تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۵

هری کین، مهاجم تیم ملی فوتبال انگلیس و بایرن مونیخ همه رکوردها را جابه‌جا می‌کند اما جام نمی‌برد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، هری کین یک ستاره به تمام‌معناست؛ یک جنتلمن. شاید اگر زودتر از آن تاتنهام خراب‌شده دل می‌کند و به باشگاهی بزرگ‌تر می‌رفت، اکنون در ۳۱سالگی در حسرت جام نمی‌ماند. کاپیتان تیم ملی انگلیس در بازی مقابل فنلاند در ومبلی، صدمین بازی ملی‌اش را با ۲‌گل دیگر جشن گرفت و تعداد گل‌های ملی خود را به ۶۸ رساند و البته ۱۹پاس‌گل.

حالا او دهمین بازیکنی است که به این تعداد بازی ملی در انگلستان می‌رسد و تنها ۲۵‌بازی دیگر تا رسیدن به رکورد پیتر شیلتون فاصله دارد که با توجه به اینکه در سن ۳۱‌سال و ۴۴روز به ۱۰۰‌بازی رسیده، اصلا دور نیست که باسابقه‌ترین بازیکن تاریخ سه‌شیرها شود؛ پیتر شیلتون (۱۲۵بازی)، وین رونی (۱۲۰)، دیوید بکام (۱۱۵)، استیون جرارد (۱۱۴)، بابی مور (۱۰۸)، اشلی کول (۱۰۷)، بابی چارلتون (۱۰۶)، فرانک لمپارد (۱۰۶)، بیلی رایت (۱۰۵) و هری کین (۱۰۰بازی ملی).

تنها وین رونی با ۲۹‌سال و ۲۲روز سن، زودتر از کین به ۱۰۰‌بازی ملی رسید. رونی ۱۰‌سال پیش به این رکورد دست یافت و آخرین بازی او دقیقا ۴‌سال بعد انجام شد و فقط ۲۰‌بازی دیگر را تا آخرین بازی ملی‌اش تجربه کرد.

نخستین بازیکن انگلیس که به ۱۰۰‌بازی ملی رسید، بیلی رایت در آوریل۱۹۵۹بود، پس از آن بابی چارلتون در آوریل۱۹۷۰ و بابی مور در فوریه ۱۹۷۳، شیلتون در ژوئن۱۹۸۸و ۵‌ بازیکن بعدی که همگی صدمین بازی خود را بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ به‌دست آوردند؛ شامل دیوید بکام (مارس۲۰۰۸)، استیون جرارد (نوامبر۲۰۱۲)، اشلی کول (فوریه۲۰۱۳)، فرانک لمپارد (سپتامبر۲۰۱۳) و رونی (نوامبر۲۰۱۴).

افزایش بازی‌های بین‌المللی و حرص و اشتهای سیری‌ناپذیر فیفا و یوفا در برگزاری مسابقات بیشتر به بازیکنان کمک کرده تا از اسلاف خود بازی‌های ملی بیشتری انجام دهند. در دهه۱۹۵۰، انگلستان به‌طور میانگین ۸‌ بازی در سال داشت. این میانگین در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به ۱۰بازی در سال رسید. دوران پس از کووید شاهد افزایش تعداد بازی‌ها، به‌ویژه در سال‌های مسابقات بزرگ مثل جام جهانی و یورو بودیم. در سال۲۰۲۱ تیم ملی انگلیس ۱۹‌بازی انجام داد (۲‌بازی بیشتر از هر سال دیگری در تاریخ) درحالی‌که در سال۲۰۲۲ تنها ۱۳بازی، در سال بعد، ۱۰بازی و امسال ۱۳بازی که هنوز ۴‌بازی دیگر در برنامه ۲‌فیفادی بعدی سال۲۰۲۴ گنجانده شده است.

اکثر بازی‌های ملی کین برای انگلیس (۸۱‌بازی) زیرنظر گرت ساوت‌گیت انجام شده. تنها رایت تحت هدایت والتر وینترباتم(۱۰۵)، بابی مور برای آلف رمزی(۱۰۰) و شیلتون تحت هدایت بابی رابسون(۸۳) بیش از او زیرنظر یک سرمربی خاص بازی کردند.

کین بیشترین بازی را در تورنمنت‌های بین‌المللی بزرگ برای سه‌شیرها انجام داده است(۲۹) و همچنین بهترین گلزن آنها در این مسابقات(۱۵) است.

فنلاند چهل‌وپنجمین کشوری بود که کین با پیراهن انگلیس در برابر آن بازی کرده است. او تنها دروازه ۱۰‌حریف را نتوانسته است باز کند. شاهزاده ایرلندی ۲۶‌بار در ورزشگاه ملی (ومبلی) برای انگلیس گل زده که این هم یک رکورد دیگر است.

کین هر ۱۱۵‌دقیقه یک‌گل برای تیم ملی به ثمر رسانده؛ میانگین ۰.۶۸‌گل در هر بازی. پس از او که بهترین گلزن تیم ملی است، وین رونی ۵۳گل در ۱۲۰‌بازی، بابی چارلتون ۴۹گل در ۱۰۶بازی، گری لینه‌کر ۴۸گل در ۸۰بازی، ویوین وودوارد و جیمی گریوز ۴۴گل در ۵۷بازی و مایکل اوون ۴۰‌گل در ۸۹‌بازی، در رده‌های بعدی قرار دارند.

مسی و رونالدو هم با آن همه گل ملی، میانگین گلزنی پایین‌تری نسبت به هری دارند؛ کریستیانو رونالدو ۰.۶۲گل در هر بازی برای تیم ملی پرتغال و لیونل مسی ۰.۵۸گل در هر بازی برای تیم ملی آرژانتین.

مهاجم فعلی بایرن مونیخ در ۵۶۲‌بازی رسمی دوران حرفه‌ای‌اش و ۴۳‌هزارو۸۶۱‌دقیقه بازی، ۳۵۳گل و ۹۱پاس‌گل دارد.

منبع: روزنامه همشهری