سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی در ۱۲ استان از جمله تهران طی امروز تا دوشنبه ۱۹ شهریور خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، اطلاعیه سازمان هواشناسی به‌شرح زیر است؛

هشدار فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های موسمی

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷: شمال شرق آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران و البرز، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب غرب و جنوب کرمان، شرق و شمال و غرب هرمزگان و شرق و جنوب فارس.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۸: شرق گیلان، مازندران، گلستان، غرب خراسان شمالی، ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران و البرز، جنوب سیستان و بلوچستان، شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان.

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۹: ارتفاعات استانهای مازندران و تهران، شمال هرمزگان و جنوب غرب کرمان.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، صاعقه، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ و سازه‌های موقت و احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات.

توصیه: عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع و انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۹

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید در نواحی مستعد همراه با گردوخاک و احتمال طوفان گردوخاک

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۷: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، سمنان، تهران، البرز، قم، مرکزی، همدان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد، قزوین و زنجان و خوزستان.

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۸: گلستان، جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرقی کرمان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، سمنان، تهران، البرز و قزوین.
دوشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۹: جنوب خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، نوار شرق کرمان، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان و گلستان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پروازهای سبک شامل گلایدر، بالگرد و...، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال.

منبع: تسنیم