آموزش‌وپرورش به ‎خودسوزی پدر یک دانش‌آموز ‎بلوچ در پی ثبت‌نام نکردن فرزندش در ‎مدرسه گفت: ما نقض و نفی نمی‌کنیم که ممکن است در یک مدرسه برخورد خوبی صورت نگیرد؛ حتما رسیدگی می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، علی فرهادی در نشستی خبری که در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید برگزار شد، با بیان اینکه هیچ وقت ایران را با کشورهای کوچک نباید مقایسه کرد گفت: در ۳۲ اداره کل آموزش و پرورش و ۷۶۰ منطقه آموزش و پرورش آماده بازگشایی مدارس هستیم تا مهری پر از نشاط و پویایی آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه تعداد دانش آموزان ما تا سال ۱۴۰۸ تقریبا ثابت خواهند ماند و تغییر چندانی نخواهد کرد اظهار کرد: متاسفانه تعداد دانش آموزان از سال ۱۴۰۸ به بعد و تا سال ۱۴۱۲ دوباره به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید؛ یعنی این نمودار ما یک دامنه داشته که به قله رسیده و دوباره به دامنه قبلی برمی‌گردد لذا امیدوارم سیاست‌های جوانی جمعیت و حمایت از نهاد خانواده باعث شود تعداد دانش آموزان مجددا بالا برود.

فرهادی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا امسال ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه ساخته شده است ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ تا امسال ۲۴۱۵۰ مدرسه ساخته شده است که ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس را در خود جای داده است. این در حالیست که تعداد دانش آموزان ما در سال ۱۳۹۲ اعم از مدارس دولتی و غیردولتی چیزی حدود ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده اما الان این آمار به نزدیک ۱۷ میلیون نفر رسیده است یعنی ما یک جهش جمعیت دانش آموزی و فضای آموزشی داشتیم ولی جهش نیروی انسانی نداشتیم. نیروی انسانی ما امروز خیلی متفاوت تر از سال ۱۳۹۲ نیست.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش عنصر مهم و مهمترین رکن در نظام آموزشی هر کشوری را معلم و یا نیروی انسانی دانست و افزود: معلمان باید تامین باشند و در غیر این صورت عنصر دانش آموز بدون معلم باقی خواهد ماند. یکی از مهمترین برنامه‌ریزی‌های وزارت آموزش و پرورش تامین به موقع معلم برای دانش آموزان و همچنین معلم ماهر و توانمند مورد انتظار سند تحول بنیادین است.

مکلف به ثبت‌نام همه متقاضیان در مدارس دولتی هستیم

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه ۹۸ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی تاکنون در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و گفت: تا کنون ۹ میلیون و ۴۱ هزار نفر در مقطع ابتدایی در مدارس ثبت نام قطعی کرده‌اند. آنهایی که تاکنون ثبت نام نکرده‌اند لزوما ریشه آن در آموزش و پرورش نیست. درصد باقیمانده مربوط به مهاجرت، نقل و انتقال و اقدام نکردن تعدادی از والدین برای گرفتن برگه هدایت تحصیلی است که از والدین درخواست داریم که فرایند هدایت تحصیلی را انجام و سریعتر برای ثبت‌نام اقدام کنند.

وی خاطر نشان کرد: موظف و مکلف برای ثبت‌نام همه متقضیان در مدارس دولتی هستیم و اگر لازم باشد کلاس جدید اضافه خواهیم کرد.

فرهادی با بیان اینکه در پایه اول ۹۹ درصد کار ثبت‌نام دانش آموزان انجام شده است ادامه داد: این رقم مربوط به یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۷۵ دانش آموز است.

۸۹ درصد پایه‌ اول، هفتم و دهمی‌ها در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند

فرهادی با بیان اینکه فرآیند ثبت‌نام کل دانش‌آموزان در سال جاری بالای ۹۷ درصد است گفت: در پایه‌ اول، هفتم و دهم مجموعا ۸۹ درصد ثبت‌نام انجام شده است.

