تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

نشانی را که شنید، ته دلش لزرید. یادش آمد که می‌گفتند پارک شوش پاتوق معتادان است و اطرافش برای خودشان آلونک درست کرده‌اند و موادفروشان در آن جولان می‌دهند؛ اما نمی‌توانست از فوتبال هم بگذرد...  برای همین رفت ولی بدون خودروی شخصی.

همشهری آنلاین - وقتی به محل رسید همه تصوراتش دود شد؛ کودکان در زمین بازی مشغول تفریح بودند و کمی جلوتر دوستانش خودشان را برای یکی از رقابت‌های فوتبال پیشکسوتان آماده می‌کردند. این موضوع برای بسیاری از شرکت‌کنندگان مسابقه‌ای پیش آمده که هم‌اکنون در بوستان شوش درحال برگزاری است. هنگام برگزاری چهارمین دوره مسابقات پیشکسوتان ساعاتی را با آنها گذراندیم و از تصوراتشان در این باره شنیدیم.

روزگاری که معتادان تماشاچی بودند
بوستان شوش، پشت سوله مدیریت بحران، محل برپایی چهارمین دوره مسابقات فوتبال پیشکسوتان شهر تهران است و هر روز افرادی که روزگاری پا به توپ بودند یا علاقه‌مند به این رشته ورزشی هستند در قالب تیم‌های مختلف با توجه به روز تعیین شده با هم مسابقه می‌دهند. برای همین از ساعت۱۶ درهای زمین چمن باز می‌شود. عباس ریسوند، مسئول برگزاری مسابقه که جلوی در از تیم‌ها استقبال می‌کند می‌گوید: از ۴سال پیش با همراهی شهرداری منطقه۱۲ این مسابقه‌ها شروع شد تا پیشکسوتان علاقه‌مند به فوتبال بتوانند دور هم جمع شوند. البته این محل در گذشته بدترین فضاها را داشت. یادم هست نخستین‌بار معتادان تماشاچی ما بودند اما در گذر زمان که حضور ورزشکاران بیشتر شد، آنها محل را ترک کردند.

کودکانی که بدون ترس در اطراف زمین به تماشای مسابقات پیشکسوتان می نشینند.



زور ورزش به خلاف رسید
هر دقیقه که به زمان شروع مسابقه نزدیک می‌شد، افراد بیشتری وارد محوطه زمین بازی می‌شوند. حتی کودکان و نوجوانان هم برای تماشا می‌آیند. با ورود صادق کولایی از بازیکنان پیشکسوت تیم‌های تهران جوان، عقاب، شاهین و ملی، همه به احترامش می‌ایستند. او اکنون ساکن سعادت‌آباد است اما بزرگ‌شده محله انبارگندم و باغ‌فردوس بوده و فوتبال را از زمین‌های خاکی شوش شروع کرده است. او می‌گوید: اوایل ساعت ۴ تا ۱۰صبح این اطراف تمرین می‌کردیم تا اینکه شوش به یکی از بدترین محدوده‌ها تبدیل شد و هیچ‌کس جرأت تردد در آنجا را نداشت، چه برسد به بازی فوتبال. اما خدا را شکر این روزها می‌بینم که زور ورزش به اعتیاد و خلاف چربیده است. حضور جوانان و پیشکسوتان در این زمین باعث شده معتادان فراری شوند.



امن و پرنشاط
با دمیدن سوت داور، بازیکنان به داخل زمین می‌روند و تماشاچیان روی نیمکت‌ها می‌نشینند. محمد عباسی هم به همراه پدر سالخورده‌اش برای تماشا آمده است. او اکنون مربی تیم ملی فوتسال ناشنوایان ایران است که به‌تازگی شاگردانش قهرمان المپیک و جهان شده‌اند. عباسی که به‌عنوان بازیکن تیم پیشکسوتان شهدای منطقه۱۴ در رقابت‌ها حضور دارد، می‌گوید: امسال برای چهارمین‌بار در رقابت‌ها شرکت می‌کنم و خوشبختانه هر سال نسبت به سال قبل بهتر شده است. مهم‌تر اینکه از وقتی به این بوستان و زمین چمن آمده‌ایم، فضا امن و جمع پرنشاط‌تر شده است. یادم است در نخستین دوره می‌ترسیدیم که ماشین‌هایمان را در این اطراف پارک کنیم و یا اینکه معتادان مدام از ما درخواست پول می‌کردند اما هر سال که گذشت وضعیت بهتر شد که جای تشکر دارد.



