تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲

بحران‌هایی که دامن تل‌آویو را گرفته بسیار پیچیده و چند وجهی هستند و اگر تا به امروز اسرائیل توانسته با وجود این موارد به حیات خود ادامه دهد به سبب پشتیبانی بی‌چون و چرای غرب بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ رژیم صهیونیستی چه در داخل و چه در محیط بین الملل با برخی بحران‌های حاد دسته و پنجه نرم می‌کند. این بحران‌ها اگرچه در حال حاضر این رژیم را به شدت به چالش کشیده است اما اثرات آن قطعا اهداف، عملکرد و آینده تل‌آویو را با مخاطرات جدیدی روبرو خواهد ساخت.

این بحران‌ها در بخش‌هایی که بوجود آمده بسیار پیچیده و چند وجهی هستند و اگر تا به امروز اسرائیل توانسته با وجود این موارد به حیات خود ادامه دهد به سبب پشتیبانی بی‌چون و چرای غرب بوده که سعی می‌کند موجودیت خود را در خاورمیانه به وسیله اسرائیل حفظ کند.

رژیم صهیونیستی پس از عملیات هفتم اکتبر بازدارندگی خود را به شدت از دست داد. این رژیم از لحظه حیات شوم خود تا این زمان با چنین ضربه مهلکی روبرو نشده بود و پس از این ماجرا نتوانست به درستی این چالش را مدیریت کند و کم کم وارد فضای بحرانی شد که امروز در آن دست و پا می‌زند.

بحران‌هایی که در حوزه افکارعمومی داخلی، خارجی، اقتصادی، امنیتی و گسترش فضای ضدصهیونیستی در داخل سرزمین‌های اشغالی و خاورمیانه با آن روبروست.

بحران افکارعمومی طرفدار این رژیم

رژیم صهیونیستی با طرح ملت‌سازی مصنوعی سعی کرد خود را در سرزمین‌های اشغالی تثبیت کند. این رژیم در جنگ اخیر علیه مردم غزه و حماس به شدت در این حوزه آسیب خورده است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی متهم است که برای حفظ قدرت خود اسرای صهیونیستی را نادیده گرفته است. اخیرا کشته شدن ۶ تن از همین اسرا به سبب بمباران شدید غزه موجی از اعتراضات را میان شهرک نشینان بوجود آورده است. این بحران برای آینده این رژیم نیز مخاطره آمیز است و به پروژه ملت‌سازی مصنوعی آن ضربه بزرگی وارد کرده است.

مسئله ناامنی در بخش‌های مشرف به غزه و همچنین شمال سرزمین‌های اشغالی که با مقابله حزب الله ناامن شده، بخشی از این مخاطرات است. از سوی دیگر با مسلح شدن فلسطینیان عملیات‌های شهادت طلبانه بازهم در حال رشد است.

صهیونیست‌ها یا باید در سرزمین‌های اشغالی با واهمه مرگ زندگی کنند یا اینکه عطای این سرزمین را به لقائش ببخشند و به اروپا باز گردند. همچنین موج مهاجرت یهودیان صهیونیست به این سرزمین هم با کاهش روبرو شده است و روند معکوسی نیز یافته است.

«منشه امیر» مدیر رادیو اسرائیل درباره این وضعیت شهرک نشینان اینگونه می‌گوید: ‌ «اسرائیل با بزرگترین مشکل امنیتی روبرو است؛ شهرهای اسرائیل ویران شده‌اند و اوضاع بسیار وخیم و نگران‌کننده است! شکاف سیاسی و اجتماعی در اسرائیل آنچنان عمیق شده که در طول زندگی‌ام چنین شکافی را ندیده بودم؛ راهی برای خلاصی از وضعیت خطرناک فعلی نمی‌بینم!»

نفرت افکارعمومی جهان نسبت به صهیونیست‌ها

با شروع سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا شاهد موج جدیدی از اعتراضات در غرب علیه جنایات رژیم صهیونیستی هستیم. دانشگاه‌های کلمبیا، پریستون بلافاصله بعد از بازگشایی در سال جدید محل تجمع هواداران فلسطین شده است. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند که مدیران دانشگاه‌ها در این کشور با استفاده از فرصت تعطیلات تابستانی اقدام به طراحی و برنامه‌ریزی سیاست‌های جدید برای سرکوب اعتراض‌ها کردند؛ دور پیشین اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین نیز با سرکوب خشونت‌آمیز پلیس آمریکا مواجه شد.

