گروه اقتصادی: افزایش قیمت برخی مواد غذایی در آستانه ماه مبارک رمضان موجب شده است تا به موازات آشفتگی در مدیریت بازار، دیدگاه‌های متفاوتی در زمینه علل این نابسامانی و چگونگی مقابله با گرانی لجام گسیخته مطرح شود

این شرایط موجب شده تا هریک از دستگاه‌ها با توجیه عملکرد خود، دیگران را عامل وضعیت نابسامان کنونی بازار معرفی کنند. به‌رغم عرضه گوشت قرمز منجمد و تکرار وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت این محصول، در روزهای اخیر، گوشت گوسفندی همچنان رکورد‌دار افزایش قیمت در بازار مواد غذایی و پروتئینی است.

اخیرا معاون بازرگانی داخلی وزیر بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار رادیو، علت افزایش قیمت گوشت را الگوی نادرست مصرف این فراورده در کشور قلمداد کرد. محمد صادق مفتح با بیان این مطلب چنین نتیجه‌گیری کرد که برای رفع مشکلات کنونی بازار مواد پروتئینی، مردم باید با کاهش میزان استفاده از گوشت گوسفندی، گوشت گاو را جایگزین این محصول در سبد مصرفی خود کنند.

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که از چندی پیش مسئولان وزارتخانه‌های بازرگانی و جهاد کشاورزی بارها از وجود ذخیره مناسب و کافی گوشت و مرغ خبر داده و به مردم اطمینان می‌دادند که امکان افزایش قیمت این فراورده‌ها وجود ندارد اما در فاصله چند روز مانده به آغاز ماه مبارک رمضان آشفتگی در مدیریت بازار موجب شده تا قیمت برخی مواد غذایی رشد فزاینده‌ای را تجربه کند. 

همچنین صدرالله دولت، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام که چندی پیش فروشگاه‌های زنجیره‌ای را عامل اصلی گرانی گوشت قرمز دانسته و از تجمیع مراسم و ایام مخصوص در تابستان امسال به‌عنوان عامل دیگر مؤثر در نابسامانی قیمت این محصول یاد کرده بود، اخیرا با تکرار وعده کاهش و ثبات قیمت‌ این فراورده‌ها در بازار طی چند روز آینده، عملکرد برخی رسانه‌ها را علت گرانی گوشت قرمز قلمداد کرده است.

با گرانی کاری نداریم

معاون بازرسی سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان نیز در نشست خبری روز گذشته خود با بیان اینکه ما با گرانی کاری نداریم، گفت: هدف از بازرسی این سازمان مبارزه با گران‌فروشی و تخلف است و مبنای بازرسی‌ها، قیمت مصوب و ارائه شده در فاکتور است.

جواد تقوی با بیان اینکه باید ریشه‌ گرانی را در جاهای دیگر جست‌وجو کنیم و وظیفه ما فقط برخورد با تخلف است، وزارت جهاد کشاورزی را متولی تنظیم بازار گوشت قرمز و مرغ دانست و افزود: تنظیم بازار گوشت و مرغ به وزارت بازرگانی ربطی ندارد.

گرانی گوشت و مرغ مربوط به میزان تولید است که با وزارت جهاد کشاورزی مرتبط بوده و تنظیم بازار آن نیز به وزارت جهاد کشاورزی مربوط می‌شود. وی در زمینه علت گرانی برخی کالاها نظیر گوشت، مرغ و نان تصریح کرد: طبق آمارهای رسمی بانک مرکزی، اکنون با کاهش تورم روبه‌رو هستیم و طبق آمارهای تهیه شده توسط ارگان‌ها تورم کاهش یافته است.

با وجود این تقوی پیش‌بینی کرد که با توجه به میزان ذخیره‌سازی‌ گوشت و مرغ و توزیع‌ گسترده در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و نمایشگاه‌ عرضه مستقیم کالا در میادین میوه و تره‌بار تا آغاز ماه مبارک رمضان قیمت گوشت و مرغ کاهش پیدا ‌کند.

وی در حالی قیمت گوشت شقه‌ای گوسفند را هر کیلو 11 هزارو 175 تومان، گوشت ران گوسفندی 12 هزارو 980 تومان، گوشت مخلوط گوساله 9 هزار تومان، گوشت ران گوساله 9 هزارو 330 تومان و مرغ 2هزارو 950تومان دانست که مسئولان اتحادیه‌های صنفی ذی‌ربط قیمت کنونی این فراورده‌ها را  به‌مراتب بیش از قیمت مذکور اعلام می‌کنند.

شرکت پشتیبانی امور دام عامل نابسامانی بازار

این در حالی است که مدیرعامل اتحادیه تعاونی گوشت گاوی تهران با پذیرش افزایش قیمت گوشت قرمز در هفته‌های اخیر، مشکلات ایجاد شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در تحویل به موقع گوشت مورد نیاز واحدهای صنفی را علت نابسامانی قیمت این فراورده قلمداد می‌کند.

علی خندان رو جوان به خبرنگار ما گفت: در جلسه اخیر با مسئولان وزارت بازرگانی و در نامه‌ای که به وزیر نوشته‌ایم، نبود همکاری مناسب شرکت پشتیبانی امور دام را در تحویل بموقع و مناسب گوشت قرمز و مشکل آفرینی این شرکت برای اصناف را یادآوری کرده‌ایم.

وی افزود: مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام در حالی از عدم‌همکاری صنوف گلایه می‌کنند که اصناف، نهایت همکاری برای توزیع مناسب گوشت قرمز را دارند؛ چرا که این کار شغل آنها بوده و با عرضه بهتر و به قیمت گوشت قرمز درآمد آنها نیز افزایش می‌یابد.

عملکرد نامناسب شرکت پشتیبانی امور دام در تامین گوشت مورد نیاز واحدهای صنفی موجب توزیع با تاخیر این فراورده شده و هزینه‌های سرباری را برای حمل گوشت قرمز از مراکز دورافتاده، به واحدهای صنفی و در نهایت افزایش قیمت گوشت تحمیل می‌کند.