وزیر دادگستری گفت: وقتی از وحدت ادیان و مذاهب صحبت می‌کنیم مفهوم ناملموس و دست یافتنی نیست بلکه نمونه ارزشمند و اصیل از این وحدت در اختیار داریم و آن نمونه زندگی در ایران عزیز است.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از میزان، سومین همایش بین‌المللی وحدت اقوام، ادیان و مذاهب با شعار فلسطین محور جهان اسلام با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، حسن عبدلیان پور رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری، محمدی رئیس سازمان زندان‌های کشور، عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی و سایر مسئولان استانی امروز ۲۴شهریور ماه در شهر ارومیه برگزار شد.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در این مراسم گفت: منظور وحدت حذف شدن ادیان نیست بلکه منظور این است که ادیان با حفظ اعتقادات خود بطور مسالمت آمیز و در کنار هم برای هدف مشترک زندگی کنند. اگر در وحدت اسلامی از اتحاد مذاهب در بین شیعیان صحبت می‌کنیم منظور این نیست که شیعیان سنی و اهل تسنن شیعه شوند بلکه منظور این است که با حفظ اعتقادات خود در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: وقتی از وحدت ادیان و مذاهب صحبت می‌کنیم مفهوم ناملموس و دست یافتنی نیست بلکه نمونه ارزشمند و اصیل از این وحدت در اختیار داریم و آن نمونه زندگی در ایران عزیز است، ایران اقیانوسی از ادیان و مذاهب است که قرن هاست به بهترین وجه در کنار هم زندگی می‌کنند. در ایران اعتقادات مردم به ادیان مختلف موجب شده این وحدت ایجاد شود و کمتر کشوری در دنیاست که این تنوع قومی و دینی و مذهبی را داشته باشند. ارومیه در این خصوص ایران کوچک است و مثال زدنی است تمام این‌ها را در خود جای داده است.

وزیر دادگستری تاکید کرد: آنچه رئیس جمهور ما تاکید بر وحدت دارند معلوم است که او بزرگ شده و متولد این خطه است و کسی است که وحدت را در عین کثرت تجربه کرده است. در اصل ۱۹ قانون اساسی به این وحدت و الزامات آن توجه شده است.

وی گفت: در عین حال که مردم ما زندگی صمیمی دارند باید مراقبت شود که وحدت خدشه‌دار نشود. یکی از مواردی که باید مراقبت کنیم این است که به هیچ وجه نباید حرمت اقوام و ادیان و مذاهب شکسته شود و در این خصوص بارها رهبری به رعایت این مهم تاکید فرموده اند.

وزیر دادگستری گفت:در قانون مجازات هم برای توهین کنندگان به اقوام و ادیان مجازات کیفری تعیین شده است و دشمنان ایران از اینکه مردم ایران با صمیمیت زندگی میکنند ناراحتند و تلاش دارند اختلاف بین مذاهب ایجادکنند لذا باید هوشمندانه عمل کرد و اگر هرکسی در هر مقام و موقعیتی به ادیان و بزرگان آن‌ها توهین کند و یا اقوام ایرانی را ولو به طنز تحقیر کند عمل مجرمانه انجام داده است و باید مورد تعقیب قرار گیرد و نیاز به شکایت خصوصی ندارد و دادستان وظیفه دارد با او برخورد کند.