اسرائیل، جنگ غزه، عملیات هفتم اکتبر ۲۰۲۳ و جنگ اوکراین، سوال دیگر نخستین مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که رئیس جمهور سابق آمریکا به انتقاد از رویکرد دولت بایدن – هریس در قبال ایران پرداخت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، کامالا هریس معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات ها در نخستین مناظره خود با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوریخواهان گفت: ما به حمایت از «حق اسرائیل» برای دفاع از خود ادامه خواهیم داد، اما جنگ باید فورا پایان یابد و ما برای دستیابی به آن به کار خود ادامه خواهیم داد.

هریس تصریح کرد که من به حمایت از «اسرائیل» ادامه می‌دهم و آن را قادر می‌سازم از خود در برابر ایران و عواملش «دفاع» کند.

معاون رئیس جمهور آمریکا با تکرار ادعاهای اسرائیل گفت: در ۷ اکتبر، حماس بعنوان یک گروه تروریستی، ۱۲۰۰ اسرائیلی را قتل عام کرد و به زنان به ‌طور فجیعی تجاوز شد و اسرائیل حق دارد از خودش دفاع کند اما چگونگی انجام آن مهم است.

نامزد حزب دموکرات ادامه داد: چیزی که می‌دانیم این است که این جنگ باید تمام شود، اکنون. و این نیاز به توافق آتش‌بس و خروج گروگان‌ها است. به یک راه حل دو کشوری نیاز است. اما من همیشه به اسرائیل قابلیت دفاع از خود به ویژه در برابر (حکومت) ایران و نیابتی‌های آن را می دهم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوریخواهان گفت: اگر هریس برنده شود، اسرائیل ظرف دو سال از بین می‌رود. هریس از اسرائیل متنفر است و در صورت انتخاب شدن، اسرائیل ظرف دو سال از از هستی ساقط خواهد شد.

رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: آنچه اکنون در خاورمیانه اتفاق می‌افتد اگر من بودم رخ نمی‌داد و در اوکراین جنگ نمی شود. من این موضوع را حل می‌کنم و به جنگ روسیه و اوکراین پایان می‌دهم.

ترامپ که نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا است، با تکرار ادعاهای ضد ایرنی مدعی شد: ایران در دولت من ورشکسته شده بود و برای ترور پول نداشت، اما حالا در دولت بایدن - هریس یک کشور پولدار است.

رئیس جمهور سابق آمریکا اضافه کرد: گر من رئیس جمهور بودم اجازه شروع جنگ روسیه و اوکراین را نمی دادم. هریس را برای مذاکره با پوتین فرستادند ولی به محض برگشتن جنگ شروع شد او بدترین مذاکره کننده تاریخ آمریکا است.

ترامپ در ادامه به فعالیت‌های حوثی‌ها (انصارالله یمن) پرداخت و گفت من اگر رئیس جمهوری شوم، این مسائل به‌سرعت حل‌ وفصل می‌شوند.

حمایت آمریکا از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ارتقای توانایی‌های آن در برابر روسیه و خروج نظامی آمریکا از افغانستان در ۲۰۲۱، رویکرد واشنگتن در برابر طالبان، و لزوم جلوگیری از تبدیل‌شدن افغانستان به پایگاه تروریسم، از دیگر موضوعات عمده سیاست خارجی در نخستین مناظره هریس و ترامپ که هر دو تلاش کردند با توضیح مختصر سیاست‌های خود در این زمینه‌ها و دفاع از آن، رویکرد طرف مقابل را مورد انتقاد قرار دهد.