رابرت وود معاون نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد ادعاهای ضد ایرانی درباره جنگ اوکراین و روسیه را تکرار کرد و همکاری ایران و روسیه را تهدیدی برای اوکراین و امنیت اروپا و همکاری چین با روسیه را نیز موجب ادامه جنگ اوکراین دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، رابرت وود معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی به اعضای ۱۵ عضوی شورای امنیت سازمان ملل با تکرار ادعاهای ضد ایرانی واشنگتن گفت: «در اواخر سال ۲۰۲۳، ایران و روسیه قراردادی را جهت تامین صدها موشک مورد نیاز روسیه برای ادامه تجاوزات مسکو به اوکراین امضا کردند.»

این دیپلمات آمریکایی در ادامه ادعاهای ضد ایرانی اش اضافه کرد: «تابستان گذشته، نیروهای ایرانی به نیروهای نظامی روسیه برای استفاده از موشک‌های بالستیک پروژه ۳۶۰ با برد نزدیک آموزش دادند. روسیه در ماه جاری اولین محموله شامل صدها فروند از این موشک را از ایران دریافت کرد. حداکثر برد این موشک‌ها ۷۵ مایل است و استقرار آنها، روسیه را قادر می‌سازد تا قابلیت‌های دوربرد خود را برای استفاده در سراسر اوکراین حفظ کند، زرادخانه روسیه را گسترش داده و به روسیه این توانایی را می‌دهد تا پیش از زمستان بیشتر زیرساخت‌های اوکراین را نابود کند.»

معاون سفیر آمریکا مدعی شد: «انتقال این تسلیحات از سوی ایران نشان دهنده تشدید شدید و توسعه بسیار بی ثبات کننده است. تحولی که احتمالاً رنج مردم اوکراین را افزایش می دهد. این انتقال موشکی علاوه بر هزاران پهپاد ارسالی ایران از سال ۲۰۲۲ به روسیه است که نیروهای روس از آنها با اثرات مخربی علیه غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی اوکراینی استفاده کرده اند.»

او با ابراز هراس واشنگتن از همکاری میان روسیه و ایران گفت: همکاری روسیه و ایران نه تنها تهدیدی برای اوکراین و امنیت اروپا است، بلکه مستقیماً فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه و سراسر جهان را ممکن می‌سازد.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل ادامه داد: در پاسخ به حمایت نظامی مداوم ایران از روسیه، از جمله تحویل اخیر موشک های بالستیک برای استفاده علیه اوکراین، وزارت خزانه داری آمریکا افراد و شش نهاد مستقر در ایران و روسیه را تحریم و چهار کشتی را به عنوان اموال مسدود شده شناسایی کرده است.

رابرت وود ادامه داد: از زمانی که کرملین تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، روسیه همچنین ده‌ها موشک بالستیک و بیش از ۱۸ هزار کانتینر مهمات و مواد مرتبط با مهمات را از کره شمالی وارد کرده است، که این موضوع نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است که روسیه تنها چند سال پیش از آن حمایت می کرد. روسیه حمایت خود را از اصول عدم اشاعه تسلیحات هسته ای کنار گذاشته و از قدرت خود در شورای امنیت برای محافظت از کره شمالی در برابر نظارت سازمان ملل در مورد برنامه های غیرقانونی توسعه موشک های هسته ای و بالستیک استفاده کرده است.

این دیپلمات ارشد آمریکایی در سازمان ملل تصریح کرد: نیاز فوری به کمک به اوکراین برای دفاع از خود در برابر حملات موشکی وجود دارد. حملاتی که اصول منشور ملل متحد را تضعیف می کند و صلح و امنیت بین المللی امنیت غذایی را تهدید می کند. روز گذشته روسیه یک کشتی باری گندم غیرنظامی را در دریای سیاه که عازم مصر بود، هدف قرار داد.

او گفت: ایجاد یک قابلیت دفاع هوایی یکپارچه برای اوکراین برای ما و دیگران یک اولویت است و از این حملات مشخص است که ما نمی‌توانیم لین هدف را رها کنیم. ما با اوکراین همکاری خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که آنها توانایی های لازم برای دفاع از خود در برابر حملات موشکی و پهپادی روسیه را دارند.

معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود: سریع ترین راه برای رسیدن به صلح این است که روسیه نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و این کشور حمله هوایی خود را متوقف کند. بدون وجود تمایل روسیه برای صلح، سریعترین راه بعدی برای رسیدن به صلح این است که جهان توانایی روسیه را برای ادامه حملات غیرقانونی خود قطع کند. ما باید گفتگوی واقعی درباره نقش چین در این درگیری داشته باشیم.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: چین تجاوز روسیه را از طریق همکاری به اصطلاح «بدون محدودیت» و حمایت گسترده‌اش از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه طولانی می‌کند، که همه اینها روسیه را قادر می‌سازد تا به جنگ با اوکراین ادامه دهد. انتقال کالا با کاربرد دوگانه از جمله اجزای سلاح، تجهیزات و مواد خام توسط چین به بخش دفاعی روسیه کمک می کند. این صادرات شامل نیتروسلولز، ماشین ابزار، میکروالکترونیک، اپتیک، پهپاد و فناوری موشک های کروز است که روسیه از آنها برای کشتن غیرنظامیان و تخریب زیرساخت های اوکراین استفاده می کند.

این در حالی است که نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالات درباره گزارش های ادعایی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال منازعه اوکراین هیچ تغییری نکرده است. ایران ارسال کمک نظامی به طرفین درگیر که موجب گسترش خسارات انسانی و زیرساخت‌ها، و همچنین فاصله گرفتن از گفتگوهای آتش‌بس می‌شود را امری غیرانسانی می‌داند؛ بنابراین، نه‌تنها خود چنین اقدامی نمی‌کند بلکه کشورهای دیگر را نیز به توقف ارسال سلاح به طرفین درگیر در منازعه دعوت می‌نماید.»

سفیر ایران در سازمان ملل نیز با رد اتهامات «بی اساس و گمراه کننده» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین،گفت: ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته به‌ ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیز رئیس شورای امنیت افزود: بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به فدراسیون روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: برخلاف ادعای نماینده ایالات متحده، در واقع این ایالات متحده است، نه ایران، که حامی و مروج اصلی تروریسم در منطقه و جهان می‌باشد. ایالات متحده در صدر حامیان رژیم اسرائیل، خطرناک‌ترین رژیم تروریستی جهان، قرار دارد. نمایندگان فرانسه و بریتانیا ادعاهای نادرست خود را به اشتباه ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل (۲۰۱۵) مطرح کردند، در حالی که نماینده ایالات متحده نیز علاوه بر طرح همان ادعاهای نادرست، جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم متهم نمود. این اتهامات گمراه‌کننده، کاملاً بی‌اساس بوده و قویاً مردود اعلام می‌گردد.

سفیر ایران در سازمان ملل در این نامه گفت: جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را صرفاً بازتاب برنامه‌های سیاسی محدود و کوته‌بینانه این سه عضو دائم شورا، که هدف آن تأمین منافع سیاسی خودشان است، می‌داند؛ امری که با سابقه عملکرد آن‌ها در شورای امنیت نیز کاملاً آشکار است.مضحک است که درست سه کشوری که به‌طور مستقیم در مناقشه اوکراین درگیر و به‌طور چشمگیری به تشدید آن از طریق تأمین سلاح‌های پیشرفته کمک کرده‌اند، وقیحانه چنین ادعاهای بی‌اساسی را علیه کشورم مطرح کرده‌اند. ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته، به‌ویژه از سوی ایالات متحده، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل اداماه داد: همان‌طور که در موارد متعدد از جمله در نامه مورخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۵۸۰) ذکر شده است، قطعنامه ۲۲۳۱ هیچ ارتباطی با مناقشه اوکراین ندارد. علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران به‌طور مستمر به تعهدات خود پایبند بوده و متعهد به انجام آن‌ها باقی می‌ماند.بنابراین، هرگونه ادعایی مبنی بر دخالت ایران در فروش، صادرات یا انتقال تسلیحات به فدراسیون روسیه و نقض تعهدات بین‌المللی خود کاملاً بی‌اساس بوده و به‌طور قاطع رد می‌شود. ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد.

منبع: ایرنا