تهیه‌کننده سریال «تانک‌خورها» با تاکید بر این که این سریال ربطی به «اخراجی‌ها» ندارد، گفت: در این سریال از چند بازیگر طنز استفاده کردیم؛ ولی یک اثر دفاع‌مقدسی جدی است که یک جایی خنده و یک جایی گریه مخاطب را به همراه خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، پخش سریال تانک‌خورها به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و تهیه‌کنندگی ایرج محمدی احتمالا از مهرماه و همزمان با هفته دفاع مقدس آغاز می‌شود. تصویربرداری سریال یازده ماه طول کشید و در ۵ شهریور به پایان رسید.

تانک‌خورها

«تانک‌خورها» و ژانر دفاع مقدسی

ایرج محمدی با بیان این که این سریال طنز و کمدی نیست اظهار داشت: سریال «تانک‌خورها» در ژانر دفاع مقدس ساخته شده و دربرگیرنده چندین قصه است که در کنار هم به طور موازی پیش می‌رود.

در برخی از خبرگزاری ها گفتند سریال راجع به گردان ۷۷ خراسان است. ولی چنین موضوعی در قصه ما نیست

وی مضمون اصلی سریال را خط پیشرفت و تولید در برهه ای از دفاع مقدس در سال ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ عنوان کرد و افزود: در آن زمان بچه های رزمنده از نظر تجهیزات دفاعی در کمبود به سر می‌بردند. کلیت داستان بر مبنای این است که جوانان آن موقع با چه ابتکارات و چه ابداعاتی می توانستند از کیان کشور دفاع کنند. این توانایی در بخش زرهی به وجود آمد و به این موضوع کمتر پرداخته شده است. شروع داستان ما از جوانانی است که وارد دفاع مقدس می‌شوند.

محمدی درباره شیوه پخش سریال گفت: چهار سیزن (فصل) داریم که پشت سر هم پخش می شود و در مجموع سریال ۳۲ قسمتی است. اپیزودها و فصل‌بندی‌ها برابر نیستند و ۱۰، پنج یا ۸ قسمتی هستند. حدود ۱۲ قسمت ابتدایی از داستان در شهر و بقیه در جبهه می‌گذرد.

تهیه‌کننده سریال خانه به دوش، بزنگاه، نرگس، متهم گریخت، زن بابا و دردسرهای عظیم افزود: برای جذاب‌تر شدن کار از ژانرهای مختلف خانوادگی و دفاع مقدس استفاده کردیم و این سریال یک مولتی ژانر است. چون دو سه ژانر را با هم ترکیب کردیم. نقطه اتصال این ژانرها خط پیشرفت و ابتکار و ابداع رزمندگان در شهر و میدان رزم است. در این سریال از زاویه دید شخصیت اول شروع کردیم و به زاویه دید دانای کل رسیدیم. رگه‌هایی از طنز داخل سریال وجود دارد. یکی دو نفر از شخصیت های ما حالت طنز دارند که فضا را دلچسب و شیرین می‌کنند. در این سریال درام های خانوادگی وجود دارد و جنگ دارا و ندار در دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

تانک‌خورها

سریال راجع به گردان ۷۷ خراسان نیست

این تهیه‌کننده با تاکید بر این که سریال بر اساس تاریخ شفاهی رزمندگان دفاع مقدس ساخته شده است عنوان کرد: در برخی از خبرگزاری ها گفتند سریال راجع به گردان ۷۷ خراسان است. ولی چنین موضوعی در قصه ما نیست. قصه درباره یکی از رزمندگان و سرداران و فرماندهان نیست و شخصیت های ما از میان مردم انتخاب شدند. این آدم‌ها بسیجی‌های گمنام ابتدای جنگ بودند که از کشور دفاع کردند. در سریال به یک آدم یا عملیات مشخص نمی‌پردازیم.

تانک‌خورها

محمدی در پاسخ به سوالی درباره شباهت نام سریال به «اخراجی‌ها» گفت: اصلا ربطی به آن فیلم ندارد. چون چند بازیگر طنز استفاده کردیم، برخی احساس کردند کار کمدی است. در حالی که به شدت جدی است. من به مخاطبان حق می دهم که چنین فکری بکند. از نظر من هیچ اشکالی ندارد. اسم سریال «متهم گریخت» که من تهیه کننده اش بودم جدی است. آدم احساس می‌کند با یک کار جنایی روبه رو است. اسم بزنگاه هم شبیه سریال جنایی است. ولی هر دو سریال کمدی هستند.

وی با بیان این که زمان و شبکه پخش سریال به تصمیم مدیران ارتباط برمی‌گردد گفت: الان در مراحل پس تولید هستیم. تصویربرداری سریال ۱۱ ماه طول کشید و در ۵ شهریور به پایان رسید. الان نزدیک به ۲۴ قسمت آماده و تدوین‌شده داریم و بقیه‌اش به زودی آماده می‌شود.

آرش مجیدی، سروش جمشیدی، بهراد خرازی، علیرضا استادی، احمد نجفی، ثریا قاسمی از جمله بازیگران این مجموعه هستند.

تانک‌خورها

تانک‌خورها