تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹

باشگاه‌های فوتبال انگلیسی هم زیاد بازیکن می‌خرند، هم زیاد بازیکن می‌فروشند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، پنجره نقل‌وانتقالات فوتبال اروپا بسته شده اما این شامل حال بازیکنان آزاد نمی‌شود. آخرین اخبار نقل‌وانتقالاتی، مربوط به انتقال آزاد متس هوملز به آاس‌رم بود و همچنین انتقال قرضی ویکتور اوسیمن، مهاجم مغضوب نیجریایی ناپولی به گالاتاسرای. اوسیمن نزدیک بود در آخرین روز نقل‌وانتقالات به الاهلی عربستان بپیوندد اما دی‌لورنتیس، مالک ناپولی غیر از مبلغ ۸۰میلیون یورویی توافق‌شده، ۵میلیون دیگر خواست که همین توافق را به‌هم زد. پنجره ترکیه تا ۳۱سپتامبر باز است.

در این پنجره، باز هم باشگاه‌های انگلیسی بیشترین هزینه را برای خرید بازیکن کردند، با این حال در جدول بیشترین درآمد از محل فروش بازیکن نیز لیگ برتر فوتبال انگلستان برای دومین فصل متوالی در صدر لیگ‌های اروپایی قرار گرفت. لیگ برتر انگلیس به‌دلیل هزینه‌های هنگفت خود به‌عنوان ثروتمندترین لیگ اروپا مشهور است. پس از بسته‌شدن پنجره نقل‌وانتقالات در روز جمعه، هزینه باشگاه‌های مطرح انگلیسی در طول تابستان به ۲.۳۳میلیارد یورو رسید.

تابستان امسال باشگاه‌های لیگ برتری نسبت به ۲فصل قبل هزینه‌ها را کاهش دادند اما متعادل‌کردن حساب‌ها به‌دلیل مقررات مالی، باعث شد فروش‌ها هم بیشتر شود؛ تا جایی که باشگاه‌های لیگ برتری فقط در تابستان امسال بیش از هر لیگ دیگری در طول یک فصل در تاریخ، از فروش بازیکنان درآمد کسب کردند. آنها در مجموع ۱.۶۲میلیارد یورو از فروش بازیکن به‌دست آوردند. این رقم در فصل گذشته ۱.۴میلیارد یورو بود.

لالیگای فصل ۲۰-۲۰۱۹ با فروش ۱.۱۷۸میلیارد یورو، پردرآمدترین لیگ فصل و سومین لیگ پردرآمد در جدول کلی در تاریخ فوتبال بود. آن فصل اتلتیکو ۳۱۶.۳میلیون یورو از فروش به دست آورد و رئال‌مادرید، بارسلونا و سویا هم بیش از ۱۰۰میلیون یورو فروش داشتند. اما به‌تدریج خزانه‌ لیگ اسپانیا خالی‌تر شد. لیگ برتر ۴بار و سری‌آ ۳بار در جمع ۱۰لیگ پردرآمد فصل نقل‌وانتقالات حضور داشته‌اند و لالیگا، بوندس‌لیگا و لیگ یک هر کدام یک‌بار. در این جدول همه فروش‌ها در ۲پنجره تابستانی و زمستانی لحاظ شده است. ارزش صادرات بازیکن در باشگاه‌های انگلیسی فقط در تابستان امسال درنظر گرفته شده و هنوز پنجره زمستانی باز و مبلغ آن در صورتحساب کلی لحاظ نشده است.

چلسی با ۱۹۸میلیون یورو بیشترین درآمد را در نقل‌وانتقالات به‌دست آورد. آبی‌ها این پنجره را با هزینه خالص ۴۰.۵میلیون یورویی به پایان رساندند. آنها یان ماتسن، کانر گلگر و روملو لوکاکو را فروختند. ۵باشگاه دیگر لیگ برتری شامل استون ویلا، منچسترسیتی، ولوز، منچستریونایتد و کریستال پالاس نیز هرکدام بیش از ۱۰۰میلیون یورو از فروش تابستانی امسال به‌دست آوردند.

سود نقل‌وانتقالات لیدز یونایتد در این تابستان ۱۳۰.۴۸میلیون یورو است که بالاترین میزان سود ‌بین باشگاه‌های جهان در این پنجره محسوب می‌شود. لیدز پس از ناکامی در صعود به لیگ برتر، تعداد زیادی از ستارگان تیم اصلی را فروخت. آنها ۱۶۲.۹میلیون یورو از فروش بازیکنان به‌دست آوردند و فقط ۳۲.۴۲میلیون یورو برای بازیکنان جدید خرج کردند. جورجینیو راتر (۴۶.۷میلیون یورو)، آرچی گری (۴۱.۳میلیون یورو)، کریسنسیو سامرویل (۲۹.۳میلیون یورو) و لوئیس سینیستررا (۲۳.۴میلیون یورو) باشگاه را ترک کردند.

منچسترسیتی که در دهه گذشته به‌خاطر هزینه‌های کلان خود مشهور بوده، در فروش بازیکنان نیز عالی است. سیتی دومین سود بزرگ تابستانی امسال را به لطف دست‌ودلبازی دیگو سیمئونه در اتلتیکومادرید و خرید خولیان آلوارس (۷۵میلیون یورو) به‌دست آورد.

۱۱۶میلیون یورو سود آنها حاصل فروش بازیکنان به ارزش ۱۴۱میلیون یورو و تنها خریدشان با ۲۵میلیون یورو برای جذب ساوینیو بود.

بنفیکا که به داشتن توانایی در گرانفروشی بازیکنان و کشف استعدادهای نوظهور شهرت دارد، با جدایی ژائو نئوس و مارکوس لئوناردو به رتبه سوم پردرآمدترین باشگاه‌های فصل اروپا رسید. برنلی در کنار ۲باشگاه سری‌آ یعنی بولونیا و ساسولو و ۲باشگاه لیگ‌یک شامل رن و تولوز در جمع ۱۰تیم برتر حضور دارد.

۳باشگاه پرهزینه تابستان امسال در لیگ برتر انگلیس هستند و چلسی با ۲۳۹میلیون یورو بالاتر از برایتون و منچستریونایتد در صدر جدول ایستاده است. با این حال، برایتون بالاترین هزینه خالص ۱۸۳میلیون یورویی را به خود اختصاص داده و به یک باشگاه زیان‌ده تبدیل شده است.

سانچو در آخرین روزهای فصل نقل‌وانتقالات، فاصله‌ای تا انتقال به یووه و سری‌آ نداشت اما در نهایت چلسی این بازیکن را به صورت قرضی در اختیار گرفت تا فصل آینده بتواند با ۳۰‌میلیون یورو، قرارداد این بازیکن را قطعی کند.

منبع: روزنامه همشهری