بنیاد «بیل گیتس» برای شکار پشه‌های آنوفل که ناقل بیماری مرگبار مالاریا هستند و حتی سایر پشه‌های خطرناک جهان، اکنون به سلاحی ساده و کارآمد مجهز شده است؛ اسلحه‌ای که هر کسی می‌تواند داشته باشد تا به مقابله با پشه‌ها بپردازد.

به گزارش همشهری آنلاین، «بیل گیتس» می‌گوید: «آیا کامپیوترها می‌توانند ببینند؟ پاسخ به این سؤال پیچیده است. من دهه‌هاست که زمینه بینایی کامپیوتری را دنبال می‌کنم - از زمانی که پل آلن و من شروع به رؤیاپردازی درباره کارهایی که می‌توان با یک کامپیوتر شخصی انجام داد، کرده‌ایم - و ما تازه به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کامپیوترها واقعاً می‌توانند ورودی‌های بصری را درک کنند.

هنوز راه طولانی در پیش داریم، اما توانایی رایانه‌ها در دیدن چیزها درحال حاضر بخش‌های زیادی از زندگی ما را متحول کرده است. این توانایی باعث می‌شود، وسایل نقلیه خودران داشته باشیم. از این توانایی برای خواندن سریع و دقیق تصاویر رادیولوژی استفاده می‌شود و این همان چیزی است که به تلفن همراه امکان می‌دهد تا تابلوهای خیابانی را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه کند.»

اسکن پشه‌ها

پشه‌ها مسئول انتقال مالاریا هستند که سالانه بیش از ۶۰۰هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند و این بیماری یکی از تمرکزهای اصلی کارهای بهداشتی بنیاد گیتس است. اگرچه دانشمندان در چند دهه گذشته چیزهای زیادی درباره آنها آموخته‌اند، اما یک چالش به‌خصوصِ سخت باقی‌مانده است: تشخیص یک پشه از دیگری. حدود ۳۵۰۰ گونه مختلف پشه وجود دارد و بسیاری از آنها شبیه به هم هستند.

گونه‌های مختلف می‌توانند بیماری‌های مختلفی را انتقال دهند و برخی از آنها هیچ بیماری‌ای را انتقال نمی‌دهند. برخی از پشه‌ها انسان‌ها را در داخل خانه نیش می‌زنند، درحالی‌که برخی دیگر در فضای باز تغذیه می‌کنند. بعضی از آنها هنگام غروب نیش‌مان می‌زنند، درحالی‌که برخی دیگر در طول روز این کار را می‌کنند. این تنوع به این معنی است که ما به ابزارهای مختلفی برای پشه‌های مختلف نیاز داریم.

به‌عنوان مثال، حشره‌کش‌های داخل خانه و پشه‌بندها برای گونه‌هایی که عمدتاً در داخل خانه نیش می‌زنند به‌خوبی عمل می‌کنند. اما برای آنهایی که عمدتاً در فضای باز زندگی و تغذیه می‌کنند، باید از روش‌های دیگری استفاده کرد، مانند حذف فضاهای بیرونی که در آنجا تولیدمثل می‌کنند.

دوربین وکتور

یکی از نوآوری‌های هیجان‌انگیز «دوربین وکتور» (VectorCam) است؛ اپلیکیشنی که به فرد با آموزش حداقلی اجازه می‌دهد گونه پشه‌ها را در عرض چند ثانیه شناسایی کند.

«وکتور کم» توسط دکتر سومیا آچاریا و تیمی از زیست‌مهندسان در دانشگاه جانز هاپکینز با حمایت برنامه کنترل مالاریا اوگاندا، دانشگاه ماکرره و بنیاد گیتس توسعه یافته است. با استفاده از یک گوشی هوشمند، اپلیکیشن VectorCam و یک لنز ارزان‌قیمت که به گوشی متصل می‌شود، شما به سادگی می‌توانید از یک پشه عکس بگیرید و فوراً آن را شناسایی کنید.

بیشتر بخوانید:

این اپلیکیشن می‌تواند گونه‌های مختلفی که مالاریا را منتقل می‌کنند تشخیص دهد. همچنین می‌تواند جنسیت پشه را تعیین کند و اگر پشه ماده باشد، مشخص می‌کند که آیا اخیراً از خون تغذیه کرده یا تخم‌ها را توسعه داده است. با بهینه‌سازی‌های بیشتر، VectorCam می‌تواند گونه‌هایی که بیماری‌های دیگر مانند دنگی و زیکا را منتقل می‌کنند نیز شناسایی کند.