تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶

کریس حتی وقتی به‌عنوان بازیکن جانشین وارد زمین می‌شود، تفاوت‌ها را رقم می‌زند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، یک داستان تکراری تعریف می‌کنیم و قول بدهید که عصبانی نمی‌شوید؛ کریستیانو رونالدو رکورد زد! مهاجم ۳۹ساله تیم ملی پرتغال وقتی بازی این تیم مقابل اسکاتلند یک – یک مساوی بود و گره خورده بود، وارد زمین شد، نهصدویکمین گل دوران حرفه‌ای‌اش و صدوسی‌ودومین گل ملی خود را زد و ۲توپ دیگر را هم به دیرک عمودی چپ و راست حریف کوبید. رونالدو غیراز اینکه فاصله خود را با دیگر گلزنان تاریخ فوتبال افزایش داد، به چهل‌وهشتمین کشور هم گل زد که این هم یک رکورد است. روبرتو مارتینس، سرمربی اسپانیایی تیم ملی پرتغال بعد از بازی توضیح داد که چرا در ابتدای بازی رونالدو را روی نیمکت نشانده بود: «کریستیانو در وضعیت خوبی است. سپتامبر است و او ۳بازی انجام داده و گل زده. ما باید از همه بازیکنان محافظت کنیم. کریستیانو نمی‌تواند ۲بازی ۹۰دقیقه‌ای انجام دهد، آن هم درحالی‌که فاصله ۲بازی ۷۲ساعت باشد. ما نیاز داشتیم که او در پایان با ما باشد نه از ابتدا.» این بیست‌ودومین مسابقه پرتغال با هدایت این مربی بود؛ ۲۲بازی، ۱۷برد، ۲تساوی، ۳شکست، با ۵۸گل زده، ۱۵گل خورده و ۱۳کلین‌شیت.

رونالدو تعداد گل‌هایش در سال۲۰۲۴را به تعداد گل‌های امباپه رساند (۲۸). فقط هالند با ۳۰ و گیوکرس، مهاجم سوئدی اسپورتینگ‌لیسبون با ۳۶گل نسبت به او بیشتر گل زده‌اند. هری کین هم در این سال ۲۵گل دارد.

این گل رونالدو تقریبا ۲۲سال پس از نخستین گل او بود؛ به‌طور دقیق ۸هزار و ۷روز بعد از گلی که برای اسپورتینگ‌لیسبون و در پیروزی ۳بر صفر مقابل موریرنزه در لیگ برتر پرتغال به ثمر رساند. در آن بازی کریس در وقت اضافه گل زد. او در بازی با موریرنزه، برای نخستین بار در لیگ برای اسپورتینگ به زمین می‌رفت و ششمین بازی را در همه رقابت‌ها برای این تیم انجام داد.

اسکات مک‌تومینای در بازی با پرتغال هم برای اسکاتلند گل زد. او در ۱۷بازی گذشته در لباس تیم ملی اسکاتلند ۱۰بار گل زده که شبیه رکورد بهترین مهاجمان تاریخ است. نکته این‌ است که بازیکن سابق منچستریونایتد و فعلی ناپولی و همبازی سابق کریستیانو اصالتا یک هافبک دفاعی است.

رونالدو آگوست۲۰۲۳با النصر در جام قهرمانان باشگاه‌های عربی مقابل الزمالک مصر گل زد و رکورد عجیبی را ثبت کرد؛ گلزنی مقابل تیم‌هایی که نامشان با همه ۲۶حرف الفبا آغاز می‌شود.

رونالدو ۵۷۵گل را با پای راست به ثمر رسانده که از آمار گل‌های بسیاری از گلزنان بزرگ تاریخ فوتبال بیشتر است.

به‌طور کلی، ۷۶۹گل او داخل محوطه جریمه به ثمر رسیده و ۱۳۲گل (شامل ۶۴ضربه ایستگاهی) از بیرون.

تفکیک ۱۳۲گل ملی کریستیانو در رقابت‌های مختلف: ۴۱گل مقدماتی یورو، ۳۶گل مقدماتی جام‌جهانی، ۲۲گل بازی‌های دوستانه، ۱۴گل یورو، ۹گل لیگ ملت‌های اروپا، ۸گل جام‌جهانی و ۲‌گل جام کنفدراسیون‌ها.

