یکی از اهداف ماشین پروپاگاندای ارتش اسرائیل تولید دروغ‌های پراکنده است. برای مقابله با چنین نقشه‌ای لازم است تا رسانه‎‌های جبهه مقاومت روایت درست را مخابره کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر روز پنج‌شنبه رسانه‌های عبری به نقل از نیروهای معارض سوری مدعی شدند که هشتم سپتامبر در جریان حمله بی‌سابقه ارتش رژیم صهیونیستی به دمشق، حمص و حماه؛ صهیونیست‌ها موفق به نفوذ به سایت تسلیحاتی در مصیاف شده و پس از سرقت اسناد- تجهیزات، این محل را از بین بردند.

روز یکشنبه رسانه‌های محلی اعلام کردند که این حمله به یک مرکز تحقیقات علمی وابسته به وزارت دفاع سوریه انجام شده است اما اکنون معارضان سوری با همراهی رسانه‌های صهیونیستی در حال بیان روایتی جدید و غیرعادی هستند.

این بنگاه‌های خبرپراکنی معتقدند پس از حملات اسرائیل به یک مرکز ارتباطی، سامانه‌های پدافندی سوری نتوانستند اقدام مؤثری برای جلوگیری از این تجاوز آشکار انجام دهند. به گزارش «آکسیوس» این حمله از سوی نیروهای ویژه «شلداق» نیروی هوایی اسرائیل انجام شده و پیش از حمله، تل‌آویو به کاخ سفید در خصوص این اقدام غیرقانونی اطلاع داده و «چراغ سبز» آمریکایی‌ها را دریافت کرده است.

برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به افزایش تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در «جبهه شمالی»، اقدامات اخیر اسرائیل در سوریه با هدف قطع یا تحت تأثیر قرار دادن زنجیره انتقال سلاح به لبنان صورت گرفته است.

در ادامه این یادداشت سعی خواهیم کرد ضمن بررسی عملیات اخیر رژیم صهیونیستی در داخل خاک سوریه و راستی آزمایی ادعای آنها در خصوص این عملیات بپردازیم.

جاده منتهی به مرکز مورد حمله از سوی رژیم صهیونیستی

حمله بی‌سابقه به تأسیسات نظامی مصیاف

پیش از این حمله، ارتش رژیم صهیونیستی ضربات جدی به سامانه‌های پدافندی استان حماه وارد کرده بود. بر اساس آنچه این منابع مدعی شدند، حملات اسرائیل تجهیزات پیشرفته مدرن از جمله رادارهای چینی «JYL-۱» و «OSS» را علاوه بر رادار «P-۱۸» منهدم کرده بود.

حمله اخیر که رادار «JYL-۱» را در منطقه جبل الاربعین در حومه حماه هدف قرار داد، باعث از بین رفتن قابلیت‌های کشف در فاصله ۳۵۰ کیلومتری شد که بخش‌های زیادی از سوریه را تحت پوشش قرار می‌داد. همچنین یک رادار «P-۱۸» در ایستگاه راداری «جبل الاربعین» منهدم شد که بر توانایی شناسایی نفوذهای هوایی تأثیر زیادی گذاشت.

اسرائیل به دنبال قطع زنجیره انتقال تسلیحات به لبنان

روایتی از عملیات صهیونیست‌ها به سبک فیلم‌های هالیوودی

شبکه تلویزیونی وابسته به اپوزیسیون سوریه مستقر در ترکیه در گزارشی مدعی شد که اسرائیل در عملیات ترکیبی موفق به شناسایی و منهدم کردن سایت نظامی در حوزه ساخت موشک‌های بالستیک-پهپاد شده است.

روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از این منبع در گزارشی نوشت که نیروی هوایی اسرائیل در یک عملیات ویژه به تأسیسات تولید موشک ایران در مصیاف سوریه نفوذ کردند! به گفته این منبع مرکز وابسته به سپاه پاسداران اساساً بخشی از زنجیره تأمین سلاح مقاومت لبنان و سوریه بوده است.