فیلم‌های این اعتراضات در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌چرخد و بازتاب ویژه‌ای یافته است. با توجه به ماهیت ضدامپریالیستی این اعتراضات این تجمعات نه تنها علیه رژیم صهیونیستی بلکه علیه مواضع غرب نیز موج‌های اعتراضی بوجود آورده است و با توجه به اینکه پایه دانشگاهی نیز دارد قطعا باعث بوجود آمدن تفکرات ضدمواضع غرب نیز می‌شود.

از این رو این خطر نه تنها برای صهیونیست‌ها که در جهان منفور شده‌اند بلکه برای حکومت‌های غربی نیز وجود دارد که سیاست‌های آنان ذیل موضوع فلسطین با مخالفت‌های مختلف روبرو شود و این موج‌ها هر روز افزایش یابد. بنابراین ادامه جنگ تل‌آویو علیه غزه می‌تواند صدمات زیادی به غرب وارد کند.

اقتصاد اسرائیل در مرحله پیشافاجعه

اقتصاد رژیم صهیونیستی چه در حوزه هزینه‌های جنگ علیه غزه و چه در بخش تعطیلی کارخانه‌جات و تحریم کالاهای این رژیم و بسته شدن مسیرها و کریدورهای اقتصادی رو به سوی این رژیم ضررهای هنگفتی به این تل‌آویو وارد کرده است. طولانی شدن جنگ علیه غزه که حالا در سیاستی جدید به کرانه باختری نیز کشیده شده است سبب شده که این رژیم در حوزه اقتصادی با حالتی اضطراری روبرو شود.

کارشناسان و رسانه‌های بین المللی مطرح می‌کنند با افزایش تنش‌های و تقاضای فزاینده انرژی، رژیم اسرائیل در آستانه یک بحران انرژی قرار دارد. این بحران می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری‌های خارجی و اختلال در فعالیت‌های اقتصادی منجر شود و در عین حال، تهدیدی برای آمادگی نظامی آن به حساب آید.

نشریه یدیعوت آحارونوت وضعیت اقتصاد اسرائیل را یک پیشا فاجعه توصیف کرده است. نسبت بدهی عمومی صهیونیست‌ها به تولید ناخالص ملی به آستانه ۷۰ درصد رسیده است.

برای رئیس بانک مرکزی و دیگر مسئولان اقتصادی این رژیم راهی جز هشدار دادن نسبت به اتمام وقت و ضرورت اجرای تدابیر فوری باقی نمانده است. اما از سوی دیگر نتانیاهو با توجه به اینکه نه تنها به هیچ یک از اهداف خود از جمله نابودی حماس نزدیک هم نشده و حالا ضربات سخت‌تری خورده و در تنگنای کشته شدن ۶ اسیر صهیونیستی هم قرار گرفته، قطعا به اتمام جنگ با این شرایط تن نمی‌دهد.

از سوی دیگر یمن نیز با متوقف کردن کشتی‌های صهیونیستی ضربه مهلک دیگری به این رژیم وارد کرده که در بلندمدت نیز کار این رژیم را سخت‌تر خواهد کرد؛ چه اینکه ائتلاف آمریکا و غرب برای مقابله با این موضوع به هیچ وجه راهگشا نبوده است. هزینه‌های جنگ قطعا بر زندگی شهرک نشینان نیز تاثیر گذاشته و قرار است مالیات‌ها در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته تا هزینه جنگ جبران شود.

