وزیر اقتصاد گفت: نه تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم بلکه خیلی دور هم شدیم، از بانکداری متعارف هم‌دور شدیم، اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و از اف ای تی اف هم خارج شویم تازه اول‌ مشکلات بانک‌هاست.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم،عبدالناصر همتی در سی و چهارمین همایش بانکداری اسلامی که هم اکنون در حال برگزاری است، اظهار کرد: ۴۰ ماه پیش این سالن را افتتاح کردم و تنها تغییری که داشته اسم من بوده که آنرا کنده اند(خنده حضار) البته این به دوران آقای فرزین بر نمی گردد.

وزیر اقتصاد گفت: نه تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم بلکه خیلی دور هم شدیم، از بانکداری متعارف هم‌دور شدیم، اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و از اف ای تی اف هم خارج شویم تازه اول‌مشکلات بانک هاست که در کفایت سرمایه و ... مشکل اساسی دارند.

او با بیان اینکه من‌ از استقلال بانک‌مرکزی دفاع می‌کنم، گفت: باید سیاست‌های اقتصادی پولی و مالی در هماهنگی باشند؛ بانک مرکزی مسئول کنترل تورم است(آقای مصباح گفتند ببینیم آقای همتی با تورم‌چه کار میکند؛ تورم وظیفه بانک مرکزی است نه من) ولی به بانک مرکزی کمک می‌کنیم.

همتی به استقلال بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی کارشناسی است و نمی‌توان همزمان سیاست تثبیت ارز و رها کردن بهره داشته باشیم چراکه در تتاقض است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه نمی‌شود در ارز سیاست تثبیت را داشته باشیم ولی بهره رها باشد، این اصلا شدنی نیست، تصریح کرد: اگر ناترازی را حل نکنیم‌ نمی‌توانیم اقدام‌خاصی انجام دهیم.

وی افزود: وقتی می‌گویم‌ استقلال بانک مرکزی نباید به عنوان دولت چک بی محل بکشیم تا بانک مرکزی پاس کند؛ استقلال بانک‌مرکزی در سیاست گذاری و کار کارشناسی ملاک است.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین از مشخص شدن رئیس جدید سازمان بورس در جلسه امروز شورای عالی بورس خبر داد و اعلام کرد: در تلاش هستیم نرخ ارز نیمایی را افزایش و نرخ ارز بازار آزاد را کاهش دهیم.

عبدالناصر همتی در همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با موضوع جاماندگان سهام عدالت گفت: در حال پیگیری موضوع جاماندگان سهام عدالت هستیم و ان‌شاءالله آن را پیگیری می‌کنیم.

وی همچنین به موضوع انتصاب رئیس جدید بورس اشاره کرد و گفت: رئیس جدید سازمان بورس امروز در جلسه شورای عالی بورس مشخص خواهد شد.

وزیر اقتصاد و دارایی در خصوص بازار ارز نیز تصریح کرد: سیاست ما این است که نرخ ارز نیما به بازار آزاد نزدیک شود؛ به عبارت دیگر در تلاش هستیم تا نرخ نیمایی را افزایش و نرخ بازار آزاد را کاهش دهیم.

به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم

وزیر اقتصاد گفت: ما نه تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم بلکه حتی از بانکداری متعارف نیز دور شدیم.

همتی در مراسم همایش بانکداری اسلامی نیز اظهارکرد: امروز تقریبا چهار دهه از بانکداری اسلامی و تدوین قانون بانکداری بدون ربا گذشته است اما ما نه تنها به بانکداری اسلامی نزدیک نشدیم بلکه از آن نیز دور شدیم حتی از بانکداری متعارف نیز دور شده‌ایم.

وی گفت: سیستم بانکی ما امروز در نظام بانکی بین المللی حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود و قانون fatf پذیرفته شود تازه مشکل اول سیستم بانکی ما از نظر حسابرسی‌های بانکی کفایت سرمایه و دارایی‌ها مشکلات جدی را تجربه می‌کند که امیدواریم در دولت چهاردهم بتوانیم اصلاحاتی جدی در این زمینه داشته باشیم.

سیاست همزمان کنترل نرخ ارز و افزایش بهره در تناقض است

وی در رابطه با موضوع استقلال بانک مرکزی خاطرنشان کرد: استقلال کارشناسی و تخصصی بانک مرکزی یعنی سیاست این بانک به شکلی باشد که بتواند نرخ تورم و مسئله ارز را کنترل کند تا اقتصاد کشور تداوم یافته و تولید کشور با رشد روبرو شود. بنابراین ما نمی‌توانیم همزمان هم سیاست تثبیت نرخ ارز را داشته باشیم و هم سیاست رها کردن نرخ بهره را داشته باشیم چرا که این دو موضوع با یکدیگر در تناقض است. به عبارت دیگر ما نمی‌توانیم در موضوع نرخ ارز هم سیاست تثبیت را پیش ببریم و هم سیاست افزایش نرخ بهره چرا که این دو با یکدیگر همخوانی ندارد و در این شرایط است که تورم ما تداوم پیدا می‌کند و در این شرایط شبکه بانکی نیز نمی‌تواند جوابگوی این مشکل باشد.

