کشور عراق برای ایران و جمهوری اسلامی از جهات متعددی چون موضوعات ژئوپلوتیک، ایدئولوژیک، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره به عنوان یک متحد مهم و اصلی بوده و هست. 

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل ظهره‌وند نماینده‌مجلس و کارشناس مسائل منطقه: کشور عراق برای ایران و جمهوری اسلامی از جهات متعددی نظیر ژئوپلوتیکی، ایدئولوژیک، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی همواره به عنوان یک متحد مهم و اصلی بوده و هست. از این رو دولت در جمهوری اسلامی، و در حال حاضر دولت آقای پزشکیان تحت هر شرایطی باید در جهت تحقق حداکثری اهداف در زمینه‌هایی که نامبرده شد تلاش کرده و سیاست‌های خود را در این مسیر قرار دهد.

این مهم با داشتن یک برنامه منظم و مشخص است که در آن اهداف و زمان‌بندی‌های مورد نظر لحاظ شده باشد. نگاه ما به عراق و فرصت‌های همکاری با آن به هیج عنوان نباید تک‌ساحتی باشد. از آنسو نیز باید کشور و دولت عراق به این جمع‌بندی برسد که خروجش از تنگناها و پیشرفت در بسیاری از ساحات در گرو اتحاد، نزدیکی و همکاری عمیق با ایران و جمهوری اسلامی است. حقیقت آن است که نزدیکی ایران و عراق این دو کشور را تبدیل به یک روح واحد در دو کالبد کرده است. در بین کشورهای همسایه وجود اشتراکات و ارزش‌های مشترک باعث شده ایران بیشترین نزدیکی را با عراقی‌ها داشته باشد.

ظرفیت‌های همکاری بین ایران و عراق بسیار است، به طور مثال این دو کشور روی هم چیزی در حدود نیمی از انرژی منطقه را در اختیار دارند. از این رو توجه و التفات به وضعیت ژئوترانزیتی از سوی ایران و عراق نسبت به اراضی و راه‌های یکدیگر موضوعی است که می‌تواند در گسترش روابط و تعمیق آن کمک شایانی را محقق سازد. ایران راهی است که عراقی‌ها به خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند و از آنسو عراق نه فقط برای ایران، بلکه برای شرق به مثابه دروازه‌ای جهت دسترسی و وصول به دریای مدیترانه‌ است.

ایران باید به خوبی نسبت به موقعیتی که در عراق برایش فراهم است التفات داشته باشد و نگذارد کسانی که مخالف این اتحاد در منطقه هستند انشقاق و تقرقه‌ای بین ایران و عراق ایجاد نمایند. اگر ایران بتواند در مسیر تحقق اهدافش موفق عمل کند در ادامه هدف بعدی سوریه خواهد بود.

ادامه این روند ایران را به شکل جدی‌تر و عمیق‌تری وارد یک منطقه‌گرایی می‌کند. وجود نقاط اشتراک بسیاری در موضوعات ژئوپلوتیکی نظیر عنصر تشیع، زبان فارسی، اکراد و... فرصت نزدیکی و همراهی را بین ایران و سایر کشورهای منطقه می‌تواند تقویت کند.

آقای پزشکیان و دولت ایشان در حوزه سیاست خارجه آن هم در منطقه باید فراتر از سویه‌های سیاسی داخلی نظیر اصلاح2طلب و اصوگرا عمل کند و با در نظر گرفتن امنیت ملی در سدد پیاده‌سازی دیالوگ انقلاب اسلامی در منطقه باشد.