بخش ICU گران‌ترین بخش بیمارستان است و مراجعان مبالغ زیادی برای بستری به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کنند. اما چه میزان از فرایند درمان مهم و تخصصی آنها به‌صورت فوق‌تخصصی انجام می‌شود؟

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: بیماران معمولاً با انواع بیماری‌ و موارد تهدیدکننده زندگی مانند مشکلات حاد تنفسی، قلبی، شوک عفونی همچنین پس از جراحی‌های عمده و با خطر بالا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری ICU می‌شوند. در این بخش، بیماران به طور لحظه‌ای و شبانه‌روزی تحت مراقبت و توجه قرار می‌گیرند و نوع درمان‌ هم اغلب به‌صورت تهاجمی و نیمه تهاجمی انجام می‌شود اما نکته اینجاست که به گفته دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری اکنون با بی‌توجهی به این بخش با وجود اهمیت زیادی که دارد، مواجهیم.

او در توضیح بیشتر به همشهری آنلاین می‌گوید: در وزارت بهداشت هیچ بخشی برای ICU در نظر گرفته نشده و استاندارد جدیدی که صادر کرده هم هیچ همخوانی با بخش ICU ندارد. به طور کلی وجود تضاد منافع در نوشتار این نوع استانداردها تاکنون آفت بخش‌های مراقبت‌های ویژه بوده است. یعنی منافع هر بخش با خدمات تخصصی آن هماهنگ نیست. نظارتی هم در مورد آن اعمال نشده و این در حالی است که مردم از مراحل این فرایند آگاهی کافی ندارند.

هاشمیان با بیان این که بخش ICU گران‌ترین بخش بیمارستان است،‌ عنوان می‌کند: مراجعان مبالغ زیادی برای بستری به بیمارستان‌ها پرداخت می‌کنند. اما چه میزان از فرایند درمان مهم و تخصصی آنها به‌صورت فوق‌تخصصی انجام می‌شود؟ از سوی دیگر بیمارستان‌ها از نظر برخورداری از امکانات تخصصی یا فوق‌تخصصی رتبه‌بندی ندارند و این موضوع موجب سردرگمی‌های زیادی در دانشگاه‌ها و مراکز درمانی کشور شده است. استانداردهای معاونت درمان هم در مورد بخش‌های ای‌سی‌یو مبتنی بر شواهد علمی به روز دنیا نیست و عملا رسیدگی کامل به بیماران از نظر استانداردهای به روز دنیا و نظارت فوق تخصص ای‌سی‌یو بر بیماران به شکل کاربردی و مؤثر را زیر سؤال برده است.

او تاکید می‌کند: مشکل اینجاست که اکنون هیچ فرقی بین بخشی که از بروزترین دستگاه‌های دنیا برخوردار است با جایی که پایین‌ترین سطح دستگاه‌ها دارد قائل نمی‌شوند. فرقی هم میان یک فوق تخصص آی‌سی‌یو با متخصص رشته‌ای غیرمرتبط با این حوزه که بیمار در وضعیت بدحالی را ویزیت و کنترل می‌کنند وجود ندارد.

به گفته هاشمیان برای بعضی رشته‌ها با توجه‌ به قدمت و شناختی که نسبت به آنها وجود دارد، تجهیزات راحت‌تر شناسایی شده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته؛ اما در وزارت بهداشت هیچ بخشی برای ICU در نظر گرفته نشده؛ درصورتی‌که در کشورهای دیگر به این بخش اهمیت و توجه و امکانات لازم در نظر گرفته شده است.

ناهمگونی تجربه و سابقه پزشکان با میزان پرداختی آنها

فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به ویزیت یکسان بیماران در مطب و در بالین گفت: تمام رساله‌های حوزه پزشکی کشور متعلق به آمریکاست و کدگذاری‌هایی که وارد کشور شده با شرایط خاصی بومی‌سازی شده است. در صورتی که قبلا هیئت‌علمی‌های متخصص حق کار در بیرون را نداشتند و این موضوع موجب کمبود پزشک حاذق در کشور شده است. در حال حاضر دیده می‌شود گاهی به پزشک جوانی که بیشتر از یک پزشک باتجربه در بیمارستان کار می‌کند حقوق داده می‌شود. این موضوع نشان می‌دهد تجربه و سابقه هیچ تاثیری در پرداخت حقوق و دستمزدها ندارد. در صورتی که برای همه پزشکان هیئت علمی باید یک تعرفه خاص اعمال شود و فقط میزان ساعت حضور آنها باعث ایجاد تفاوت در پرداخت‌ها شود. در واقع روند بی‌توجهی به حقوق هماهنگ پزشکان و هماهنگی آن با میزان تجربه و مهارت آنها مانع از کار کردن افراد نخبه در خارج از کشور می‌شود و انگیزه بیشتری به آنها می‌دهد اما بی‌توجهی به این مساله ضربه بزرگی به آموزش و به ویژه بخش درمان در بخش خصوصی وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید

در قدیمی ترین زایشگاه تهران چه می گذرد؟

مافیای مهاجرت نخبگان مشغول کار است

این بخش بیشترین بیمار دزدی را دارد

او با درخواست از وزیر بهداشت جدید برای در نظر گرفتن دپارتمان ویژه ICU در وزارتخانه عنوان می‌کند: باید توجه لازم به قدرت مالی مردم اعمال و تسهیلات لازم برای بیماران در نظر گرفته شود. چون بیمه‌ها اغلب توانایی لازم را ندارند. تعداد بسیار کمی از جامعه پزشکی هم درآمد بالایی دارند. بنابراین وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی باید توجه لازم را به همه این موارد داشته باشند و شرایط معقول‌تری برای جامعه پزشکی در نظر بگیرند.

منبع: همشهری آنلاین