تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸

مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت که درصد قابل‌توجهی از کودکان کار در چهارراهها اتباع غیر مجاز هستند

به گزارش همشهری آنلاین، کودکان کار و خیابان، همچنان چالش و معضل بزرگ تهران است و به گفته سید محمد نقیب مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در حال حاضر درصد قابل‌توجهی از کودکان کار در خیابان اتباع به‌ویژه تبعه افغان هستند. ساماندهی این کودکان دغدغه مدیریت شهری بوده و هست و در این دوره هم شهرداری تهران سعی دارد با شیوه‌های اصولی و هدفمند، آمار کودکان کار در خیابان را به حداقل برساند. در راستای همین رویکرد مراکز پویا شهر باهدف خدمت‌رسانی تحصیلی و مهارت‌آموزی به این کودکان کارراه‌اندازی شده است و محدودیتی برای پذیرش اتباع دارای مدرک معتبر (مجاز) در آنها وجود ندارد.

همراهی سازمان‌های مردم‌نهاد

اکنون ۳۹ مرکز پویا شهر در تهران فعال است و ۷ هزار کودک که اعم از اتباع مجاز در آنها پذیرش شده‌اند. خدمت‌رسانی در مراکز پویا شهر با همراهی و همکار سازمان‌های مردم‌نهاد صورت می‌گیرد و طبق کنوانسیون حقوق کودک، هیچ محدودیت و ممنوعیتی برای پذیرش کودکان کار و خیابان (اتباع مجاز و غیر اتباع) در این مراکز وجود ندارد.

تحصیل کودکان کار

رویکرد شهرداری تهران در مراکز پویا شهر این است که کودکان کار نباید از تحصیل بازبمانند. ازاین‌رو کودکان ۶ تا ۱۸ سالی که در این مراکز پذیرش می‌شوند اعم از اتباع مجاز یا غیر اتباع در کلاس‌های سوادآموزی شرکت می‌کنند و ادامه تحصیل می‌دهند.

پذیرش کودکان کار در مدارس

از طریق هماهنگی صورت‌گرفته توسط شهرداری تهران با آموزش‌وپرورش امکان‌پذیرش و ادامه تحصیل کودکان کار در مدارس رسمی فراهم شده است. کودکان کار پس از پذیرش در مدارس تعیین سطح می‌شوند و در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول سوادآموزی می‌شوند.

بهزیستی؛ متولی اصلی

در حوزه کودکان سازمان بهزیستی متولی اصلی است و شهرداری تهران با راه‌اندازی و توسعه مراکز پویا شهر سعی دارند به این کودکان در راستای ادامه تحصیل و توانمندسازی و کشف استعدادها کمک کند. ازاین‌رو کودکان در روز ۴ تا ۵ ساعت خود را در این مراکز سپری می‌کنند.

کاهش آسیب در حوزه کودکان

کاهش آسیب در موضوع کودکان کار مهم‌ترین هدف شهرداری تهران است؛ بنابراین در مراکز پویا شهر مهارت‌هایی چون مقابله با خشونت علیه کودکان، خودمراقبتی، پیشگیری از خشونت خانوادگی و... آموزش داده می‌شود که کودکان و خانواده می‌توانند در آنها شرکت کنند.

توانمندسازی خانواده‌ها

شناسایی و توانمندسازی خانواده این کودکان هم در دستور کار شهرداری تهران قرار دارد. علاوه بر شناسایی کودکان کار در خیابان و پذیرش آنها در مراکز پویا شهر، خانواده‌هایشان هم شناسایی می‌شوند. در راستای توانمندسازی خانواده‌ها دوره‌های آموزش آرایشگری، خیاطی، هنرهای دستی، نقاشی و... پیش‌بینی‌شده است.

تشکیل پرونده برای کودکان

به همت شهرداری تهران و همکاری نیروی انتظامی و سازمان بهزیستی، طرح ساماندهی کودکان کار شروع است. در این طرح کودکان کار در خیابان شناسایی و مددکاران سراغشان می‌روند و برایشان پرونده تشکیل می‌دهند. اتباع مجاز که در فرایندپذیرش در پویا شهرها قرار می‌گیرند و موضوع اتباع غیرمجاز هم توسط اداره اتباع وزارت کشور پیگیری می‌شود.

مرکزی برای استعدادیابی

سال گذشته مرکز استعدادیابی کودکان در منطقه ۵ راه‌اندازی و استعدادیابی ۲ هزار کودک در ۱۱ رشته (هنری، کارآفرینی، علمی، فرهنگی و...) آغاز شد. البته آسیب‌شناسی و روان‌شناختی کودکان هم صورت گرفت. برای این کودکان پرونده سلامت روان و استعدادیابی تشکیل و نحوه مداخله برای کمک به آنها در پرونده‌هایشان ذکر شده است.

  • ساماندهی کودکان کار با نگاهی جدید

محمدامین توکلی‌زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران

طرح ساماندهی کودکان کار در مدیریت شهری با نگاهی جدید و کارشناسی شده و متفاوت از گذشته پیگیری می‌شود. علاوه بر مددکاران؛ ضابطان قضایی و انتظامی نیز پای‌کار آمده‌اند. چرا که موضوع ساماندهی کودکان کار بسیار حساس و همچون جراحی مغز است که باید باظرافت در آن ورود کرد. روی همه کودکان کاری که مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند (اعم از اتباع و...) کار آسیب‌شناسی انجام شده تا بهتر بتوانیم موضوع ساماندهی را مدیریت کنیم.

  • تبعیضی میان کودکان وجود ندارد

سید محمد نقیب، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران

در مراکز پویا شهری هیچ تبعیضی میان کودکان (اعم از اتباع مجاز و غیر اتباع) وجود ندارد. ازاین‌رو ارائه فرصت‌های آموزشی و تحصیلی برای تمام کودکان پیگیری می‌شود و سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی با کمک سازمان های مردم نهاد تاکنون توانسته ۲۴۵۰ کودک کار را به آموزش‌وپرورش معرفی و وارد چرخه تحصیل کند.

منبع: همشهری آنلاین