چشم‌ها یکی از زیباترین بخش‌های بدن هر انسانی محسوب می‌شوند؛ به همین جهت خانم‌ها با استفاده از روش‌های مختلف به دنبال زیبایی هرچه بیشتر این قسمت هستند و به سراغ آرایش‌های دائم و نیمه دائم برای کشیدن خط چشم یا کاشت مژه می‌روند.

اگر شما هم قصد انجام این کار را دارید بهتر است با معایب کاشت مژه و عوارض احتمالی انجام این کار که در این مطلب از وبلاگ همشهری آنلاین به سراغ بررسی آن‌ها رفته‌ایم، آشنا شوید.

کاشت مژه چیست؟

به روش‌های موقت یا دائم افزایش حجم مژه‌ها که با کمک مژه‌های مصنوعی اجرا می‌شود، کاشت مژه یا اکستنشن مژه می‌گویند. اکستنشن مژه موقت که این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است، در آرایشگاه‌ها انجام می‌شود و آرایشگر در این روش، حجم قابل توجهی از مژه‌های مصنوعی را با کمک ابزار خاص و چسب مخصوص، به پلک و لابه‌لای مژه‌های طبیعی فرد، می‌چسباند. معمولا پس از گذشت یک ماه مژه‌های کاشته شده کاملا می‌ریزند و اصطلاحا به ترمیم نیاز پیدا خواهند کرد.

آیا کاشت مژه عوارض دارد؟

کاشت مژه در مجموع به دو شکل دائم یا موقت در کلینیک‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود. در روش موقت که همان اکستنشن مژه نام دارد الیاف‌های مژه به صورت منفرد و با استفاده از چسب مخصوص بر روی مژه‌های طبیعی شما قرار می‌گیرند. در مقابل در روش دائم که فرآیندی شبیه به کاشت مو دارد از موهای خود شما برای کاشت استفاده می‌کنند.

در هر دو این حالت‌ها چنانچه کاشت توسط اشخاص آماتور، با استفاده از مواد غیراستاندارد و بدون رعایت اصول بهداشتی انجام شود می‌تواند به ریشه‌ی مژه آسیب‌های جدی وارد کند و عوارض گوناگون دیگری را هم به همراه داشته باشد.

معایب کاشت مژه

اگر به هر دلیلی قصد دارید با کاشت مژه یا اکستنشن آن زیبایی مژه‌های خود را بیشتر کنید، لازم است که با عوارض و معایب احتمالی این کار آشنا شوید. با وجود اینکه فرآیندهای ذکرشده می‌توانند ظاهر درخشان‌تری به چشم‌ها ببخشند اما چندان هم بی‌خطر نیستند و ممکن است معایب و مشکلات زیر را به همراه داشته باشند:

حساسیت به چسب مژه

چسب‌های مورد استفاده در کاشت مژه موقت یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد حساسیت پوستی و بروز عوارض گوناگون هستند. از آنجایی که این چسب‌ها از ترکیبات شیمیایی مختلفی تشکیل شده‌اند، بعضی از افراد با نشان دادن حساسیت نسبت به آن‌ها دچار مشکلات زیر در پوست و چشمان خود خواهند شد:

  • التهاب و تورم پلک‌ها
  • کهیر
  • سوزش و خارش
  • قرمزی چشم‌ها
  • پرخون‌شدن چشم‌ها
  • درد و تورم اطراف چشم

نکته: بهتر است پیش از کاشت مقداری از چسب را بر روی مچ دست خود تست و حدود ۲۴ ساعت صبر کنید. در طی این مدت زمان در صورت حساسیت داشتن به ترکیبات چسب، علائم آلرژی خود را نشان می‌دهند.

بروز عفونت

عفونت و التهاب چشم‌ها در اثر کاشت مژه

از مهم‌ترین معایب کاشت مژه می‌توانیم به عفونت و التهاب چشم‌ها اشاره کنیم که در همان زمان کاشت به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی با بعد از آن به دلیل توجه نکردن به نکات و موارد مراقبتی اتفاق می‌افتد. در چنین شرایطی گرد و غبار و آلودگی در بین مژه‌ها می‌مانند و التهاب و تورم پلک و چشم‌ها را بیشتر می‌کنند.

ایجاد گل مژه

گل مژه نوعی برآمدگی کوچک، قرمز و دردناک شبیه به جوش است که بر روی لبه‌ی داخلی یا خارجی پلک دیده می‌شود. گاهی اوقات بعد از بروز عفونت ناشی از کاشت، گل مژه هم بروز می‌کند. به همین جهت لازم است حتماً در زمان شستن صورت، مژه‌ها و پلک‌های خود را هم به آرامی بشویید؛ علاوه بر این به منظور حذف کلیه‌ی آلودگی‌ها توصیه می‌کنیم به سراغ صابون‌های ملایم بروید.

التهاب چشم

انواع مژه برای کاشت ممکن است منجر به التهاب چشم‌ها شوند

همان‌طور که ملاحظه کردید از عوارض کاشت مژه عفونت چشم‌ها است که در نهایت التهاب و تورم آن‌ها را هم به همراه دارد. در این شرایط به ناچار ممکن است چشم‌های خود را بخارانید و در اثر تماس الیاف مژه‌های مصنوعی با غشای چشم منجر به تحریک بیشتر آن شوید. گاهی اوقات حتی ممکن است الیاف مژه درون غشای چشم گیر کنند که در این صورت تنها راه خارج کردن آن‌ها استفاده از جراحی است.

