پس از آنکه دادستان کل کشور در بخشنامه‌ای، خواستار پیگیری مسئله بازماندگان از تحصیل شد، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش اعلام کرد که در روزهای اخیر ثبت‌نام‌ها بیشتر شد و تاکنون ۹۷ درصد دانش آموزان ابتدایی ثبت نام کرده‌اند.

همشهری آنلاین- لیلا شریف: انتشار آمار رسمی بازماندگان تحصیل در پایه اول از زبان یکی از مسئولان آموزش و پرورش، شوکی به سیستم آموزشی ایران وارد کرد تا جایی که دادستان کل کشور وارد میدان شد و در دستوری ویژه‌ها، همه دادستان‌ها را برای حل این مشکل پای کار آورد، اما در این میان معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به همشهری خبر داد که این آمار به دلیل افزایش ثبت نام‌ها در روزهای منتهی به مهر در حال کاهش است.

آماری که زنگ خطر را به صدا درآورد

اطلاعات جاماندگان در هر سال تحصیلی، نمای واقعی از وضعیت آموزش در ایران را نشان می‌دهد و به همین دلیل بود که ثبت نام نکردن ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کلاس اول مورد توجه مسئولان قرار گرفت. این مسئله تنها محدود به دوره ابتدایی نیست و نیم نگاهی به آمار مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که در دوره‌های مختلف، تمام مقاطع تحصیلی با این مشکل روبرو شده بودند. در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته شده بود:« در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بیش از ۹۱۱ هزار نفر در سنین ۶ تا ۱۷ سال از تحصیل بازماندند.»

بخشنامه دادستان کل کشور به تمام استان‌ها

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد موحدی دادستان کل کشور در اقدامی بی‌سابقه با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها به کمک سیستم آموزشی آمد تا با تکیه بر ابزار اجرایی، آمار جاماندگان از تحصیل را کاهش دهند.

در بخشی از این نامه به اطلاع رسانی «دفاتر حمایت از اطفال و نوجوانان، انجمن‌های اولیاء و مربیان، سمن‌های فعال در خصوص آموزش کودکان و واحدهای آموزش و پرورش، گزارش‌های مردم» تکیه شده است تا از این طریق موارد مربوط به «جلوگیری از تحصیل، تهدید و ترغیب یا تشویق به فرار از مدرسه یا ترک تحصیل» به مسئولان مربوطه و دادستانی‌ها اعلام شود.

دادستان کل کشور در حوزه دیگری هم برای دادستان‌ها مجوز صادر کرده است تا «در مواردی که والدین، سرپرستان قانونی یا متولی امر نگهداری و مراقبت، از ثبت نام کودک اجتناب می‌کنند،یا درموارد اختلاف والدین با هم یا اختلاف ولی با حضانت گیرنده، که موجب ورود آسیب به سلامت، امنیت یا تاخیر و وقفه در آموزش طفل و نوجوان می‌شود.»، وارد میدان شوند.

ثبت‌نام مدارس بیشتر شد

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با همشهری از تغییر آمار ثبت نام دانش آموزان دوره ابتدایی در روزهای اخیر خبر داد و گفت:« به طور کلی آمارها نسبت به سال‌های قبل بهتر هستند و اکنون آمار ثبت نام در کلاس اول به ۹۸.۳ درصد رسیده است. هفته گذشته آمار ثبت نام کنندگان دوره ابتدایی، ۸ میلیون و ۹۹۴ هزار نفر بود، در روزهای گذشته شاهد افزایش این آمار هستیم تا جایی که اکنون آمار ثبت نام کنندگان دوره ابتدایی ۹۷.۵۴ درصد شامل ۹ میلیون و ۲۱ هزار و ۸۲۵ دانش آموز می‌شود.»

به گفته حکیم زاده« در تمام مقاطع تحصیلی نیز ۱۵ میلیون و ۲۶۶ هزار و ۹۱۲ دانش آموز ثبت نام کردند که ۹۵.۴۴ درصد آمار دانش آموزان را شامل شده است.»

بر این اساس باید منتظر کاهش آمار جاماندگان تحصیل در تمام پایه‌های تحصیلی به خصوص دوره ابتدایی باشیم، موضوعی که معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به آن توضیح داد:« به طور کلی برای ارائه آمار دقیق بازمانده‌ها از تحصیل باید منتظر آغاز سال تحصیلی و ارائه اطلاعات بمانیم.»

او افزود: در رابطه با میان‌ پایه‌ها به دلیل داشتن ادرس و مشخصات راحت‌تر می‌توان دست به انتشار آمار زد اما پایه اول نیازمند سنجش است.

بازماندگان از تحصیل یک دغدغه ملی هستند

حکیم زاده از حضور دادستانی برای رفع مسئله بازماندگان از تحصیل استقبال کرد و گفت: تاکنون آموزش و پرورش ابزاری نداشت تا با تکیه بر آن مدرسه بتواند برای دانش آموزی بازمانده از تحصیل کاری انجام دهد. یکی از مطالبات ما این بود که کار قانونی انجام شود و نهادهای دیگر وظایف قانونی خود را انجام دهند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: ما از همکاری فرا دستگاهی استقبال می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از مطالبات بر روی کاغذ باقی می‌مانند. باید قبول کرد که بازماندگان از تحصیل یک دغدغه ملی و میان دستگاهی است، اگر این مشکل به درستی پیگیری شود،‌ دانش آموزان بازمانده از تحصیل به مدارس برمی‌گردند.

منبع: روزنامه همشهری