اتحادیه اروپا به دنبال آمریکا مدعی کمک‌های تسلیحاتی ایران به روسیه شد و تهدید کرد اقدامات محدود کننده علیه ایران اعمال خواهد کرد.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: پس از آمریکایی‌ها این بار اروپایی‌ها به نقل از منابع ناشناس مدعی شدند ایران به روسیه موشک ارسال کرده است. اتحادیه اروپا همین ادعا را نیز مبنای تهدید علیه ایران قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید به مسائل زیر اشاره داشته است:

اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت که متحدانش اطلاعات مشترکی را در اختیار روسیه قرار داده اند که ایران موشک های بالستیک به روسیه داده است، ادعایی که تهران آن را رد کرد اما کرملین صریحا آن را رد نکرد.

رسانه های آمریکایی هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که واشنگتن معتقد است ایران این تسلیحات را برای استفاده در میدان نبرد در اوکراین به روسیه منتقل کرده است.

پیتر استانو، سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: ما از اطلاعات موثق ارائه شده توسط متحدان در مورد تحویل موشک های بالستیک ایران به روسیه آگاه هستیم. ما در حال بررسی بیشتر آن با کشورهای عضو خود هستیم و در صورت تایید، این تحویل نشان دهنده تشدید حمایت‌های مادی اساسی ایران از جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی روسیه علیه اوکراین خواهد بود.»

استانو افزود که «موضع متفق‌القول رهبران اتحادیه اروپا همیشه روشن بوده است. اتحادیه اروپا به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی از جمله اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران پاسخ خواهد داد.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در یک کنفرانس مطبوعاتی هفتگی گفت: «ما ادعاهای مربوط به نقش ایران در صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ را قویاً رد می کنیم.»

کرملین روز دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره گزارش وال استریت ژورنال مبنی بر ارسال موشک از سوی ایران، تکذیب نکرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: «ما این گزارش را دیده‌ایم، اما همه این گزارش‌ها درست نیستند. ایران شریک مهم ما است، ما در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود هستیم، ما در حال توسعه همکاری‌ها و گفتگوهای خود در همه زمینه‌ها از جمله حساس‌ترین زمینه‌ها هستیم.»

پس از انتخاب مسعود پزشکیان اصلاح‌طلب به عنوان رئیس‌جمهور، ایالات متحده گفته است که هرگونه تحویل نظامی به این کشور پاسخی «شدید» خواهد داشت و به تلاش‌های تهران برای بهبود روابط با غرب آسیب می‌زند.

در مواجهه با تحریم‌های تنبیهی غرب، مسکو برای تدارکات تسلیحات به ایران و کره شمالی روی آورده است تا ماشین جنگی‌اش در اوکراین به کار خود ادامه دهد.

اوکراین می‌گوید تقریباً روزانه با پهپادهای شاهد طراحی ایرانی از روسیه مورد حمله قرار گرفته و قطعاتی از موشک‌های کره شمالی را در خاک خود پیدا کرده است.

گزارش تحویل موشک ها به روسیه در حالی صورت می گیرد که کرملین بار دیگر عملیات بمباران خود علیه زیرساخت های کلیدی اوکراین را در آستانه زمستان افزایش داده است.