رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز چهارشنبه در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد مورد استقبال رسمی نخست وزیر عراق قرار گرفت.  

به گزارش همشهری‌آنلاین، دکتر مسعود پزشکیان که به دعوت رسمی آقای «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده است، در بدو ورود و در محل فرودگاه بین‌المللی بغداد به شکل رسمی از سوی وی مورد استقبال قرار گرفت.

در مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از نواختن سرود ملی دو کشور، دکتر پزشکیان و السودانی از یگان تشریفات حاضر در محل سان دیدند و سپس مقامات عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

دکتر پزشکیان پس از مراسم استقبال رسمی به محل کاخ ریاست جمهوری عزیمت می‌کند تا با آقای «عبداللطیف رشید» رئیس جمهوری عراق دیدار کند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران سپس در محل کاخ نخست وزیری با السودانی دیدار خواهد کرد و پس از آن نیز نشست مشترک اعضای هیات‌های عالی رتبه دو کشور برگزار خواهد شد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران صبح امروز پیش از عزیمت به عراق در گفت وگو باخبرنگاران در فرودگاه تهران با تاکید بر اینکه سفر به عراق آغاز دوره‌ای جدید از توسعه و تعمیق تعاملات و روابط با کشورهای اسلامی و همسایه است، گفت: در این سفر علاوه بر امضای توافقنامه‌های همکاری از شهرهای شیعه‌نشین و کردنشین عراق نیز دیدار خواهیم کرد.

وی گفت: ما به شهرهای شیعه نشین عراق و بصره می‌رویم، به شهرهای کردنشین اربیل و سلیمانیه نیز سفر می‌کنیم، این سفر، سفر بسیار خوبی در ایجاد ارتباطات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود.

دکتر پزشکیان تصریح کرد: امیدوارم با کشورهای اسلامی که آغاز آن از عراق است، رابطه خوب و صمیمانه و برادرانه داشته باشیم و مشکلاتی که می تواند وجود داشته باشد را به امید خدا از سر راه برداریم.

روسای جمهور ایران و عراق دیدار و گفت‌وگو کردند

دکتر مسعود پزشکیان که از نخستین ساعات صبح امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان به عراق سفر کرده است، در محل کاخ بغداد با «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

این نخستین سفر خارجی پزشکیان به عنوان رئیس جمهور اسلامی ایران است. وی در این سفر سه روزه که به دعوت رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق صورت می‌گیرد، علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رئیس‌جمهور، رؤسای مجلس و دستگاه قضایی و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق خواهد داشت.

رئیس‌جمهور همچنین پس از دیدارهای رسمی در بغداد، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و کربلا خواهد رفت.

پزشکیان از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد و به دعوت رسمی مقامات اقلیم کردستان راهی اربیل و سلیمانیه در شمال عراق خواهد شد.

نخست وزیر عراق: مناسبات دوجانبه و تحولات غزه محور گفت‌وگو با دکتر پزشکیان است

 نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که محور گفت وگوهای امروز (چهارشنبه) با دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه حول مسائل منطقه‌ای و تحولات در غزه و ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی، امنیتی و تجاری و مشارکت در پاره‌ای از بخش‌های توسعه‌ای است.

 این بیانیه که روز چهارشنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت خاطرنشان ساخت که طی این گفت‌وگوها تعدادی از سندهای همکاری در حوزه های همکاری مالیاتی، کشاورزی، منابع طبیعی، ارتباطات، حمایت اجتماعی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، گردشگری، تبادل فرهنگی و هنری و همکاری در زمینه آثار تاریخی است.

به نوشته بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، بخشی از این سندهای همکاری نیز در حوزه همکاری در زمینه آموزش نیروهای متخصص و تقویت و ارتقا نیروهای کار ماهر و همکاری بین اتاق های بازرگانی خواهد بود.

این بیانیه خاطر نشان ساخت که دکتر پزشکیان رییس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در بدو ورود مورد استقبال رسمی «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در فرودگاه بین المللی بغداد قرار گرفت.

دکتر پزشکیان رییس جمهوری کشورمان و هیات همراه ساعاتی قبل وارد بغداد شدند و قرار است با دولتمردان عراق و رهبران سیاسی تشکیل دهنده دولت متشکل از همه جریان های شیعی، اهل سنت، کرد و اقلیت های قومی و دینی دیدار و گفت وگو کنند.

منبع: ایرنا