حالا به آمار این مهاجمان بزرگ تاریخ فوتبال نگاه کنید که همه آنها در عمر فوتبالی‌شان از مجموع گل‌های کریستیانو بعد از ۳۰سالگی کمتر گل زده‌اند: رونالدو نازاریو (۳۶۰گل)، تیری آنری (۴۱۱گل)، مارادونا (۱۹۴گل)، دی استفانو (۳۱۵گل)، کرویف (۳۲۷گل)، شوچنکو (۳۷۴گل)، دروگبا (۳۶۷گل)، پلاتینی (۳۳۸گل)، فان‌نیستلروی (۳۶۶گل)، وین رونی (۳۶۶گل)، فان‌باستن (۳۰۱گل)، توتی (۳۱۶گل)، دل‌پیرو (۳۴۳گل)، فان‌پرسی (۳۲۴گل)، نیمار (۳۷۵گل)، داوید ویا (۴۰۰گل)، فرناندو تورس (۳۰۱گل).

رونالدو ۵فوریه سال آینده (۱۶بهمن ۱۴۰۳) وارد دهه پنجم زندگی‌اش می‌شود اما هیچ نشانه‌ای از ۴۰سالگی در او به چشم نمی‌خورد. او بعد از تولد ۳۰سالگی، ۴۳۸گل به ثمر رسانده و ۱۷۸گل هم پس از ۳۵سالگی زده یعنی از فوریه سال۲۰۲۰.واقعا چه می‌کنه این رونالدو!

او در هر بازی ملی ۰.۶۲گل زده یعنی هر ۱۲۹دقیقه یک گل ملی. لیونل مسی ۰.۵۸گل در هر بازی برای آرژانتین و هر ۱۴۲دقیقه یک گل به ثمر رسانده. رونالدو ۱۷هزارو۲۶دقیقه با پیراهن تیم ملی پرتغال به میدان رفته و مسی ۱۵هزار و ۴۷۶دقیقه برای آرژانتین بازی کرده.

اسکات مک‌تومینای در بازی با پرتغال هم برای اسکاتلند گل زد. او در ۱۷بازی گذشته در لباس تیم ملی اسکاتلند ۱۰بار گل زده که شبیه رکورد بهترین مهاجمان تاریخ است. نکته این‌ است که بازیکن سابق منچستریونایتد و فعلی ناپولی و همبازی سابق کریستیانو اصالتا یک هافبک دفاعی است.

رونالدو آگوست۲۰۲۳با النصر در جام قهرمانان باشگاه‌های عربی مقابل الزمالک مصر گل زد و رکورد عجیبی را ثبت کرد؛ گلزنی مقابل تیم‌هایی که نامشان با همه ۲۶حرف الفبا آغاز می‌شود.

او در مجموع مقابل ۱۹۹حریف مختلف باشگاهی و تیم ملی موفق به گلزنی شد و اگر مقابل یک حریف تازه دیگر - مثلا پرسپولیس- به گل برسد، می‌تواند این آمار او را هم رند کند.

کریس بعد از ۳۰سالگی، ۸۰گل ملی زده که از گل‌های بهترین گلزن تاریخ تیم ملی برزیل یعنی نیمار با ۷۹گل، گرد مولر با ۶۸گل، هری کین با ۶۶‌گل، رونالدوی برزیلی با ۶۲گل، روماریو با ۵۵‌گل، رائول با ۴۴‌گل، اوزه‌ بیو با ۴۱‌گل، رونالدینیو با ۳۳‌گل و فان‌باستن با ۲۴‌گل بیشتر است.

کریس با یک پیروزی دیگر در ترکیب تیم ملی پرتغال با رکورد سرخیو راموس به‌عنوان بیشترین تعداد پیروزی یک بازیکن با پیراهن تیم ملی کشورش برابر می‌شود؛ سرخیو راموس ۱۳۱برد با اسپانیا دارد و کریستیانو رونالدو ۱۳۰برد با پرتغال.

از میان همه هم‌تیمی‌هایی که رونالدو در کنار آنها بازی کرده، هیچ بازیکنی به اندازه کریم بنزما (۴۲) به او پاس گل نداده است. گرت بیل و مسوت اوزیل هم هر کدام ۲۷بار برایش گل ساختند. پاس گل آخر را نونو مندس برایش ارسال کرد.

محبوب‌ترین حریفان او به این ترتیب هستند: سویا با ۲۷گل خورده از رونالدو، اتلتیکومادرید با ۲۵گل، ختافه با ۲۳، بارسلونا و سلتاویگو با ۲۰گل. ۱۸گل او به بارسلونا در بازی‌های ال‌کلاسیکو و برای رئال‌مادرید بوده. فقط مسی (۲۶) در طول تاریخ در ال‌کلاسیکو گل‌های بیشتری دارد که البته بازی‌های بیشتری هم انجام داده است.

