تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۰

خطیب نمازجمعه قم گفت: روابط دوستانه با چین و روسیه بر پایه شکستن جهان تک قطبی برنامه‌ریزی شده و با وجود این رابطه، به روسیه تذکر می‌دهیم که در موضوع مالکیت جزایر سه‌گانه و کریدور زنگزور که خط‌قرمز ما است، مانور ندهد.

به گزارش همشهری آنلاین، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در نمازجمعه این هفته که در مصلی قدس شهر قم برگزار شد، بیان کرد: در ادامه توضیحات جلسه قبل مبحث عبادت را به سه مورد تقسیم کردیم، اول عبادت بردگان، سوداگران، تاجران، شاکران، دوم عبادت عاشقان، محبان و عارفان و سوم عبادت تشریعی و تکوینی.

وی ادامه داد: عبادت صرفاً به وجود خداوند تعلق می‌گیرد و اساس آن بر پایه شناخت، معارف و توحید خدا استوار است که اگر توحید این مسیر را طی کند، به طاعت و عبادت منتهی می‌شود.

آیت‌الله اعرافی افزود: عبادت یعنی باور به خداوند و عمقِ یافتن توحید در وجود انسان که معتقدیم زیباترین و جامع‌ترین پیامدهای توحید در قرآن کریم و نهج‌البلاغه مطرح شده است نه آن‌ چیزی که امروزه در فِرَق‌های نوظهور و جعلی بیان می‌شود.

وی مطرح کرد: اساس توحید این است که انسان در هستی، به یک کانون و وجود بی‌نهایت باور پیدا کند و انسان را به آن دعوت کند.

خطیب نمازجمعه قم ادامه داد: بزرگان می‌فرمایند؛ اگر می‌خواهید از اخلاق سخن بگویید از توحید نقل کنید تا فضائل آن پدید آید که این عبارت، نشانه حقانیت توحید، جمال و جلال مطلق آن است.

وی افزود: ازآنجایی‌که خداوند متصف به اسمای خداوندی و الهی است اگر نگاه کسی به کمال مطلق و وجوه جامع این اسما باشد، عبادتش در زمره عارفان و عاشقان بالله خواهد بود.

آیت‌الله اعرافی ابراز کرد: درخت توحید اگر در دل‌وجان ریشه کند، نوع نگاه، اخلاق و جامعه ما اصلاح و تربیت خواهد شد و اگر چشم هستی به توحید دوخته شود تقسیمات دیگر عبادت مانند تاجر، سوداگر و... به وجود نمی‌آید.

خطیب نمازجمعه قم بیان کرد: سالروز آغاز امامت صاحب‌الزمان(عج) را گرامی می‌داریم زیرا ماه ربیع ماه درخشش الهی و نعمات بی‌کران خداوند است، خورشید پر فروغ امام عصر نیز، جلوه‌ای از این عبادات است که به ما کرامات بی‌انتها می‌رساند.

آیت‌الله اعرافی گفت: آغاز سال تحصیلی و تدریسی را بر آموزش‌وپرورش، دانشگاه، حوزه‌های علمیه و تمام عرصه‌های تعلیم‌وتربیت تبریک و تهنیت عرض می‌کنم که در این مورد چند نکته حائز اهمیت است؛ اهتمام بیشتر به تعلیم‌وتربیت نسل جدید باتوجه‌به تهدیدها و آسیب‌های فراوان باوجود هجمه‌های دشمن، فتنه‌گری مداوم و پوشاندن حق بر همه دستگاه‌های تربیتی و آموزشی واجب است که این موضوع را اولویت قرار دهند.

وی افزود: رشد و توسعه کشور باید وسعت و سرعت پیدا کند، باوجود تحریم‌ها شاهد پیشرفت علمی خوبی هستیم اما همچنان در برخی از دولت‌ها این رشد و پیشرفت دارای صعود و نزول بوده است؛ تربیت اجتماعی، سیاسی و انقلابی نسل امروز که لازمه آن آشناکردن با تاریخ، ارزش و اصول انقلاب اسلامی است که کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران نمونه بارزی دراین‌رابطه خواهد بود.

خطیب نمازجمعه قم گفت: جذب و نگهداری نخبگان و استعدادهای برتر در جهت خدمت به کشور و منافع ملی و خدمت گذاری آموزش، تحقیق و پژوهش علمی به جامعه و مردم در جهت مقابله با آسیب‌های اجتماعی و رشد صنعت.

وی ادامه داد: در آستانه سالروز دفاع مقدس یاد و یادواره شهدا و به‌ویژه امام راحل(ره) را زنده نگه‌ می‌داریم که چند نکته لازم به ذکر است؛ حماسه ۸ سال دفاع مقدس نظریه و دکترین مقاومت جدیدی را خلق کرد، فرهنگ مقاومت نوظهوری با توجه به ایثارگری، فداکاری و از خودگذشتگی نوجوانان آن روز به وقوع پیوست، فرهنگ عمومی ایثارگری در جامعه ایجاد شد، دفاع مقدس دست‌مایه‌ای برای تحول صنعت نظامی کشور شد و ایران را به یک ابرقدرت منطقه‌ای و جهانی تبدیل کرد، دفاع مقدس به همه آموخت که می‌شود در مقابل ظلم، ستم و استکبار ایستادگی کرد.

خط قرمز ایران در منطقه قفقاز

آیت‌الله اعرافی افزود: داستان درد و غم‌انگیز غزه که لرزه بر قلب تمام دنیای اسلام انداخت و این درد مشترک تمام جهان اسلام است که چند نکته در آن مطرح است؛ کشورهای عربی و اسلامی بدانند اگر از محور مقاومت کوتاه بیایند در آینده دچار چنین سرنوشتی خواهند شد زیرا کشورهای کودک‌کش و جهان‌خوار بی‌خیال دیگر کشورهای اسلامی نمی‌شوند؛ محور مقاومت باید همچنان به ایستادگی خود ادامه دهد و در پاسخ به سخن رئیس‌جمهور ترکیه که اعلام کرد در رابطه‌ با مقابله با رژیم‌ صهیونیستی باید اقدامی کرد، باید گفت؛ اولاً سفارتخانه رژیم‌صهیونیستی را در کشور خود تعطیل کنید و ثانیاً از محور مقاومت حمایت کنید و فقط از پشت پرده شعار ندهید و سیاه‌نمایی نکنید.

خطیب جمعه قم در پایان به نگاه کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اشاره کرده و گفت: هدف و قصد سیاست خارجی کشور ما مبتنی بر شکستن سلطه نظام تک‌قطبی در جهان است و تمام پیمان‌هایی مانند شانگهای، بریکس و... در این راستا بوده است.

وی افزود: روابط دوستانه، اقتصادی، سیاسی، علمی و... با کشورهایی مانند چین و روسیه بر همین اساس است اما تذکری به کشور روسیه می‌دهیم که علی‌رغم ارتباط دوستانه و لجستیکی، در مسائل مالکیت جزایر سه‌گانه و کریدور زنگزور که خط‌قرمز ما است، مانور ندهد تا هدف شکستن نظام تک‌قطبی، محقق شود.

منبع: فارس