زمین رایگان برای علاقه‌مندان
علی‌اکبر رحیم‌زاده، رئیس اداره تربیت‌بدنی شهرداری منطقه۱۲ هم در حاشیه رقابت‌ها درباره دلیل برپایی مسابقه‌ها می‌گوید: از مجموع ۱۳محله منطقه۱۲، حدود ۹محله کم‌برخوردارند که گاه با آسیب‌های مختلف مواجهند؛ مثلا در همین بوستان شوش برای دورکردن آسیب‌ها، طرح‌های مختلفی از استقرار پلیس تا نصب نورافکن و... اجرایی شد اما ماندگار نبودند ولی از وقتی پای ورزشکاران به زمین باز شد و هر روز در زمین برنامه‌های ورزشی برگزار می‌شود، کم‌کم معتادان از این محل رفتند. حتی تا نیمه‌های شب تیم‌های مختلف از کودکان کار تا خیریه‌ها و علاقه‌مندان به فوتبال بدون پرداخت هزینه‌ای از زمین استفاده می‌کنند.



به یاد دوستی‌های گذشته
برنامه اگرچه مسابقه است اما عامل دیدار فوتبالیست‌هایی می‌شود که روزگاری رقیب هم بودند یا در تیم مشترک پا به توپ می‌شدند. آنها از نقاط مختلف پایتخت به شوش می‌آیند تا علاوه بر تماشا، دوستانشان را ببینند. مهدی سپیددست، بازیکن سابق تیم فوتسال ایران، راه‌آهن، بانک ملی، این روزها با ۵۵سال سن در تیم پیشکسوتان باغ‌فردوس بازی می‌کند. او می‌گوید: هفته‌ای ۲روز در این محل تمرین می‌کنیم و خوشحالیم که آسیب‌هایش کم شده است. با برپایی مسابقه هم انگیزه‌مان برای حضور بیشتر می‌شود چون می‌توانیم دوستانمان را ببینیم و یاد گذشته‌ها کنیم.

دیروز و امروز یک زمین ورزش
علیرضا محبی، کارشناس اداره ورزش شهرداری منطقه۱۲ و بزرگ‌شده محله شوش است. او می‌گوید: تا همین چند سال پیش برای خروج از خانه می‌ترسیدم. اما خدا را شکر الان اوضاع بهتر شده است. او که عکس‌هایی از گذشته اطراف زمین را نشان‌مان می‌دهد، می‌افزاید:‌ قبلا اینجا مسابقه‌ای برگزار نمی‌شد و محل تجمع معتادان بود اما در چند سال اخیر از مسابقه تا برنامه افطاری و... برپا می‌شود و آسیب از محله دور شده است.

تصویری از ۴ سال پیش و اطراف زمین پیش از برپایی مسابقه ها



مشخصات مسابقه‌های فوتبال پیشکسوتان
محل اجرا: زمین فوتبال بوستان شوش
ساعت برپایی: هر روز در ۲سئانس ۱۶:۳۰ و ۱۷:۳۰
مدت پرپایی: تا اواخر مهرماه
تعداد تیم‌های شرکت‌کننده: ۲۰تیم
رده‌های سنی اعضای هر تیم: ۵۰، ۵۵ و ۶۰سال به بالا
شیوه برپایی مسابقه‌ها: گروهی
اعضای هر تیم: مربی، بازیکن، سرپرست

مسابقاتی که در زمین بوستان شوش هرساله برگزار می شود
۱.مسابقات جام های رمضان در رده سنی مختلف

۲.میزبانی مسابقات کودکان کار مناطق ۲۲ گانه

۳.میزبانی مسابقات پیشکسوتان شهر تهران

۴.میزبانی مسابقات مینی فوتبال مناطق ۲۲ گانه بانوان

۵.ضیافت سفره های افطار در سه دور در زمین بوستان شوش

۶.مسابقات تنیس فوتبال

۷. جشنواره های ورزشی کودکان آینده ساز خیابان ورزش


ورزشکاران برای رونق ورزش چه خواسته‌هایی دارند؟
جانمایی نیمکت‌های بیشتر دور تا دور زمین
ساخت رختکن در گوشه‌ای از زمین
نصب آب سردکن

منبع: روزنامه همشهری