تنگنای صهیونیست‌ها در مواجهه با محور مقاومت در سرزمین‌های اشغالی

رژیم صهیونیستی با وجود بمب‌هایی که به سر مردم غزه ریخته است و کشتار بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ فلسطینی هنوز نتوانسته به اهداف خود در این باریکه برسد. اسرائیل به ازای هر فلسطینی ۳۶ کیلو بمب بر روی غزه فرو ریخته است و میزان بمب‌هایی که به غزه ریخته شده است از بسیاری از جنگ‌ها مانند جنگ آمریکا در افغانستان و هیروشیما بیشتر است. با این

وجود نه تنها حماس در غزه نابود نشده بلکه گردان‌های این محور هر روز در حال گرفتن تلفات از ارتش اسرائیل هستند.
رسانه‌های اسرائیلی با اشاره به کشته شدن ۸ سرباز اسرائیلی در هفته گذشته وضعیت در محور «نتزاریم» را «خطرناک» خواندند. ارتش رژیم صهیونیستی برای ایجاد گذرگاه «نتزاریم» که مناطق شمالی نوار غزه را از مناطق جنوبی آن جدا می‌کند، تلاش کرد اما حالا اخبار و اطلاعات واصله نشان می‌دهد اسرائیل دستاورد چندانی در این خصوص کسب نکرده است.

از سوی دیگر اضافه شدن کرانه باختری نیز به میدان جنگ فلسطین مشکلات تل‌آویو را بزرگتر کرده است. با بالاگرفتن حملات صهیونیست‌ها به کرانه باختری و اردوگاه‌های فلسطینیان «ایمن الصفدی»، وزیرخارجه اردن هشدار داده که این کشور هرگونه تلاش برای کوچاندن فلسطینیان ساکن کرانه باختری به سمت اردن را به مثابه اعلان جنگ تلقی می‌کند.

جالب است که نتانیاهو در غزه نتوانست دستاوردی بدست آورد و حالا به سمت کرانه باختری جنگ را گسترش داده که این موضوع نیز با توجه به افزایش نفوذ حماس در این بخش مشکل را بزرگتر می‌کند. در کرانه باختری ۳ میلیون نفر زندگی می‌کنند که مدیریت آن در اختیار تشکیلات خودگردان است و توسط «محمود عباس» اداره می‌شود اما با اقدامات صهیونیست‌ها حالا جبهه دیگری در این حوزه باز شده است.

کمربند ضدصهیونیستی محور مقاومت در خاورمیانه

صهیونیست‌ها سعی کردند در آتشی که می‌سوزند دیگران را نیز درگیر کنند و از این رو اقداماتی را علیه سوریه و لبنان شروع کردند. در این حین حزب الله لبنان به عنوان یک بازیگر قدرتمند سد راه صهیونیست‌ها قرار گرفت و متعاقب آن یمن نیز راه دریا را به روی کشتی‌های این رژیم بست.

گروه‌های شبه نظامی در عراق نیز اقداماتی علیه این رژیم انجام دادند و با توجه به درگیری ایران و اسرائیل که اوج آن در ماجرای عملیات «وعده صادق» بوجود آمد ضعف صهیونیست‌ها بیش از پیش در مواجهه با محور مقاومت که از هر سو این رژیم را احاطه کرده است، مشخص شد.

ماجرای گسترش جنگ اسرائیل در منطقه یک پروژه لو رفته است که خصوصا آمریکا و کشورهای غربی آن را کنترل کردند و به هیچ وجه نمی‌خواهند جنگی در این حوزه صورت گیرد. با شهادت «اسماعیل هنیه» در تهران آمریکایی‌ها سعی کردند از این رژیم در مقابل اقدام متقابل ایران محافظت کنند اما اعتقاد دارند که سایه این تهدید همواره بر سر رژیم صهیونیستی است و آن‌ها با توجه به هزینه هنگفت استقرار نیروهایشان نمی‌توانند تا ابد نقش نگهبان اسرائیل را ایفا کنند. از همین روست که بخشی از ناوگان دریایی آمریکایی که برای دفاع از صهیونیست‌ها در خلیج فارس مستقر بود کم کم این منطقه را ترک کرد.

با این شرایط رژیم صهیونیستی در تنگنای جدی و مستمر مقابله با محور مقاومت قرار دارد که قطعا این رژیم را به طور مداوم با چالش روبرو می‌کند. کما اینکه لبنان با عملیات‌های موشکی و پهپادی مختلف نقاط حساس و استراتژیک نظامی این رژیم را هدف قرار داده است.

منبع: فارس