تحلیلی بر سوالات مطرح شده در شبکه اجتماعی ایکس و در پاسخ به سوال یکی از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به رئیس‌جمهور حکایت از مشخص شدن برخی مهمترین اولویت‌های مردم در این نشست دارد.

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: دوشنبه ۲۶ شهریورماه پس از حدود ۵۰ روز از آغاز به کار دولت چهاردهم، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور در نخستین نشست مطبوعاتی خود حاضر می‌شود. بخشی از مهمترین گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور با مردم در شبکه اجتماعی شکل گرفته است. مسعود پزشکیان به‌خصوص در زمان تشکیل کابینه در پاسخ به برخی انتقادات اعلام می‌کرد صدای مردم را می‌شنود و از طریق فعالان رسانه‌ای نسبت به این انتقادات همراهی نشان می‌داد. مروری بر طرح درخواست حلقه‌های رسانه‌ای پزشکیان در شبکه اجتماعی ایکس برای جمع‌آوری سوال‌های مردمی گویای مهمترین مطالباتی است که مردم در نخستین نشست خبری رئیس دولت چهاردهم از پزشکیان خواهان هستند. این پرسش‌ها در جواب درخواست علی‌اصغر شفیعیان چهره رسانه‌ای نزدیک به رئیس دولت چهاردهم مبنی بر اینکه از رئیس‌جمهور چه سوالاتی دارید، مطرح شده‌اند. همشهری به تحلیل محتوایی این سوالات و آمارهای مرتبط با آن پرداخته است.

براساس سوالات ارائه شده در شبکه اجتماعی ایکس، می‌توان به دسته‌بندی زیر بر مبنای اهمیت در طرح سوالات از مسعود پزشکیان پرداخت.

۱- اقتصاد و معیشت

برنامه‌های اقتصادی برای ثبات قیمت‌ها و قیمت بنزین
رفع فیلترینگ و تاثیر آن بر اقتصاد
حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و نابرابری‌های اقتصادی
بهبود معیشت مردم و افزایش کیفیت زندگی

۲- امنیت و سیاست داخلی

برنامه برای ساماندهی مهاجران افغانستانی
رسیدگی به موضوع گشت ارشاد
امنیت مرزها و چالش‌های امنیتی مانند قاچاق و تروریسم
قوانین و فیلترینگ اینترنت

۳- سیاست خارجی

برنامه های ارتباط با کشورهای همسایه و اروپایی
برخورد با تحریم‌ها و مذاکرات بین المللی از جمله در موضوع FATF
روابط با کشورهای خلیج فارس و به‌طور کلی سیاست خارجی

۴- شعارها و وعده‌ها

ارزیابی وعده‌ها و اقدامات قبلی مانند رفع فیلترینگ و گشت ارشاد
برنامه‌های وزارت‌ها و تکلیف وزیران جدید

۵- زیربنایی و خدمات عمومی

برنامه‌های جدی مانند تمرکززدایی از تهران و قطار سریع السیر
بهبود نابسامانی اینترنت و پهنای باند

۶- تحصیلات و آموزش

تاثیر معیار در کنکور

کدام مطالبات بیشترین فراوانی را دارند؟

اقتصاد و معیشت بالاترین فراوانی سوالات از رئیس‌جمهور را دارند (واحدها بر مبنای درصد هستند).

‏از کل پرشمار سوالات، اقتصاد و معیشت با ضریب ۸ سوال بیشترین فراوانی را شامل برنامه‌های اقتصادی، قیمت‌ها، قوانین تجاری و معیشت مردم دارند.

در رتبه دوم موضوعات امنیت و سیاست داخلی با ۷ سوال مطالبات فراوانی دارند. این دسته شامل سوالات مربوط به مهاجرت، گشت ارشاد، امنیت مرزها و فیلترینگ اینترنت است.

در جایگاه سوم شعارها و وعده‌ها در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم با ۵ سوال مورد تاکید قرار گرفته‌اند که شامل ارزیابی اقدامات قبلی، وعده‌ها و برنامه‌های وزارتی است.

سیاست خارجی با ۴ سوال از جمله در موضوع روابط با کشورهای همسایه، اروپایی و آمریکا، موضوع تحریم‌ها و FATF اولویت بالایی دارند.

مسائل زیربنایی و خدمات عمومی نیز با ۲ سوال مورد توجه قرار گرفته است که به طور مشخص در ارتباط با برنامه‌های شهری و حمل و نقل است.

تحصیلات و آموزش نیز در نمونه مورد بررسی با مطالبه بازنگری در تاثیر معیار معدل در کنکور خودنمایی کرده است.

بر این اساس موضوع اقتصاد و معیشت با ۳۰ درصد بیشترین توجه را در سوالات برانگیخته است و به دنبال آن مسائل امنیت و سیاست داخلی با ۲۵ درصد و سیاست خارجی با ۲۰ درصد در اولویت‌های بالا قرار دارند.