گروه سیاسی: بالاخره پس از چند جلسه بحث و بررسی و کشاکش به‌وجود آمده بر سر تصویب طرح انگشت‌نگاری از اتباع آمریکا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی‌رغم مخالفت دولت، این طرح را به تصویب رساندند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری بر اساس این مصوبه دولت موظف است از کلیه اتباع آمریکا در مبادی ورودی کشور و صدور روادید متناسب با رفتار آمریکا، بازرسی و انگشت‌نگاری کند.
وزیر امور خارجه که در جلسه مجلس حاضر شده بود به عنوان نماینده دولت‌‌ در مخالف با کلیات این طرح با بیان این‌که اقدام دولت آمریکا در انگشت‌نگاری از اتباع ایرانی بازتاب منفی داشته است گفت: یکی از اهداف آمریکا از این اقدام عدم ارتباط ملت ایران و آمریکاست.
منوچهر متکی با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به نیویورک و دیدارهای مختلف وی با نخبگان و روزنامه‌‌نگاران آمریکایی افزود: فکر می‌کنیم عدم تصویب این طرح پیام روشنی به مردم آمریکا و پیامی برای شکست دولت آمریکا در سیستمی است که در پیش گرفته است.
اما مخبر کمیسیون امنیت ملی در موافقت با کلیات طرح و با اشاره به بی‌احترامی پلیس آمریکا به دانشجوی ایرانی گفت: ما با موضع دولت در خصوص وضعیت  افکار عمومی آمریکا موافق هستیم اما بحث این است که اگر نسبت به اتباع ایرانی بدرفتاری انجام شد، دولت چه‌کار باید بکند؟‌
پس از سخنان موافقان و مخالفان، این طرح با 158 رأی موافق، 37 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235 نماینده حاضر به تصویب رسید. پس از تصویب کلیات این طرح ایرج ندیمی و احمد توکلی در توضیحاتی برای همکاری با دولت و بررسی بیشتر این طرح و ارائه پیشنهادات جامع‌تر خواستار سلب فوریت این طرح شدند اما نمایندگان با سلب فوریت هم مخالفت کردند.
سپس سه پیشنهاد جایگزین توسط حاجی‌بابایی، طلایی نیک و فلاحت‌پیشه ارائه شد که در هرکدام از این پیشنهادها دست دولت در اعمال این مصوبه به نوعی باز گذاشته می‌شد و مصوبه به نوعی تلطیف می‌گردید اما علی‌رغم نظر مثبت دولت و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، هیچ‌کدام از این پیشنهادات جایگزین هم‌ رأی نیاورد و نمایندگان قاطعانه بر مصوبه قبلی کمیسیون اصرار کردند تا هیچ‌گونه تلطیفی در این مصوبه صورت نپذیرد.
معاون پارلمانی رئیس جمهور هم در خصوص مخالفت دولت با این مصوبه گفت: برای ما میهمان عزیز است