مرکز فناوری جنوب چین، شنژن، امسال ناوگانی متشکل از ۲۰اتوبوس بدون راننده را در جاده‌های این شهر راه‌اندازی کرده است. چین مدت‌هاست در تلاش است فناوری وسایل نقلیه خودران را با وجود قوانین نظارتی، امنیتی و اجتماعی گسترش داده و تجاری‌سازی کند اما در این میان نگرانی‌هایی بابت ایمنی هم وجود دارد.

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از یاهو فایننس، اتوبوس‌های خودران در امتداد ۴ مسیر اتوبوس در منطقه کویانهی شنژن که یک منطقه اقتصادی در همسایگی هنگ‌کنگ است مستقر هستند و در ایستگاه‌های مترو، مناطق تجاری، پارک‌های صنعتی، مناطق مسکونی و سایت‌های گردشگری فعالیت می‌کنند.

این اتوبوس‌ها نخستین مسیر خود را اوایل‌ماه میلادی گذشته آغاز کرده و کرایه‌ای معادل یک یوان (۰.۱۴دلار آمریکا) برای هر سفر در طول دوره آزمایشی دریافت می‌کند.

شنژن تلاش زیادی برای تبدیل شدن به هاب خودروهای خودران چین انجام داده است. این شهر به شهرهای دیگر مانند گوانگژو و ووهان پیوسته و جزو نخستین شهرهایی است که اجازه تردد اتوبوس‌های خودران را دارد.

در حال حاضر تردد تاکسی‌های روباتیک در مناطق نانشان و پینگشان شنژن رایج شده است. البته اعمال تخفیف‌های زیاد و حتی رایگان برای تردد با این تاکسی‌ها در ترویج آنها بی‌تأثیر نبوده است. این روبوتاکسی‌ها که توسط سرویس Apollo Go Baidu اداره می‌شود به راحتی توسط مسافران از طریق یک برنامه تلفن همراه قابل دسترس است.

با این حال، رونمایی از فناوری رانندگی خودران که پا را فراتر از خودروهایی که سرنشین کمتری دارند گذاشته است و به اتوبوس رسیده است نگرانی‌ها در مورد ایمنی و از دست دادن شغل رانندگان، شک و تردید را در برخی محافل برانگیخته است.

بیشتر بخوانید:

  • سه برند اروپایی خودروساز به ایران می‌آیند

اما با وجود نگرانی‌ها در مورد ایمنی، ناوگانی متشکل از بیش از ۵۰۰روبوتاکسی در شهر ووهان آنقدر محبوب شده است که رانندگان تاکسی محلی از مقامات حمل‌ونقل شهری درخواست می‌کنند تا استفاده از آن را محدود کنند.