تعرفه پروانه شکار و صید در قرق‌های اختصاصی برای خارجی‌ها توسط شورای اقتصاد مشخص شد؛ اینکه امسال چه تعدادی مجوز شکار برای قرقداران صادر شود، هنوز مشخص نیست.

همشهری آنلاین- زهرا رفیعی: هر ساله در ماه‌های آخر سال این رقم مشخص خواهد شد. بهای شکار و صید توسط اتباع بیگانه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود.

سال گذشته ۱۸۵ پروانه شکار صادر شد؛ یعنی ۱۱۳ پروانه شکار کل و بز، قوچ و میش برای مناطق قرق و ۷۲ پروانه برای مناطق حفاظت شده در استان های فارس، یزد، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، تهران، قزوین و مرکزی. بر اساس قانون، قرق‌دار باید نسبتی از سهم شکار در قرق را برای اتباع ایرانی و بخشی هم برای اتباع بیگانه در نظر بگیرد؛ اینکه چه تعداد از این سهمیه نصیب خارجی‌ها می‌شود به فرایندهای بازاریابی واسطه‌ها بستگی دارد.

قرق‌داری سودآور نیست

بیش از ۱۰۰درخواست اولیه برای دریافت مجوز تاسیس قرق اختصاصی به سازمان رسیده است. ۴۵محدوده در غربالگری اولیه در سازمان تأیید شده‌اند. مدارک ۲۷منطقه به سازمان منابع طبیعی ارسال شده و منتظر تأیید است. با وجود زیاد بودن درخواست‌ها قرق‌داری شغل پر درآمدی نیست. حامد ابوالقاسمی، مدیرعامل گروه دوست‌داران طبیعت رفسنجان در این باره می‌گوید: صفرتاصد هزینه هر تور شکار برای یک فرد خارجی بین ۲۰ تا ۲۳ هزار دلار است. این هزینه‌ها شامل همه مجوزها از جمله مجوز حمل سلاح، مهمات، ویزا، آشپز، اقامت، مترجم، حمل و نقل و ... است. آژانس‌های گردشگری یکسال قبل از برگزاری تور، در نمایشگاه‌های جهانی شکار بازاریابی می‌کنند. این در حالی است که ما بعد از گذشت ۷ سال از شروع قرق‌داری، هنوز نمی‌دانیم که بازاریابی امسال منجر به صدور پروانه شکار در سال آینده می‌شود یا نه. قرق‌داری در ایران در دقیقه ۹۰ رخ می‌دهد. با سیاست‌های موجود فعلا نمی‌شود به قرقداری با دید کسب و کار نگاه کرد. هم اکنون بخشی از هزینه‌های سالانه قرق‌ها را خیرین پرداخت می‌کنند. بخصوص وقتی که سازمان با فروش پروانه شکار در مناطق حفاظت شده قواعد بازار را هم رعایت نمی‌کند.

۱۰۰ درخواست قرق اختصاصی

۲۷ منطقه در انتظار تایید منابع طبیعی

۳۰درصد پروانه‌ها در اختیار شکارچیان داخلی و بومی

۷۰درصد پروانه‌ها با مسئولیت قرق‌داران

۵: قرق‌ فعال

تعرفه‌های جدید دلاری برای سال ۱۴۰۳

بیشترین ۳ هزار دلار

قوچ لارستان با طول شاخ ۵۰ سانتیمتر به بالا

قوچ کرمان و شیراز با طول شاخ ۵۰ سانتیمتر به بالا

کمترین (۱۵ دلار)

خرگوش و تشی

پرندگان وحشی غیرحمایت و حفاظت شده

تعرفه گونه‌های قابل شکار در قرق‌ها:

کل وحشی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار
قوچ اوریال ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار
قوچ البرز مرکزی ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار
قوچ ارمنی ۱۵۰۰ تا ۱۷۵۰ دلار
قوچ اصفهان ۱۷۵۰ تا ۲۰۰۰ دلار
قوچ لارستان ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار
قوچ کرمان ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار
آهو و جبیر ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار
گراز ۲۵۰ تا ۴۰۰ دلار
خرگوش و تشی ۱۵ دلار
پرندگان حمایت نشده ۱۵ دلار
ابیا ۲۵۰
قرقاول ۵۰
قزل‌آلا ۲۰
ماهیان مجاز ۲۰
منبع: روزنامه همشهری