خسرو شکیبایی یک سال قبل از اینکه با «هامون» (۱۳۶۸) به شهرت برسد، در سریالی بازی کرد که زمان خودش خیلی دیده نشد و بعدها هم با نمایش سریال موفق «روزی روزگاری» در سال ۱۳۷۰ کلا به دست فراموش سپرده شد.

هشمهری آنلاین: سریال «تهران ۵۳» ساخته هوشنگ توکلی با بازی خسرو شکیبایی، فریبرز سمندرپور، سیروس گرجستانی، فریده سپاه‌منصور و صدرالدین حجازی سال ۱۳۶۷ از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت.

نام ابتدایی این سریال که حال و هوایی تله‌تئاتروار داشت، «سرمفتش بود».

بعد از مدتی نام این سریال به «اسب» تغییر کرد.

اما در نهایت سریال با نام «تهران ۵۳» به روی آنتن رفت.

داستان این سریال از این قرار است: یک بازجوی ساواک، با استفاده از بورسیه دولتی، به آمریکا رفته و در یک مرکز آموزشی معتبر دوره‌های بازجویی را گذرانده و در این رشته دکترا گرفته و به ایران برگشته است. همسر او از بازگشت به ایران ناراحت است و با ماندن مخالفت می‌کند. دکترِ بازجو به همسرش قول می‌دهد تز دکترای خود را در ایران پیاده کند و بورس دیگری بگیرد و به امریکا برگردد.

دکتر بازجو معتقد است اعتراضاتی که با شکنجه‌های جسمی و فیزیکی از متهمان سیاسی گرفته می‌شود، بی‌ارزش است و باید با بازی‌های روانی از آنها اعتراف گرفت. او یک بازجوی ضد شکنجه است که اعتقاد دارد تمام افراد جامعه بدون استثنا می‌توانند متهم سیاسی باشند و همه می‌توانند مخالف سیاسی باشند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کند چند نفر را به طور اتفاقی دستگیر کنند تا او با روش خودش از آنها اعتراف بگیرد.

نقش دکتر بازجو را مرحوم فریبرز سمندرپور بازی می‌کرد که یکی از بهترین بدمن‌های تاریخ سینمای ایران بود. مرحوم خسرو شکیبایی هم نقش معلمی را بازی می‌کند که به طور اتفاقی دستگیر شده.

منوچهر شمسایی طراح نور این سریال بود و فرهنگ معیری طراح گریم.

این سریال به مدت دو ماه و نیم زیر موشک‌باران تهران فیلمبرداری شد، اما به گفته هوشنگ توکلی عوامل همه سر ساعت در لوکیشن حاضر می‌شدند.

اطلاعات این گزارش از مجلات سروش سال ۱۳۶۷ استخراج شده است.

منبع: همشهری آنلاین