ورود ۹۳ هزار نیروی تازه نفس و جدید به مدارس در مهرماه

فرهادی با بیان اینکه طبق دقت نظر وزیر از یکسال گذشته به طور پیوسته نیروی انسانی رصد شده است گفت: سال گذشته مجوز به کارگیری بیش از ۷۲ هزار معلم صادر شده و تا الان که مرحله تکمیل ظرفیت کاملا انجام نشده، ۲۱ هزار نفر در آموزگاری، ۱۷ هزار نفر با آزمون دبیری و هنرآموزی، ۱۸ هزار نفر فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داریم و با دستور وزیر نیز ۲۶ هزار نیروی خرید خدمات به کار گرفته می‌شود. همچنین در آزمون کیفیت بخشی حداقل ۱۱ هزار نفر قبول می‌شوند؛ حدود ۷۰ هزار نفر به جز خرید خدمات، نیروی تازه نفس داریم که با نیروهای خرید خدمات ۹۳ هزار نفر مشغول خدمت می‌شوند.

پرداخت یکماه پاداش حق‌التدریس به فرهنگیان دارای اضافه تدریس

وی با بیان اینکه سال گذشته شرایط بحرانی به جهت تامین معلم داشتیم افزود: ۷۴ هزار معلم برای شهریور امسال حائز بازنشستگی داریم که حدود ۲۵ یا ۲۶ هزار نفر در خواست استمرار خدمت یکساله کرده‌اند؛ همه افراد شاغل و بازنشسته که اضافه تدریس داشته باشند یکماه پاداش حق التدریس برای آن‌ها واریز می‌شود.

رفع مشکل تامین معلم در سال‌های آینده

فرهادی در ادامه به میزان ورودی دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۲، ورودی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی ۱۸ هزار و ۴۰۰ دانشجومعلم بود ولی در سال ۹۳ به ۱۰ هزار و در سال ۹۴ به ۹ هزار نفر کاهش پیدا کرد. سال ۹۶ به عدد ۷۵۰۰ رسید و در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۶ این ناترازی در جذب دانشجومعلم باعث شده یک ناترازی در نیروی انسانی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه با حضور رهبری در این دانشگاه، در سال ۹۷ این عدد دوباره به ۲۵ هزار نفر رسید و در سال ۹۸ همین عدد تکرار شد و در سال ۹۹ به ۲۰ هزار رسید، افزود: در سال ۱۴۰۰ به ۲۵ هزار نفر و در سال ۱۴۰۱ همین عدد حفظ شد، در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۳۰ هزار و امسال به ۳۲ هزار نفر رسید؛ یعنی پیک و قله بالاترین پذیرش دانشجومعلم امسال اتفاق افتاده است.

فرهادی ادامه داد: این افزایش جذب در دانشگاه فرهنگیان این نوید را می‌دهد که در آینده برای تامین نیروی انسانی با مشکل مواجه نخواهیم بود.

وضعیت ثبت‌نام اتباع در مدارس ایران

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس نیز گفت: در همه دنیا به کسانی که بدلیل جنگ و سیل و .. آواره شده‌اند احترام می‌گذارند و ما نیز موظف هستیم به شان انسانی و حقوق انسانی اینها احترام بگذاریم. از سوی دیگر کشور همسایه ایران، افغانستان نیز تاحدودی هم فرهنگ با ایران است وامنیت این کشور و امنیت خاطر شهروندان آنها امنیت خاطر جمهوری اسلامی ایران هم است و همیشه ایران تلاش کرده تا افغانستان در صلح و آرامش و شرایط خوبی برای شهروندانش را فراهم کند.