طبق این ادعا ابتدا این یورش با حمله هوایی آغاز شده و پس از بین رفتن ایستگاه برق و ماشین‌های امنیتی سوریه، نیروهای اسرائیلی برای فرود در محل، اقدام به عملیات هلی‌برن کردند. همچنین برای جلوگیری از رسیدن نیروهای سوری به محل عملیات، جاده منتهی به این تأسیسات زیر زمینی مورد حمله هوایی و پهپادی قرار گرفته است.

البته برخی منابع معتقدند چنین روایتی از اساس کذب است و نیرویی که این اقدام را انجام داده مزدوران سوری وابسته به تل‌آویو بودند که از سوی بالگردهای اسرائیلی برای فرار از محل، پشتیبانی می‌شدند. آنگونه که ادعا می‌شود در جریان این عملیات عناصر وابسته به رژیم صهیونیستی اسناد و تجهیزات مهمی را برداشته و در ادامه این محل را با مواد منفجره از بین بردند.

در جریان این حمله ۱۶ نفر به شهادت رسیدند. بحث برانگیزترین بخش این گزارش ادعای رسانه‌های عبری مبنی بر احتمالی ربایش ۲ یا ۴ نیروی ایرانی بوده که خیلی زود حتی از سوی منابع عبری هم تکذیب شد.

منطقه مصیاف کجاست؟

به گزارش «تایمز اسرائیل» منطقه مصیاف در حدود ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۴ مایلی) از شمال سرزمین‌های اشغالی و در عین حال ۳۰ کیلومتری (۱۸ مایلی) خط ساحل غربی واقع شده است. مرکزی که صهیونیست‌ها مدعی حمله به آن هستند در ۶ کیلومتری مصیاف واقع و غرب حماه شده و ظاهراً نقش کلیدی در زنجیره تسلیحاتی مقاومت داشته است.

در جریان این حمله علاوه بر تأسیسات یاده شده، مرکز تحقیقاتی در «زاویه» و اماکنی در نزدیکی «وادی العیون» نیز هدف حمله قرار گرفتند. این منطقه به دلیل داشتن مناطق مستحکم کوهستانی و پوشش جنگلی محل مناسبی برای ساخت تأسیسات زیر زمینی جهت تولید انواع موشک یا تسلیحات نظامی محسوب می‌شود.

صهیونیست‌ها مدعی هستند در این مرکز متخصصان ایرانی اقدام به تولید موشک‌های نقطه‌زن زمین به زمین کردند! کارویژه این تأسیسات آن است که مقاومت بتواند با کم‌ترین ریسک موشک‌های نقطه زن را ساخته و به لبنان منتقل کنند. ظاهراً این منطقه از پنج سال پیش از سوی واحدهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مورد شناسایی قرار گرفته است.

تأسیسات زیر زمینی در منطقه مصیاف در غرب حماه

ادعای بی‌اساسی که سریع تکذیب شد

تنها ساعاتی پس از انتشار این گزارش، منابع امنیتی در گفتگو با خبرگزاری مهر اطلاع دادند که از اساس مستشاران یا مهندسان ایرانی در این محل حضور نداشتند. برهمین اساس مطرح شدن ربایش دو یا چهار نیروی ایرانی در این منطقه کذب محض است و این «خبر جعلی» با هدف «عملیات روانی» علیه واحد مستشاری ایران در سوریه و ارسال سیگنال به تهران منتشر شده است.

صفحه عربی منتسب به سفارت ایران در سوریه نیز با رد ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های اسرائیلی در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت که طی بمباران مرکز مصیاف سوریه هیچ مستشار ایرانی آسیب ندیده و ادعای مطرح شده از سوی رژیم صهیونیستی کذب است.

اکانت نظامی- امنیتی « OSINTdefender» به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی در شبکه اجتماعی «ایکس» هم نوشت که ادعاهای مطرح شده در خصوص ربودن یا (شهادت) مستشاران ایرانی در جریان عملیات اخیر نیروهای ویژه اسرائیل در نزدیکی شهر مصیاف در غرب سوریه نادرست بوده و پیش از این حمله هوایی هیچ نیروی ایرانی در منطقه دیده نشده است.