این گل شماره۱۳۲ملی او برای پرتغال (در ۲۱۴بازی) بود. کریس در جدول گل‌های ملی پرتغال تقریبا۳برابر نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده‌هایش گل زده: پائولتا (۴۷)، اوزه‌بیو (۴۱) و لوییس فیگو (۳۲).

رونالدو در طول دوران حرفه‌ای خود ۶۶بار هت‌تریک کرده. نخستین هت‌تریک او ژانویه ۲۰۰۸، مقابل نیوکاسل و برای منچستریونایتد ثبت شد. آخرین بار هم می۲۰۲۴در لیگ عربستان و مقابل الوحده برای النصر هت‌تریک کرد.

تیم‌هایی هم بوده‌اند که از گل‌های کریس در امان مانده‌اند. عجیب بود که گل ۹۰۰رونالدو در ورزشگاه دالوز لیسبون و در خانه بنفیکا به ثمر رسید، چرا که از بین همه حریفانی که رونالدو با آنها روبه‌رو شده، بنفیکا بیشترین مقاومت را داشته و در ۵بازی از او گلی دریافت نکرده است. لیل، آلبانی و ترکیه هر کدام ۴بار مقابل رونالدو قرار گرفته‌اند و از او گلی نخورده‌اند.

کریس در ۲بازی جداگانه ۵گل به ثمر رسانده یا به‌اصطلاح گلات کرده است؛ یک‌بار در پیروزی رئال‌مادرید مقابل گرانادا و دیگری در پیروزی این تیم مقابل اسپانیول، هر دو هم سال ۲۰۱۵و در لالیگا.

در سال‌های اخیر در مورد توانایی‌های او در ضربات ایستگاهی تردیدهای زیادی وجود داشته اما رکورد ۶۴گل زده از روی ضربات ایستگاهی رکوردی عالی است.

چه‌کسی می‌تواند حضور رونالدو در جام‌جهانی۲۰۲۶را رد کند؟ او روز افتتاحیه این جام ۴۱سال و ۱۲۰روز سن خواهد داشت و اگر این اتفاق بیفتد، فقط روژه میلای کامرونی (۴۲سال و ۳۹روز) که سال۱۹۹۴در بازی با روسیه و در آمریکا رکورد مسن‌ترین بازیکن تاریخ جام‌جهانی را ثبت کرد، از او بزرگ‌تر خواهد بود.

بازی بعدی او جمعه همین هفته، در هفته سوم لیگ برتر عربستان و مقابل الاهلی برگزار می‌شود که دیدار سختی است. شاید گل شماره۹۰۲هم در راه باشد.

اگر همه گل‌های ملی‌ رونالدو در دیدارهای دوستانه پرتغال را حذف کنیم، باز هم او از دایی و مسی بیشتر گل زده است. رونالدو ۱۱۰گل در ۱۶۰بازی ملی دارد و مسی ۱۰۹گل در ۱۸۷بازی ملی. ۵۱گل مسی در دیدارهای دوستانه برای آرژانتین به ثمر رسیده؛ یعنی ۱۱۰گل دیدارهای رسمی ملی برای کریستیانو و ۵۸گل برای مسی؛ تقریبا دو برابر!

اگر گل‌های پنالتی رونالدو را از مجموع گل‌هایی ملی‌اش کسر کنیم، او ۱۱۲گل دارد. یعنی فقط ۲۰بار از روی نقطه پنالتی برای پرتغال گل زده. این آمار برای لیونل مسی ۲۴گل است.

۷۶۹گل از ۹۰۱گل رونالدو در سطح باشگاهی به ثمر رسیده که این تعداد بین رئال‌مادرید (۴۵۰)، منچستریونایتد (۱۴۵)، یوونتوس (۱۰۱)، النصر (۶۸) و تیم اول او اسپورتینگ (۵) تقسیم شده است.

کریستیانو فاصله‌اش را با مسی و علی دایی (۱۰۹گل ملی) به ۲۳گل افزایش داد.

کریستیانو در فصل جدید ۶بازی برای النصر و پرتغال انجام داده و در هر بازی یک گل زده و در مجموع ۲پاس‌گل هم داده.

منبع: روزنامه همشهری