بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی میزان بارش تجمعی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۲۳۲.۵ میلیمتر رسیده که معادل بارش نرمال در این بازه زمانی است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ بر اساس اطلاعات و داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میزان بارش تجمعی کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۲۳۲.۵ میلیمتر رسیده که معادل بارش نرمال در این بازه زمانی است.

این شرایط نشان می‌دهد کسری بارش باقی مانده از پاییز و زمستان گذشته اکنون به صفر رسیده و بخش قابل توجهی از این کسری در بهار امسال جبران شده است.

با وجود اینکه میانگین پهنه ای بارش کشور اکنون نرمال است، اما نقشه بارش تجمعی سازمان هواشناسی کشور نشان می دهد که بارندگی های امسال در بخشی از مساحت کشور کمتر از نرمال بوده است.

بر اساس آمار مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، بیشترین کسری بارش نسبت به شرایط نرمال مربوط به استان های سمنان با ۳۱، قزوین ۲۶.۳ و تهران با ۲۴.۹ درصد است.

اگرچه بخشی از مساحت کشور با کم بارشی سالانه مواجه است، اما میزان این کم بارشی از سال گذشته کمتر است و حدود ۲۷ استان از ابتدای سال آبی تا کنون بارش بیشتری نسبت به سال قبل دریافت کرده اند.

با این همه بارندگی های استان های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد از سال گذشته نیز کمتر بوده است. با وجود اینکه اکنون میانگین بارش کشور نرمال است، اما این موضوع به معنی شرایط مطلوب نیست چراکه کم بارشی انباشته از قبل همچنان به قوت خود باقی است و نه تنها ایران بلکه فلات ایران با این چالش مواجه است.

اغلب دشت‌های کشور به دلیل برداشت‌های بی رویه و بسیار زیاد از ذخایر آب زیرزمینی، به عنوان دشتهای ممنوعه طبقه بندی شده اند. در تعداد قابل توجهی از این دشتها در استانهایی مانند، تهران، قزوین، خراسان رضوی، اصفهان و جنوب کرمان با فرونشست شدید و بی‌سابقه زمین مواجه هستیم که سبب تخریب بدون بازگشت آبخوانها می شود و تهدید جدی اقلیمی و زیستی برای سرزمین است.

منبع: تسنیم