تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

پادتن جدیدی موسوم به SC27 کشف شده است که در برابر همه سویه‌های کووید-۱۹ مؤثر است.

به گزارش همشهری آنلاین،‌ محققان در یک پیشرفت بزرگ، آنتی‌بادی(پادتن) جدیدی را کشف کرده‌اند که می‌تواند همه گونه‌های شناخته شده از ویروس عامل ابتلا به کووید-۱۹ موسوم به SARS-CoV-2 و همچنین کروناویروس‌های مشابه سارس را که حیوانات دیگر را آلوده می‌کنند، خنثی کند.

پادتن یا آنتی‌بادی نوعی پروتئین است که در دستگاه ایمنی بدن، در پاسخ به حضور آنتی‌ژن خاصی تولید می‌شود و در خون به گردش درمی‌آید یا در محل تولید باقی می‌ماند تا به آنتی‌ژن (معمولاً اجسام بیگانه همچون باکتری و ویروس ولی گاه حتی بافت طبیعی بدن یا یک مادهٔ غذایی) حمله‌ور شود و آن را بی‌زیان سازد.

یک تیم تحقیقاتی بزرگ و چند موسسه‌ای به رهبری دانشگاه تگزاس در آستین به عنوان بخشی از یک مطالعه جدید بر روی ایمنی هیبریدی در برابر ویروس، یک آنتی بادی پلاسما خنثی کننده گسترده به نام SC27 را از یک بیمار کشف و جدا کردند.

این تیم تحقیقاتی با استفاده از فناوری توسعه یافته طی چندین سال تحقیق در مورد واکنش آنتی بادی، توالی مولکولی دقیق این آنتی‌بادی را به دست آورد و امکان ساخت آن را در مقیاس بزرگتر برای درمان‌های آینده فراهم کرد.

محافظت در برابر سویه‌های فعلی و آینده

جیسون لاویندر(Jason Lavinder) استادیار پژوهشی در دانشکده مهندسی شیمی مک‌کتا می‌گوید: کشف SC27 و سایر آنتی‌بادی‌های مشابه آن در آینده به ما کمک می‌کند تا بهتر از جامعه در برابر انواع فعلی و آینده کووید محافظت کنیم.

ویروسی که باعث کووید-۱۹ می‌شود در چهار سال گذشته از زمان کشف آن تاکنون به سرعت تکامل یافته است.

هر سویه جدید از آن دارای ویژگی‌های متفاوتی است که آنها را در برابر واکسن‌ها و سایر درمان‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

آنتی بادی‌های محافظ به بخشی از ویروس به نام «پروتئین سنبله» متصل می شوند که به عنوان یک نقطه لنگر اندازی برای ویروس برای اتصال و آلوده کردن سلول‌های بدن عمل می‌کند.

آنتی‌بادی‌ها با مسدود کردن پروتئین سنبله از این تعامل جلوگیری می‌کنند و بنابراین از عفونت نیز جلوگیری می‌کنند.

پادتن SC27 ویژگی‌های مختلف پروتئین‌های سنبله را در بسیاری از انواع کووید شناسایی کرده است.

محققان دانشگاه تگزاس در آستین که اولین کسانی بودند که ساختار پروتئین سنبله اصلی را رمزگشایی کردند و راه را برای واکسن‌ها و سایر درمان‌ها هموار کردند، اکنون قابلیت‌های SC27 را نیز تأیید کرده‌اند.

فناوری مورد استفاده برای جداسازی آنتی بادی که Ig-Seq نامیده می‌شود، به محققان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ترکیبی از توالی‌یابی دی‌ان‌ای تک سلولی و پروتئومیکس، پاسخ آنتی‌بادی به عفونت و واکسیناسیون را با دقت بیشتری بررسی کنند.

ویل ووس(Will Voss) فارغ‌التحصیل رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی در کالج علوم طبیعی دانشگاه تگزاس در آستین که این مطالعه را رهبری کرده است، می‌گوید: یکی از اهداف این تحقیق و به طور کلی واکسن شناسی، کار برای توسعه واکسنی جهانی است که بتواند آنتی‌بادی تولید کند و یک پاسخ ایمنی با محافظت گسترده در برابر ویروسی که به سرعت در حال جهش است، ایجاد کند.

این تحقیق علاوه بر کشف این آنتی‌بادی نشان داد که ایمنی ترکیبی(ترکیبی از عفونت و واکسیناسیون) در مقایسه با عفونت یا واکسیناسیون به تنهایی، محافظت مبتنی بر آنتی بادی در برابر قرار گرفتن در معرض ویروس در آینده را افزایش می‌دهد.

کار بر روی SC27 بسیار مهم است، زیرا جهان شاهد افزایش شیوع دیگری در موارد ابتلا به کووید-۱۹ در تابستان امسال بوده است. این نشان می‌دهد که با وجود پیشرفت در غلبه بر این بیماری همه‌گیر، راه حل‌های خلاقانه و موثر برای پیشگیری و مبارزه با ویروس همچنان مورد نیاز است.

محققان با ثبت یک درخواست ثبت اختراع برای SC27 اقداماتی را برای محافظت از کارهای نوآورانه خود انجام داده‌اند.

این در حالی است که تعداد مبتلایان به کووید در ایالات متحده در حال افزایش است. سازمان بهداشت جهانی نیز درباره افزایش احتمالی ابتلا به کووید در ۸۴ کشور دیگر هشدار داده است.

این پژوهش در مجله Cell Reports Medicine منتشر شده است.

منبع: ایسنا