ورود حیوانات خانگی به مترو در شهرهای جهان آزادانه و بدون محدودیت نیست زیرا مترو برای رفت‌وآمد همه مردم شهر ساخته شده و اولویت آن آسایش و رضایت شهروندان است.

همشهری - محمد سرابی: اگر کسی به هر دلیلی بخواهد سگ خانگی خود را با مترو جابه‌جا کند، باید شرایطی را فراهم کند تا حیوان برای دیگر مسافران مزاحمت نداشته باشد.

آمریکا

حمل فقط با قفس

اداره حمل‌ونقل متروپولیتن نیویورک، درصورتی اجازه ورود سگ‌ها به مترو را می‌دهد که این حیوانات داخل کیسه، کوله‌پشتی یا قفس قرار داشته باشند و صاحبانشان آنها را به‌گونه‌ای حمل کنند که باعث مزاحمت برای مسافران نشوند. کیسه یا قفس را هم باید زیر صندلی یا روی زانوها گذاشت تا جای اضافی اشغال نکند. در این میان یک استثنا وجود دارد. اگر شخص معلول یا ناتوان نیازمند همراهی سگ راهنما باشد می‌تواند حیوان را با خود به مترو ببرد. اداره حمل‌ونقل برای این کار مدارک مورد نیاز را از مسافران دریافت و برای آنها کارت شناسایی مخصوص صادر می‌کند تا بتوانند با سگ وارد مترو شوند. در واشنگتن هم سگ‌ها باید درون قفس باشند. در شیکاگو سگ‌های کوچک که قفس آنها توسط یک نفر قابل حمل باشد می‌توانند با مترو جابه‌جا شوند. در سانفرانسیسکو ورود حیوانات در ساعت شلوغی به هر شکل ممنوع است. در ساعت‌های خلوت هم حیوانات باید درون کیسه یا قفس باشند. در آتلانتا، میامی و دالاس هم بردن سگ‌ به مترو حتما باید در قفس باشد. تاکسی‌های اینترنتی گزینه حمل حیوان خانگی دارند که هزینه سفر را بیشتر می‌کند. به صاحبان سگ‌ها توصیه می‌شود که آنها را با قلاده مهار کنند و به حیوان آموزش دهند تا به غریبه‌ها نزدیک نشوند.

بیشتر بخوانید: بحران رها شدن مدفوع سگ در شهرهای بزرگ دنیا | کار به آزمایش ژنتیک سگ ها رسید | جریمه این تخلف چقدر است؟

شرق آسیا

سگ‌هایی با وزن کمتر از ۱۰ کیلوگرم

در توکیو ورود سگ‌ها به مترو ممنوع است؛ مخصوصا سگ‌های بزرگ. متروی توکیو شلوغ است و روزانه حدود ۷میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند. واگن‌های متروی این شهر به رعایت بهداشت و ایمنی شناخته می‌شوند و قوانین دقیقی دارند. ممنوعیت حمل سگ یا حیوانات دیگر هم ازجمله این قوانین است. البته حیوانات خانگی کوچک را می‌توان درون جعبه یا قفس وارد مترو کرد اما به این شرط که وزن جعبه و حیوان درون آن از ۱۰کیلوگرم بیشتر نشود. حمل حیوان در بغل یا کیسه هم ممنوع است. طول این جعبه‌ها در هیچ سمتی نباید از ۱۲۰سانتی‌متر بیشتر باشد. همچنین قفس‌ها باید در ابعاد متعارف وسایل شخصی باشند و نمی‌توان از گاری‌های چرخدار بزرگ یا هر وسیله‌ای با قطعات اضافی استفاده کرد. قوانین دیگر متروی توکیو بیان می‌کند که حیوانات را نباید در ایستگاه از قفس خارج کرد، به این معنی که حیوان باید از ورودی ایستگاه مترو تا زمانی که مسافر از ایستگاه مقصد خارج می‌شود درون قفس خود باقی بماند. ممنوعیت حمل سگ‌های خانگی در مترو و شبکه ریلی حاشیه‌شهر تنها در برخی خطوط طولانی بین شهری و در سرویس‌های خاص درصورتی لغو می‌شود که قبلا از سوی شرکت‌های راه‌آهن اعلام شده باشد.

بیشتر بخوانید: دنیا درگیر معضل سگ های ولگرد و خانگی | این کشور بیشترین سگ‌های ولگرد را دارد | ایجاد نقشه سگ یاب در تگزاس

اروپا

سگ با قلاده و پوزه‌بند

در مترو و ترامواهای فرانسه سگ‌های کوچک را باید با سبد و سگ‌های بزرگ را با قلاده و پوزه‌بند جابه‌جا کنند. البته عرف رایج این است که در متروی مناطق مرکزی شهر فقط حیوانات کوچک منتقل شود و اگر کسی حیوان بزرگی دارد می‌تواند از قطارهای حاشیه شهر استفاده کند. وارد کردن سگ‌های بزرگ به مترو ممکن است به جریمه ختم شود. اگر سگ موجب آزار مسافران دیگر شود، مأموران سگ را از مترو خارج می‌کنند. درباره تاکسی‌ها هم بستگی به این دارد که راننده خودرو حمل حیوان را بپذیرد یا نه و در هنگام رزرو اینترنتی باید این موضوع را مشخص کرد. ورود گربه‌های خانگی به واگن‌های مترو هم آزاد نیست و حیوان را باید درون جعبه حمل حیوانات قرار داد. دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی که دارای واگن باشند مانند تراموا نیز مشابه همین مقررات را دارند. در متروی برلین باید برای سگ‌ها بلیت خرید. اگر سگ بزرگ باشد نصف کرایه یک نفر را باید پرداخت. سگ‌های کوچک باید درون سبدهای مخصوص حمل حیوانات خانگی باشند و سگ‌های بزرگ هم باید قلاده، طناب و پوزه‌بند داشته باشند. به صاحبان سگ‌ها توصیه می‌شود درصورتی که حیوان خانگی آنها از شلوغی و سر و صدای مترو می‌ترسد از سفر با این وسیله خودداری کنند.

منبع: روزنامه همشهری