شب گذشته در ساعتی که بسیاری از مردم در خواب شبانه بودند یا برای خواب آماده می شدند، جمع زیادی از نیروهای انتظامی، مددکاران اجتماعی و ضابطان قضایی گرد هم آمدند تا در مرحله چهارم طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی مشارکت داشته باشند و شهر را در آستانه مهر از معتادان متجاهر پاک کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، دیشب که شهر در سکوت فرو رفت و شهروندان خسته از کار و مشغله های روزانه به خانه ها بازگشتند و معابر خلوت شدند، مدیران شهری همراه با ماموران نیروی انتظامی و گشت های یگان حفاظت شهرداری، وارد میدان شدند تا طرح ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی را عملیاتی کنند.

خودروهای گشت حامی شهر باچراغ های گردان ساعت ۲۳ و ۳۰ دقیقه به راه افتادند و در نقاطی که آسیب دیدگان اجتماعی اعم از معتادان متجاهر و کارتن خواب ها بیتوته کرده بودند، مددکاران ورود می کردند و پس از صحبت،به خودروها هدایت می شدند. شهر متعلق به همه شهروندان است و آسیب دیدگان اجتماعی هم شهروندان این شهر محسوب می شوند. بنابراین تمامی دست اندرکاران طرح ساماندهی سعی می کردند رفتارشان همراه با حفظ کرامت انسانی باشد. گرچه برخی از آسیب دیدگان اجتماعی در برابر اعمال قانون مقاومت داشتند اما مددکاران اجتماعی و ضابطان قضایی صبوری می کردند تا طرح در آرامش اجرا شود. چون تبدیل تهران به شهر بدون آسیب از جمله اهداف مدیریت شهری در این دوره است و اجرای طرح ساماندهی آسیب های اجتماعی به ویژه معتادان متجاهر هم در راستای همین هدف در دستور کار سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی قرار گرفته است.

طرح تا ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه بامداد به طول انجامید و آسیب دیدگان اجتماعی که اغلب معتادان متجاهر بودند پس از جمع آوری توسط خودروها گشت حامی شهر به اتوبوس حامی شهر مستقر در میدان شوش منتقل می شدند تا غربالگری اولیه انجام شود. در غربالگری اولیه مشخص می شد که هر یک از مددجویان باید به کدام مرکز (یاور شهر یا مددسرا و ..) ارجاع داده شوند.

بنا به گفته های سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی فاز چهارم طرح با هدف پاکسازی شهر در آستانه ماه مهر و بازگشایی مدارس آغاز شده است و از این رو فضاهای اطراف مدارس و مراکز علمی و آموزشی در اولویت قرار دارند.

فاز چهارم تا ۴ مهر ماه ادامه خواهد داشت و شهروندان برای مشارکت در این طرح می توانند نقاط و کلونی تجمع آسیب دیدگان اجتماعی را از طریق سامانه ۱۳۷ گزارش دهند. در واقع با این کار شهروندان می توانند در تبدیل تهران به شهری عاری از آسیب اجتماعی سهیم شوند.

منبع: همشهری آنلاین