وی ادامه داد: حال بدلیل اتفاقاتی که در این کشور رخ داده، عده‌ای به صورت قانونی و با مجوز و یا بدون مجوز و غیرقانونی، همراه با خانواده درایران حضور یافته‌اند که در بین اینها دانش‌آموزان و لازم التعلیم هم هستند که با همان شان انسانی و همسایگی و بین‌المللی، ایران همیشه نسبت به اتباع احترام گذاشته است؛ لذا ثبت‌نام اینها هر ساله طبق شیوه‌نامه‌ای که با کمک وزارت کشور تدوین و به ما ابلاغ می‌شود صورت گرفته است. تا ابلاغ این شیوه‌نامه، ثبت‌نامه همه دانش‌آموزان اتباع با دستور دولت بر اساس همان شئون انسانی صورت می‌گیرد.

فرهادی در ادامه افزود: در کشورهای اروپایی برای اتباع مدرسه جداگانه نمی‌سازند و ما هم با همین شرایط آنها را در مدارس توزیع و ثبت نام می‌کنیم اما ممکن است در جایی از کشور تراکم جمعیت اتباع بیشتر باشد و جمعیت دانش‌آموزان ایرانی کمتر باشد که ما ناظر به نیاز اینها و جغرافیای حضورشان، ثبت‌نام را انجام می‌دهیم. مادامی که اینها در ایران هستند، نسبت به سوادآموزیشان اقدام و آنها را در مدارس ثبت نام می‌کنیم و تلاش ما این است که بین مدارس توزیع شوند و با نگاهی خاص ثبت نام نشوند اما در جاهایی که تراکم جمعیتی دارند، ممکن است حضور و تعداد دانش‌آموزانشان اتباع نیز بیشتر باشد.

بدهی جدی به معلمان شاغل نداریم

سخنگوی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بدهی جدی به معلمان شاغل نداریم گفت: در پرداخت حق‌التدریس‌ها به روز هستیم این در حالیست که امسال برای اولین بار، پس از برگزاری امتحانات خردادماه بخش عمده حق الزحمه امتحانات را پرداخت کردیم.

وی افزود: بدهی جدی به معلمان شاغل نداریم؛ اگر بدهی هم هست بدهی پاداش پایان خدمت بازنشستگان و موارد مربوط به رتبه بندی است که در حال تامین است.

برای حل مشکل قطع آب مدارس مذاکره می‌کنیم

فرهادی با بیان اینکه برخی از مدارس‌ با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزان، بیشتر از میزان تعیین شده آب مصرف می‌کند که هزینه‌ها را افزایش داده است گفت: برای حل مشکل مدارس با معاون وزیر نیرو صحبت شده تا مانع این کار شود زیرا مدرسه جزئی از حاکمیت است و نباید این اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه اگر مدارس به آب و فاضلاب بدهی دارند، قطع آب مدرسه راهکار آن نیست افزود: قطع آب مدارس در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر مشکلی هم وجود دارد در کنار هم برای حل آن مذاکره می‌کنیم.

کد استخدامی این نیروها باید به آموزش و پرورش تحویل داده شود

فرهادی با بیان اینکه مکاتبه‌ای با سازمان اداری و استخدامی در خصوص وضعیت نیروهای مهرآفرین صورت گرفته است گفت: باید کد استخدامی آنها به ما تحویل داده شود و البته جذب این نیروها در آموزش و پرورش مشکلی ندارند.

وی درباره جذب سرایداران نیز اظهار کرد: در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۸۰ هزار سرایدار داشتیم اما با وجود افزایش جمعیت دانش آموزان و مدارس اکنون تعداد سرایداران ۵۱ هزار نفر است.

نیاز آموزش و پرورش به جذب ۴۷ هزار سرایدار و ۲۰ هزار معلم پرورشی

فرهادی با بیان اینکه به ۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس نیاز داریم ادامه داد: سال گذشته درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی ارائه دادیم و آموزش و پرورش برای جذب نیرو اعم از معلم و غیرمعلم با توجه به بازنشستگان می‌تواند ردیف استخدامی بگیرد.

وی با بیان اینکه باید جذب نیروی سرایدار در مدارس انجام شود گفت: کمبود نیروی سرایدار بر دوش مدیر مدرسه سنگینی می‌کند.