نکته کلیدی در روند انتشار خبر آن است که صهیونیست‌ها سعی کردند تا با سو استفاده از عملیات انجام شده در مصیاف ادعای جدیدی را در خصوص مستشاران ایرانی در سوریه مطرح کنند تا از این طریق بتوانند به اهداف خود برسند.

تل‌آویو به دنبال چیست؟

افزایش فشارها از سوی افکار عمومی اسرائیل و همچنین تشدید رایزنی‌های دیپلماتیک برای پایان جنگ در غزه سبب شده است تا بنیامین نتانیاهو به مانند ۱۱ ماه گذشته دست به «قمار» زده و سطح تنش‌ها در مرز لبنان و جولان اشغالی را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

بنا بر صحبت‌های مطرح شده از سوی نتانیاهو، گالانت، هرتزی هالوی و حتی چهره‌های برجسته اپوزیسیون مانند گانتز و لیبرمن به نظر می‌رسد نوعی اجماع سیاسی- نظامی برای گسترش جنگ در جنوب لبنان و فراهم کردن شرایط جهت بازگشت آوارگان ایجاد شده است.

برگزاری رزمایش‌های هفته گذشته ارتش رژیم صهیونیستی برای تمرین ورود زمینی به خاک لبنان تأیید کننده این ادعا است. البته همچنان برخی فرماندهان رده پایین‌تر رژیم مانند «امیر برعم» خواستار حل‌وفصل بحران در «جبهه شمالی» از طریق سازوکار دیپلماتیک یا حمله به حزب الله پس از بازسازی ارتش هستند اما نتانیاهو با هر دو پیشنهاد مخالف است.

براساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته از سوی شبکه چهارده اسرائیل قریب به ۷۱ درصد صهیونیست‌ها از ایده حمله نظامی به لبنان حمایت می‌کنند و تنها ۱۸ درصد با این ایده مخالف هستند! در عین حال ۴۵ درصد شرکت کنندگان معتقدند که نتانیاهو به دلیل فشارهای بایدن طرح حمله به لبنان را به تعویق انداخته است.

اگر طرح گسترش میدان جنگ به لبنان جدی باشد، آنگاه صهیونیست‌ها قصد دارند تا با گسترش جنگ به جنوب سوریه و خطوط مرزی، جلوی انتقال کمک‌های نظامی- لجستیکی به حزب الله را گرفته و به زعم خود اشتباه جنگ ۳۳ روزه را مرتکب نشوند.

به عبارت دیگر طی روزهای آینده احتمالاً حملات هوایی رژیم صهیونیستی به واحدهای مستشاری، کارخانه‌های تولید سلاح و انبارهای وابسته به مقاومت در خاک سوریه به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت. برهمین اساس لازم است تا اعضای شبکه مقاومت در سوریه بیش از گذشته نسبت به حفاظت از امکان و تأسیسات مقاومت هشیار باشند.

بهره سخن

پس از تجاوز صهیونیست‌ها به پایگاه مصیاف، دمشق از تشکیل کمیته تحقیقاتی در سطح عالی متشکل از فرماندهان بخش‌های مختلف هوایی، شناسایی و جنگ الکترونیک سوریه به منظور ارزیابی روند عملیات و آسیب‌شناسی این حادثه خبر داد. دمشق از ابتدای جنگ غزه و عملیات گروه‌های مقاومت علیه اسرائیل نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرده و زمینه ایجاد جبهه جدید در جولان اشغالی را فراهم نموده است.

یکی از اهداف ماشین پروپاگاندای ارتش اسرائیل تولید دروغ‌های پراکنده است. برای مقابله با چنین نقشه‌ای لازم است تا رسانه‎‌های جبهه مقاومت نسبت به انتشار یا بازنشر اخبار این چنینی حساس بوده و پس از کسب تأیید خبر از منابع معتبر، این اخبار را با مخاطب به اشتراک بگذارند.