استقلال بانک مرکزی باید در راستای استقلال در سیاست گذاری باشد

وزیر اقتصاد در ادامه در رابطه با موضوع استقلال بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی باید در سیاست گذاری به صورت کارشناسی رفتار کند و و نباید تحت تاثیر دستورات و بر اساس گفته‌ها سیاست ارزی و پولی خود را تعیین کند. بنابراین زمانی که ما از استقلال صحبت می‌کنیم منظور به استقلال در سیاست گذاری و کارهای کارشناسی است.

همتی افزود: نکته دیگری که باید به آن اشاره داشت این است که ما باید اقتصاد را پیش بینی پذیر کنیم. درست است که مرکز آمار مسئول اصلی ارائه آمار و ارقام در کشور است اما بانک مرکزی باید به صورت شفاف آمارهای مربوط به رشد اقتصادی و تورم را ارائه دهد. بنابراین در بحث پیش بینی پذیر کردن اقتصاد نقش بانک مرکزی بسیار مهم است.

موضوع بعدی مسئله ناترازی بانک‌ها هست است. واقعیت این است که موضوع ناترازی بانک‌ها در حال حاضر قابل تداوم نیست و باید فکر اساسی به حال آن کرد. ما چاره‌ای نداریم ه به بعضی از بانک‌ها رسیدگی کنیم و با ادامه رویه غلط حکمرانی اقتصادی به این شیوه ادامه دهیم و به بانک‌ها به عنوان صندوق‌هایی که تنها وظیفه آنها ارائه تسهیلات تکلیفی است، درست نیست.

وی در ادامه وی در ادامه به موضوع مطرح شده اخیر در رابطه با وام کالا به جای وام ازدواج گفت: اخیرا من در رابطه با موضوع تسهیلات تکلیفی ازدواج پیشنهادی ارائه دادم که تنها به صورت پیشنهاد مطرح شد مبنی بر اینکه با توجه به صف بالای دریافت وام ازدواج و تاخیر در پرداخت آن به علت طولانی شدن صف پرداخت، کسانی که قصد دارند از تسهیلات وام ازدواج برای خرید کالاها برای تشکیل زندگی استفاده کنند بتوانند به جای منتظر ماندن در صف دریافت وام از شرایط دریافت کالا و لوازم برخوردار شوند.

سکاندار وزارت اقتصاد با اشاره به موضوع دریافت وام میلیاردی توسط برخی از عضای هیئت مدیره‌ها گفت: من از دریافت وام میلیاردی توسط این افراد دفاع نمی‌کنم. این افراد معتقد هستند که برای اینکه بتوانند در هیئت مدیره کار کنند باید انگیزه داشته باشند به این بهانه وام‌های میلیاردی دریافت می‌کنند اگر می‌توانند کار کنند و انگیزه ندارند لطفا به هیئت مدیره نیایند. مگر می‌شود انگیزه نداشت اما برای هیئت مدیره شدن پشت در اتاق من صف بکشند. این افراد می‌توانند مانند دیگر کارمندان از تسهیلات کارمندی برخوردار شوند ما حق ندارند وام‌های کلان و میلیاردی دریافت کنند.

شبکه بانکی با مردم مهربان باشد

همتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در ستاد اقتصادی هیئت دولته ماهنگی‌های مناسبی شکل گرفته است و و مسائل رفاهی مردم در اولویت قرار دارد. بنابراین از سیستم و شبکه بانکی تقاضا دارم که با مردم مهربان باشند و برای ارائه تسهیلات مدارکی را خواستار نباشند که جامعه احساس کند نتواند از خدمات بانکی استفاده کند. به عبارت دیگر باید با مردم مدارا کرد اجازه داد که بتوانند از خدمات بانکی و رفاهی بهره‌مند شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: به تدریج شاهد کاهش مداخلات دولت در اقتصاد باشیم. بانک مرکزی باید در برابر فشارها مقاومت کند. ما باید جلوی رانت‌ها را بگیریم. باید تلاش کنیم تا به تراز تجاری مثبتی برسیم و بتوانیم اقداماتی انجام دهیم که تورم کنترل شود تا شاهد یک اقتصاد پیش بینی پذیر باشیم. ما وقتی در نرخ ارز دخالت می‌کنیم، تثبیت نرخ ارز در شرایط تورم ۴۰ درصدی یعنی لطمه وارد شدن به صادرات، و روی آوردن به بانک مرکزی برای اضافه برداشت، چاپ پول و نهایتا تداوم تورم و این دور باطل باید توسط خود بانک مرکزی از بین رود و من در وزارت اقتصاد از این موضوع حمایت می‌کنم.