فرهادی همچنین درباره جذب معلم پرورشی در مدارس گفت: بحث پرورشی دو بعد دارد که یک بعد برگزاری اردو و مراسمات آیینی است و دیگری فراهم کردن رشد چند ساحتی است. ما حداقل به ۴۰ هزار مشاور برای مدارس نیاز داریم، حضور مشاور و معلم پرورشی در مدارس مهم است تا فردی بتواند با دانش آموز گفت و گو کند و آنها را از آسیب اجتماعی دور کند. همچنین باید ۲۰ هزار معلم پرورشی جذب کنیم. سیاست آموزش و پرورش ارتقای تربیت و سلامت دانش‌آموزان است.

توضیحات فرهادی در خصوص خودسوزی پدر یک دانش‌آموز در پی ثبت‌نام نکردن فرزندش در مدرسه

فرهادی در خصوص خودسوزی پدر یک دانش‌آموز بلوچ در پی ثبت‌نام نکردن فرزندش در مدرسه گفت: در مجموعه مدارس دولتی و غیر دولتی چیزی حدود ۱۷ میلیون نفر ثبت نام می‌شوند، اگر عدد مدارس دولتی را نزدیک به ۱۶ میلیون نفر در نظر بگیریم، مواردی از این دست بسیار نادر است و در مقابل این حجم از تعداد دانش آموزان که به هر شکلی با تمام مشکلات ثبت نام می‌کنند، کم است.

وی با بیان اینکه تراکم دانش آموزی نسبت به ۱۰ سال گذشته به علت پیک جمعیت دانش آموزی افزایش یافته است افزود: بعضا در یک سری از مدارس خاص ثبت نام حائز شرایط دیگری است مانند مدارس شاهد که بر اساس یک فرم امتیازبندی کار ثبت نام صورت می گیرد یا مدارس نمونه دولتی و مدارس سمپاد که آزمون دارند.

فرهادی با بیان اینکه برخی از خانوادها در مدرسه‌ای متقاضی ثبت نام هستند که خارج از محدوده محل اسکان است و آموزش و پرورش مکلف است مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش هر استان، هر کسی را در نزدیکترین مدرسه خود ثبت نام کند ادامه داد: با تمام این وجود ما نقض و نفی نمی‌کنیم که ممکن است در یک مدرسه برخورد خوبی صورت نگیرد و به همین جهت در تمام مناطق آموزش و پرورش واحد ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وجود دارد. در سامانه تمام مناطق راه‌های ارتباطی اعم از تماس تلفنی و ارسال پیامک و راه‌های دیگر ارتباطی قید شده و حتما والدین مراجعه کنند و چنانچه لازم بود به خود اداره کل هم این دسترسی از جنس ارتباطات وجود داره و حتما رسیدگی می‌شود.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق با افزایش جمعیت دانش‌آموزی مواجه هستیم گفت: با مسائلی از جنس مهاجرت روبرو هستیم که البته تنظیم گری آن دست آموزش و پرورش نیست ولی ثبت نام آن توسط آموزش و پرورش باید انجام شود که ممکن است مسائل و مصائبی برای ثبت نام به وجود بیاورد.

فرهادی ادامه داد: باید ظرفیت‌های ماده ۲۸ را به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خوزستان و جاهایی که نیاز شدیدی دارند، تخصیص دهیم.

پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان فعلا مشخص نیست

فرهادی در ادامه نشست مبنی بر زمان پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان گفت: دلیل این موضوع تأمین نشدن اعتبار است و اعلام زمان مشخص نیاز به تأمین اعتبار دارد.

وی با بیان اینکه پیگیری‌های بسیاری از سوی وزیر آموزش و پرورش برای پرداخت پاداش‌ها در حال انجام است افزود: به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین کند، پاداش به حساب بازنشستگان واریز می شود و تلاش می‌کنیم این واریز قسطی نباشد.

منبع: ایسنا