ریزش مژه بر اثر نازک شدن

گاهی اوقات افرادی که دارای ریزش مژه یا مژه‌های کم‌پشت هستند تصمیم می‌گیرند با کاشت مژه این وضعیت را بهبود ببخشند؛ با این حال اتصال مژه‌های مصنوعی با چسب و ترکیبات شیمیایی گوناگون به پیاز مژه فشار زیادی وارد می‌کند که نتیجه‌ای جز نازک‌تر شدن بیشتر مژه‌ها و افزایش ریزش آن‌ها به همراه ندارد.

حساسیت به مژه مصنوعی

ترکیبات مورد استفاده در ساخت مژه مصنوعی و نقش آن‌ها در بروز حساسیت

بعضی از خانم‌ها نسبت به مواد و ترکیبات مورد استفاده در ساخت مژه‌های مصنوعی از قبیل نایلون و الیاف ابریشم حساس هستند؛ بنابراین بعد از کاشت چشم‌های آن‌ها تحریک می‌شود و از خود حساسیت نشان می‌دهد. به همین جهت ایجاد اگزما، التهاب و تغییر رنگ پوست هم از دیگر معایب کاشت مژه به شمار می‌روند که به علت حساسیت به الیاف آن‌ها بروز می‌کنند.

افتادگی پلک

مدل‌های خاصی از کاشت مژه از قبیل مگنتی می‌توانند به مرور زمان پلک‌های شما را به سمت پایین بکشند و باعث افتادگی آن‌ها شوند. در صورت بروز این وضعیت تنها راه پیش رو درمان افتادگی پلک به واسطه‌ی جراحی است.

خشکی چشم

چنانچه تا ۲۴ ساعت بعد از کاشت مژه از شستشو و تماس آن‌ها با آب، محصولات روغنی و کرم‌ها خودداری نکنید، تمامی آلودگی و کثیفی‌ها با چسبیدن به مژه‌ها منجر به مسدودی غدد چربی آن‌ها می‌شوند تا به این ترتیب یکی دیگر از معایب کاشت مژه یعنی کاهش میزان رطوبت و خشکی چشم‌ها بروز کند.

نکاتی که پیش از کاشت مژه باید رعایت کنیم

با وجود تمامی معایب و عوارضی که در بخش‌های قبل مورد بررسی قرار گرفتند اگر همچنان قصد کاشت مژه را دارید می‌توانید با توجه به نکات و مواردی که در این قسمت بررسی شده‌اند، احتمال بروز مشکل و حساسیت را به حداقل برسانید:

  • در صورت اطمینان از حساسیت به لاتکس مسئله را به پزشک یا متخصص زیبایی اطلاع دهید تا از چسبی استفاده کند که فاقد این ترکیب است.
  • اشخاصی که بیماری‌های پوستی دارند بهتر است کاشت مژه انجام ندهند.
  • از انجام روند کاشت خود در محیطی تمیز و به دور از هرگونه آلودگی اطمینان حاصل کنید.
  • برای اینکه چسب چشمان شما را تحریک نکند، لازم است در طی فرآیند کاشت آن‌ها را ببندید.
  • از استریل بودن ابزارهای مورد استفاده پیش از شروع کار اطمینان حاصل کنید.
  • تا جایی که امکان دارد به جای کاشت با روش‌های کم‌خطرتری مثل استفاده از روغن بادام تلخ مژه‌های خود را تقویت کنید.
  • در هر یک از روش‌های کاشت موقت یا دائم لازم است که به یک متخصص حرفه‌ای و کاربلد در این زمینه مراجعه کنید.
  • بعضی از سالن‌های آرایشی از چسب ناخن برای چسباندن مژه‌ها استفاده می‌کنند که خطرات بی‌شماری را برای چشم‌ها به همراه دارد؛ به همین جهت مطمئن شوید که در مجموعه‌ی مورد نظر شما از چسب مخصوص مژه استفاده می‌کنند.
  • نگهداری و مراقبت از مژه‌های کوتاه‌ آسان‌تر است.
  • در صورتی که به تازگی تحت جراحی لیزیک، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار گرفته‌اید، به هیچ‌عنوان اکستنشن یا کاشت انجام ندهید.

چه زمانی عوارض کاشت مژه را به دکتر ارجاع دهیم؟

بروز اندکی حساسیت و تحریک شدن چشم‌ها بعد از کاشت مژه طبیعی است و می‌توان با استفاده از کمپرس یخ یا قطره‌ی چشم این مسئله را برطرف کرد؛ اما اگر خارش و سوزش شما دردناک و غیرقابل تحمل است و احساس می‌کنید بر روی مژه‌ها شوره وجود دارد باید به سراغ چشم پزشک یا متخصص پوست بروید تا با تجویز داروهای لازم، مشکل را برطرف کند.

سخن پایانی

همان‌طور که ملاحظه کردید معایب کاشت مژه می‌توانند در صورت انجام دادن این فرآیند در محیطی غیربهداشتی و تحت نظارت اشخاص نابلد بیشتر خود را نشان دهند؛ به همین جهت باید تا جایی که امکان دارد از انجام این کار خودداری یا در صورت تمایل کلینیک‌ها و سالن‌های زیبایی معتبر را برای کاشت انتخاب کنید.