سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اعلام کرد که مدیریت شهری سعی دارد مشکل اشتغال آسیب‌دیدگان اجتماعی را حل کند.

به گزارش همشهری آنلاین، مدیریت شهری با ورود به حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی اقدام به راه‌اندازی ۱۰ مرکز یاور شهرکرد. با این کار مسئولیت معتادان متجاهری که با منع پذیرش در سایر مراکز مواجه بودند، را پذیرفت. اکنون ۷۵۰۰ معتاد متجاهر در ۱۰ مرکز یاور شهر پذیرش شده‌اند. در گام بعدی توجه به موضوع اشتغال مددجویان بود. چرا که آنها پس از رهایی از اعتیاد نیازمند پذیرش در جامعه و شغل هستند. در راستای همین رویکرد از یک سو اقدام به راه‌اندازی مراکز جامع پذیری و از سوی دیگر تشکیل پرونده شغلی و استعدادیابی کرده است. به گفته سید محمد نقیب سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی تا اواخر پاییز این پرونده تشکیل و مددجویان صاحب شغل می‌شوند.

رهایی از اعتیاد پس از طی ۹ گام

سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای رهایی مددجویان از دام اعتیاد الگوی ۹ گام تربیتی، آموزشی و درمانی را در یاور شهرها اجرا می‌کند. مددجویانی که در ۱۰ مرکز یاور شهر پذیرش می‌شوند با طی‌کردن این ۹ گام حداقل در ۶ ماه، می‌توانند این مراکز را ترک کنند.

راه‌اندازی دفاتر مشاوره شغلی در یاور شهرها

هر یک از مددجویان که در مراکز یاور شهر پذیرش شده‌اند پیش از اعتیاد قطعاً دارای شغل و کسب‌وکار بوده‌اند و حتماً در حرفه و هنری مهارت و استعداد دارند؛ بنابراین برای شناسایی توانمندی‌ها، استعدادها، مهارت‌ها و همچنین تجاربشان، دفاتر مشاوره شغلی در مراکز یاور شهر راه‌اندازی شده است.

حمایت شغلی از مددجویان

با جلب همکاری و استفاده از ظرفیت کارآفرینان اجتماعی، بستر اشتغال موقت مددجویان تا زمان خروج از مرکز یاور شهر فراهم شده است. همچنین تدابیری مانند اختصاص تسهیلات بانکی و پذیرش در مراکز جامع پذیری برای پس از خروج مددجویان از یاور شهرها پیش‌بینی‌شده است.

راه‌اندازی کسب‌وکار

مددجویانی که حرفه‌هایی چون مکانیکی و... دارند می‌توانند پس از خروج از یاور شهرها با حمایت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار کنند. همچنین برخی از مددجویان با معرفی به کارگاه‌های تحت پوشش شهرداری تهران یا سایر بخش‌های خصوصی می‌توانند صاحب شغل شوند.

فرصت ۳ ماه شهرداری

اقدامات برای شناسایی استعداد و توانمندی مددجویان در ۱۰ مرکز یاور شهر شروع شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته، تا ۳ ماه آینده یعنی اواخر پاییز پرونده شغلی مددجویان تکمیل می‌شود. اقدام بعدی شهرداری تهران توانمندسازی و مهارت‌آموزی مددجویان خواهد بود.

  • پذیرش بهبودیافتگان در مرکز جامع پذیری

سید محمد نقیب، سرپرست سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

بهبود یافتگانی که خانواده‌ای ندارند یا خانواده آنها را طرد کرده و خواهان پذیرش آنها نیست، گروه هدف در مراکز جامع پذیری هستند. در واقع بهبودیافتگان می‌توانند در این مراکز آزادانه تردد کنند. در این مراکز امکان اشتغال و سکونت برای آنها فراهم شده است. قرار است در هر منطقه یک مرکز جامع پذیری بهبودیافتگان راه‌اندازی شود که به‌زودی اولین مرکز در منطقه ۱۲ با ظرفیت ۱۰۰ نفر بهره‌برداری می‌شود.

  • مددجویان چه می گویند؟

داشتن کار آرزوی بهبودیافتگان است

پس از رهایی از اعتیاد، داشتن کار آرزوی مددجویان بوده و هست. علیرضا از جمله مددجویانی است که پیش از گرفتاری در دام اعتیاد، در مغازه‌ای مشغول خیاطی بود. او می‌گوید: «باورم نمی‌شود قرار است دوباره‌کار کنم. این موضوع انگیزه‌ام برای ترک را بیشتر کرده است.» امید هم گرچه سن‌وسال زیادی ندارد؛ اما به‌واسطه دوست ناباب گرفتار اعتیاد شده است. وقتی می‌گوییم شهرداری تلاش می‌کند پس از بهبودی برایشان زمینه اشتغال فراهم کند، لبخند رضایت می‌زند و می‌گوید: «چقدر خوب می‌شود. دیگر دغدغه بیکاری نداریم.» مریم هم مددجویی است که به قول خودش بافتنی بلد است؛ اما هیچ‌وقت فرصت کار بیرون از منزل نداشته است. او می‌گوید: «خیلی خوشحالم که پس از بهبودی می‌توانم شغلی داشته باشم.»

منبع: همشهری آنلاین