تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳

از زمان آغاز به‌کار دولت چهاردهم، رئیس‌جمهور و معاون اول او به‌صراحت از قیمت پایین بنزین انتقاد کرده‌اند و سؤال این است که آیا دولت درصدد اصلاح قیمت است یا فکری دیگر برای رفع ناترازی این فرآورده نفتی دارد؟

به گزارش همشهری، در تازه‌ترین انتقاد، محمدرضا عارف معاون اول مسعود پزشکیان در مراسم معارفه وزیر نفت اظهار کرد: کدام عقل سلیمی می‌گوید بنزین را با دلار وارد کنیم و ۱۵۰۰ تومان بفروشیم؟ رئیس جمهور هم هفته گذشته گفته بود: هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسید دار بفروشیم.

این در شرایطی است که پزشکیان در کارزار انتخابات ریاست جمهوری به شدت افزایش قیمت بنزین در دولتش را تکذیب کرد و گران شدن بنزین در صورت پیروزی در انتخابات را شانتاژ رقبا دانست. او در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه در صورت راهیابی به پاستور، قیمت بنزین افزایش می‌یابد؟ اظهار کرده بود: هر حرکتی که قرار است در جهت اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام شود، در ابتدا باید مردم را توجیه و برای آن آماده کرد و در آن‌ها این پذیرش را به وجود آورد که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ اینکه بدون مشارکت و نظر مردم یک‌شبه تصمیم گرفته شود و آن فاجعه پیش بیاید، علمی و قابل قبول نیست.

این در حالی است که محسن پاک‌نژاد وزیر نفت پیش از این هرگونه افزایش قیمت بنزین را رد کرده و عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با بیان اینکه جامعه توان تحمل شوک گرانی بنزین را ندارد، گفته است: کارشناسان می‌گویند مگر خودرو را به قیمت بین‌المللی می‌فروشید که بنزین هم به قیمت بین‌المللی باشد؟

با این اظهارنظرهای متفاوت مهمترین سوال مردم این است که اگر دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد، این انتقادها از قیمت پایین بنزین چه معنایی دارد و برنامه دولت چهاردهم برای عبور از ناترازی بنزینی چیست؟ قانون برنامه هفتم توسعه که رئیس جمهور قول داده به آن پایبند باشد، تاکید دارد: به‌منظور رفع ناترازی بنزین و ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور، سازمان برنامه و بودجه با همکاری وزارتخانه‌های نفت، کشور و صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران، برنامه جامع تأمین و تخصیص حاملهای انرژی شبکه حمل‌ونقل کشور را شامل بنزین، نفت‌گاز، گازمایع، برق و گازطبیعی فشرده حداکثر ظرف شش‌ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به‌ تصویب هیأت وزیران برساند.

روند فزاینده مصرف بنزین

روند مصرف بنزین در طول یک دهه گذشته افزایشی بوده به گونه‌ای که از تولید فراتر رفته است. شاید گزینه دولت چهاردهم برای غلبه بر این چالش در پیش گرفتن سیاست‌های غیرقیمتی باشد . از افزایش ظرفیت تولید پالایشگاه‌ها گرفته تا جایگزینی خودروههای فرسوده و پرمصرف با خودروهای تازه‌نقش و کمتر بنزین خوار از جمله گزینه‌های احتمالی است.

راه های کنترل مصرف بنزین بدون تغییر قیمت

  1. ساخت پالایشگاه‌های جدید
  2. بهینه‌سازی پالایشگاه‌های فعلی
  3. کاهش هدررفت بنزین در شبکه توزیع
  4. جلوگیری از قاچاق بنزین
  5. توزیع هوشمند بنزین در استان‌های مرزی
  6. تغییر سهیمه سوخت خودروها
  7. استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در حمل و نقل عمومی
  8. جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروهای کم مصرف
  9. توسعه حمل و نقل عمومی
  10. سیاست‌های تشویقی برای تغییر الگوی تک‌سرنشینی
منبع: همشهری آنلاین