نخستین مناظره «کامالا هریس»، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در برابر رقیب جمهوری خواهش، «دونالد ترامپ»، بسیار پرحرارت  و پر از حملات متقابل بود.

همشهری آنلاین: برخلاف مناظره به نسبت سرد بایدن و ترامپ، نخستین مناظره «کامالا هریس»، نامزد دموکرات انتخابات آمریکا در برابر رقیب جمهوری خواهش، «دونالد ترامپ»، بسیار پرحرارت و پر از حملات متقابل بود. مناظره‌ای که در آن دو طرف بارها یکدیگر را به دروغگویی متهم کردند و پس از پایان آن، ستادهای هر دو نامزد انتخاباتی خیلی زود مدعی پیروزی در این مناظره شدند. در این میان، برخی موضوعات مهم در این مناظره قابل توجه به نظر می‌رسد:

هفتمین مناظره ترامپ، اولین مناظره هریس

مناظره اخیر برای دونالد ترامپ چیز تازه‌ای نبود. او هفتمین بار بود که در یک مناظره تلویزیونی انتخاباتی حاضر می‌شود. نخستین آنها در سال ۲۰۱۶ و آخرین آنها ژوئن گذشته برابر جو بایدن بود. برای کامالا هریس اما این نخستین مناظره انتخاباتی خارج از حزب بود که برگزار می شد. دو طرف مناظره را با دست دادن به یکدیگر شروع کردند.

شروع مناظره با اقتصاد

هریس: ترامپ هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد، چون او بیشتر به دفاع از خود علاقه دارد تا اینکه مراقب شما باشد، او فقط حامی ثروتمندان است.

حمله ترامپ: کامالا هریس مارکسیست و پدر او مدرس دروس مارکسیستی بوده است.

سقط جنین

ترامپ: دموکرات‌ها در این زمینه رادیکال هستند و یار انتخاباتی هریس، تیم والز، هوادار سقط جنین در ماه نهم بوده است، اما برای مواردی که بارداری ناشی از تجاوز یا آمیزش خانوادگی است با سقط جنین موافقم.

هریس: ادعاهای ترامپ درست نیست، بلکه سه قاضی راه یافته به دیوان عالی آمریکا در دوران ریاست جمهوری او کسانی بودند که دو سال پیش موجب لغو قانون فدرال سقط جنین شدند.

مهاجران

ترامپ: مهاجران در اسپرینفیلد اوهایو مشغول خوردن حیوانات خانگی بوده‌اند. آنها سگ می‌خورند. آنها حیوانات خانگی مردمی را می‌خورند که آنجا زندگی می‌کنند. من آدم‌هایی را در تلویزیون دیده‌ام که می‌گویند سگ آنها را برده‌اند و برای غذا استفاده کرده‌اند.

هریس: ترامپ تلاش های فراحزبی در کنگره برای مقابله با امنیت در مرزها را با مانع روبرو کرده چرا که می‌خواسته از این موضوع در میتینگ های انتخاباتی استفاده کند.

یورش به کنگره

ترامپ: من فقط یک سخنرانی در آن روز انجام دادم و مقصر خشونت درآن روز شهردار واشنگتن و نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان بوده است.

هریس: این یورش تحت رهبری ترامپ صورت گرفت و این دلیلی برای در خطر بودن دموکراسی آمریکا است.

جنگ غزه

هریس: جنگ در غزه باید تمام شود و این با در نظر گرفتن حق اسرائیل برای دفاع از خود، در نظر گرفتن راه حل دو کشور مستقل و همچنین بازسازی غزه بایستی روی دهد. ما به راه حل دو کشوری نیاز داریم، جایی که غزه بازسازی شود، و فلسطینی‌ها امنیت و حق تعیین سرنوشت و حیثیتی که مستحق آن هستند را داشته باشند.

ترامپ: اگر من رئیس جمهور بودم، این جنگ هرگز شروع نمی‌شد. هریس از اسرائیل متنفر است. او رئیس جمهور شود به عقیده من اسرائیل دو سال هم دوام نخواهد آورد. هریس از جمعیت عرب هم متنفر است، چون کل منطقه درحال انفجار است. اگر انتخاب شوم، این مساله را فورا حل خواهم کرد.

جنگ اوکراین

ترامپ: اگر به قدرت برسم، پوتین و زلنسکی را مقابل هم قرار خواهم داد تا مذاکره کنند. امریکا ۲۵۰ میلیارد دلار به اوکراین داده در حالی که این پول را ناتو و اروپا باید بپردازد.

هریس: ولادیمیر پوتین دیکتاتوری است که تو را (خطاب به ترامپ) همچون یک لقمه خواهد بلعید.

ایران

ترامپ: ایران در دوران ریاست جمهوری من ورشکسته بود. ایران حالا ۳۰۰ میلیارد دلار دارد چون همه تحریم‌هایی که من گذاشته بودم را برداشتند. در دوران من، ایران هیچ پولی برای حماس یا حزب‌الله یا هیچ یک از ۲۸ کانون تروریستی نداشت.

هریس: من همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خود را خواهم داد، به خصوص در ارتباط با ایران و هر گونه تهدیدی که ایران و نیروهای نیابتی آنها متوجه اسرائیل خواهند کرد.

افغانستان

هریس: از تصمیم جو بایدن برای خروج از افغانستان حمایت می کنم، چرا که در سایه این تصمیم اکنون حتی یک نظامی آمریکایی در جبهه فعال جنگ حضور ندارد و این برای نخستین بار در ۱۰۰ سال گذشته روی داده است. اما ترامپ با طالبان که یک گروه تروریستی است، بر سر میز مذاکره نشست و رهبران طالبان را به کمپ دیوید آورد، جایی که یکی از نمادهای ارزش‌های دموکراسی آمریکایی است. ترامپ مذاکره با طالبان را بدون مشارکت دولت وقت افغانستان انجام داد.

ترامپ: نحوه خروج از افغانستان افتضاح ترین خروج نظامی تاریخ بود و علت مذاکره با طالبان این بوده که در آن زمان طالبان نظامیان فراوانی را هدف قرار می‌داد.