تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۸

کلانشهر تهران با کمبود یک‌میلیون مسکن مواجه است. همین موضوع باعث شد تا مدیریت شهری در دوره ششم برای جبران این کمبود، به موضوع مسکن ورود و قرارگاه مسکن را راه‌اندازی کند.

همشهری- زینب زینال زاده: کلانشهر تهران با کمبود یک‌میلیون مسکن مواجه است. همین موضوع باعث شد تا مدیریت شهری در دوره ششم برای جبران این کمبود، به موضوع مسکن ورود و قرارگاه مسکن را راه‌اندازی کند. به‌گفته سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، نقش مدیریت شهری تسهیلگری است؛ نه تصدی‌گری. او دیروز هم در نشست خبری خود که در محل اجرای پروژه ساصد برگزار شد، برنامه‌های شهرداری در حوزه مسکن را تشریح و تأکید کرد: «مسکن استطاعت‌پذیر در اراضی ناکارآمد ساخته می‌شود.» اما نهضت مسکن‌سازی‌ شهرداری اکنون در چه وضعیتی قرار دارد؟

پیشرفت ۱۰درصدی پروژه ساصد

پروژه ساصد حدود ۱۵۰۰واحد است که گودبرداری آن به پایان رسیده و نقشه‌های اجرایی آن نیز تهیه شده و اکنون به مرز پیشرفت ۱۰درصدی رسیده است. در این پروژه تمام سرانه‌ها ازجمله فضای سبز تأمین می‌شود.

امضای تفاهم ساخت ۵۳۲هزار واحد

پس از تشکیل قرارگاه مسکن، یک کارگروه ایجاد و تمام اراضی مستعد ساخت مسکن در شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت فرسوده و ناپایدار و همچنین محدوده بی‌دفاع شهری شناسایی شدند. از این طریق تفاهم احداث ۵۳۲هزار واحد امضا شد.

اخذ مجوز برای ۲۸۵هزار واحد

تفاهم ساخت ۵۳۲هزار واحد در کارگروه تخصصی شهرسازی بررسی و برای ۲۸۵هزار واحد مجوز کمیسیون ماده۵ دریافت شد و مابقی (۲۴۷هزار واحد) به‌دلیل قرارگرفتن اراضی در پهنه سبز، باغ‌ها و... از دستور کار خارج شدند.

تهیه ۶۴طرح بازآفرینی برای فضاهای ناکارآمد

شهرداری تهران برای ساخت مسکن استطاعت‌پذیر، ۶۴طرح بازآفرینی برای ۹۰۰۰هکتار از اراضی بی‌دفاع شهری و عرصه‌های ناکارآمد تهیه کرده و تسهیلگری پروژه مسکن استطاعت‌پذیر در حال پیگیری است.

آخرین وضعیت ساخت ۲۸۵هزار واحد

از ۲۸۵هزار واحد مسکونی که قابلیت احداث دارند، ۸۵هزار واحد در مرحله اجرا و ۲۰۰هزار واحد هم در مرحله اخذ پروانه ساخت و آغاز عملیات اجرا قرار دارند.

دوبرابر شدن نوسازی بافت‌های فرسوده

با مشارکت ‌بخش خصوصی و تسهیلگری شهرداری تهران، رشد تولید مسکن پس از راه‌اندازی قرارگاه مسکن موجب نوسازی دوبرابری در بافت فرسوده شده است و قطعا این موضوع در کل شهر قابل‌لمس خواهد بود.

افزایش ۱۷۳ هکتاریسرانه خدماتی

حداکثر ۱۰درصد پروژه‌های سازمان نوسازی شهر تهران در مناطق یک تا ۶ قرار دارد. همچنین از طریق پروژه‌های قرارگاه مسکن حدود ۱۷۳هکتار سرانه خدماتی اعم از درمانگاه، مسجد، فضای سبز و... به شهر تهران اضافه می‌شود.

تهیه ۵۴ طرح موضعی و موضوعی در تهران

برای اولین‌بار در شهر تهران ۵۴طرح موضعی و موضوعی تهیه شده است. از طریق همین طرح‌ها پروژه‌های نفرآباد، ده‌ونک، گلابدره و اسلام‌آباد عملیاتی شده‌اند. اجرای برخی از پروژه‌ها هم به‌زودی آغاز می‌شود.

منبع: روزنامه همشهری