سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده که بر اساس آن، مسافرانی که برای مقاصد خارجی بلیت هواپیما خریداری می‌کنند، باید معادل ۱۰ یورو به‌عنوان عوارض به خزانه واریز کنند؛ اما ماجرا چیست؟

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس بندت ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه «به‌منظور تأمین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی، از مسافران پروازهای خارجی معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله به ازای هر مسافر که به‌صورت جداگانه در بلیت، درج و از مسافرین اخذ می‌شود، دریافت و به‌حساب مربوط در خزانه‌داری کل کشور واریز کند؛ البته پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنا است.»

عوارض خروج مضاعف

عوارض جدیدی که قرار است روی بلیت پروازهای خارجی اعمال شود، جدای از عوارضی است که برای خروج از کشور پرداخت می‌شود. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به ابلاغ بخشنامه دریافت این عوارض به شرکت‌های هواپیمایی، به ایسنا گفت: این عوارض روی قیمت بلیت همه پروازهای خارجی اضافه می‌شود، با عوارض خروج از کشور فرق دارد و هدف از دریافت آن، توسعه زیرساخت‌های فرودگاه‌های کشور و خدمات مسافری است.

مشمولان عوارض ۱۰ یورویی

در ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه، به‌صورت کلی، اخذ عوارض ۱۰ یورویی مطرح شده و به‌جز مستثنا شدن پروازهای زیارتی، هیچ جزئیات دیگری در مورد آن ارائه نکرده است؛ اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی ضمن اینکه از آغاز اجرای این قانون از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) خبر داده است، می‌گوید: بر اساس بخشنامه ابلاغی، از هر مسافر پروازهای خروج از کشور اعم از شرکت‌های داخلی و خارجی که بالای دو سال سن داشته باشد، معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله بانک مرکزی دریافت و به‌حساب خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود تا برای توسعه زیرساخت‌های هوایی کشور هزینه شود.

به گفته او، پروازهای زیارتی مستثنا شده از این عوارض به مقصد عراق، عربستان و دمشق سوریه است.

حساب‌وکتاب عوارض ۱۰ یورویی

عوارض ۱۰ یورویی بلیت هواپیما برای سفرهای خارجی، با نرخ مبادله‌ای هفتگی که اکنون معادل ۵۴ هزار و ۴۰۸ تومان برای هر یورو است، محاسبه و دریافت می‌شود و مستقیماً به خزانه دولت واریز خواهد شد. بر اساس آمارها، جدای از سفرهای زیارتی، سالانه حدود ۵ میلیون مسافر از ایران با هواپیما به مقصد سایر کشورها سفر می‌کنند این افراد درمجموع باید حدود ۵۰ میلیون یورو بابت این ردیف عوارض جدید پرداخت کنند.

با این حساب، از محل عوارض جدید به قیمت امروز معادل ۲۷۲۰ میلیارد تومان منابع مالی تأمین خواهد شد که باید صرف اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی شود.

منبع: روزنامه همشهری