تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴

رئیس‌جمهور ترکیه می‌گوید که اسرائیل تنها به دنبال اشغال کرانه باختری و نوار غزه نیست و حتی به کشورهای اطراف نیز چشم طمع دارد.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه این اظهارات را عصر امروز (شنبه) در یک سخنرانی در استان قوجاایلی در شمال غرب ترکیه بیان کرده است.

بر اساس سرویس ترجمه هم‌زمان شبکه «تی آر تی»، اردوغان در بخشی از این سخنرانی گفت: «برخی از مردم در کشور ما و در کشورهای اسلامی مسئله صهیونیسم را دور از خود می‌پندارند که این یک اشتباه مهلک است.»

اردوغان اضافه کرد: «همان‌طور که قبلاً گفته‌ام اسرائیل در غزه متوقف نمی‌شود. اگر اسرائیل این مسیر را ادامه دهد، بعد از غزه و رام‌الله به کشورهای دیگری نیز چشم طمع خواهد داشت. نوبت کشورهای دیگری مانند لبنان و سوریه خواهد رسید و سرزمین ما بین دجله و فرات هدف خواهد بود.»

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود تنها راه برای توقف تروریسم اسرائیل، ائتلاف میان کشورهای اسلامی است.

او همچنین با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور مصر به ترکیه، گفت آغاز مرحله جدیدی در روابط آنکارا و قاهره به نفع غزه و فلسطین خواهد بود.

رجب طیب اردوغان همچنین به کشته‌شدن «عایشه ازگی ایگی» فعال آمریکایی ترک‌تبار در کرانه باختری اشاره کرد که روز گذشته نیروهای اسرائیلی او را در شمال کرانه باختری کشتند و در این باره گفت اسرائیل او را ظالمانه کشته است.

رئیس‌جمهور ترکیه طی ماه‌های گذشته بارها با مقامات رژیم اسرائیل بر سر مسئله فلسطین وارد درگیری لفظی شده است.
ترکیه به دنبال تشدید کشتارها در نوار غزه اعلام کرد که بخش عظیمی از صادرات خود به فلسطین اشغالی را معلق کرده است. اما برخی منابع در این تصمیم ترکیه تشکیک ایجاد کرده‌اند و گفته‌اند تجارت دو طرف همچنان ادامه دارد.

وبگاه «میدل ایست آی» در ماه ژوئن در این باره گزارش داده بود تجارت ترکیه و رژیم اسرائیل به‌صورت غیرمستقیم از طریق یونان ادامه دارد.

منبع: فارس