تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۷

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: تداوم شرایط ناپایدار جوی و افزایش فزاینده و ناگهانی سرعت باد در حدود ساعت ۲۴ منجر به خیزش گرد و خاک و گسیل ذرات معلق به شهر تهران شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سولماز احدی درباره وقوع پدیده گرد و خاک و افزایش فزاینده آلاینده ذرات معلق به‌ویژه «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» طی ساعات پایانی روز ۲۳ شهریور تا ساعات ابتدایی بامداد ۲۴ شهریور اظهار کرد: از حدود ساعات ۲۱ روز جمعه (۲۳ شهریورماه) به دنبال افزایش نسبی سرعت باد، روند افزایش غلظت آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» و به دنبال آن آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میزان کمتر در ایستگاه‌های واقع در شهر تهران آغاز و شکل‌گیری شرایط ناپایدار جوی در این ساعات با نفوذ محدود و مقطعی سامانه بارشی همراه شد.

او ادامه داد: تداوم شرایط ناپایدار جوی و افزایش فزاینده و ناگهانی سرعت باد در حدود ساعت ۲۴ با بزرگی ۱۳ متر بر ثانیه منجر به خیزش گرد و خاک و گسیل ذرات معلق به شهر تهران شد که با توجه به جهت باد از سوی نواحی جنوب غرب و غرب (دکل هواشناسی مهرآباد) طی این ساعات، بیشترین میزان غلظت «ذرات معلق کوچک‌تر از ۱۰ میکرون» در ایستگاه‌های واقع در نواحی غربی و جنوب غرب شهر شامل ایستگاه‌های شهرداری منطقه ۲۱، فتح (منطقه ۹)، وردآورد (منطقه ۲۲)، شهرداری منطقه ۱۹ و دانشگاه شریف (جنوب منطقه ۲) ثبت شد.

احدی افزود: در برخی ساعات غلظت آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» در ایستگاه‌های مذکور به فراتر از ۱۰۰۰ میکروگرم بر متر مکعب نیز رسید و میانگین غلظت این آلاینده در ساعت ۳ بامداد روز شنبه (۲۴ شهریور) به بیشینه مقدار خود برابر با ۶۵۸ میکروگرم بر متر مکعب رسید. این شرایط موجب کاهش محسوس عمق میدان دید به ۲ کیلومتر شد.

مدیر واحد پایش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: در نتیجه شرایط حاکم بر هوا، میانگین شاخص برخط کیفیت هوا در ساعت ۲۲ روز جمعه به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، در ساعت ۱ بامداد روز ۲۴ شهریور به شرایط ناسالم برای عموم افراد (عدد ۱۸۴) و پس از آن در ساعت ۲ به شرایط بسیار ناسالم با عدد (۲۴۵) رسید. در این وضعیت، شاخص بر خط ایستگاه‌های شهر تهران طی ساعات ۳ تا ۵ بامداد روز شنبه با شاخص فراتر از ۳۰۰ در شرایط خطرناک قرار گرفت که پس از این زمان، با کاهش تدریجی غلظت ذرات معلق در ساعات ابتدایی صبح کیفیت هوا به محدوده شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بازگشت.

احدی در پایان اظهارکرد: کاهش غلظت در مورد ذرات معلق درشت‌تر «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» با سرعت بیشتر و در مورد ذرات ریز «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با سرعت کمتری رخ داد بنابراین میانگین شاخص ۲۴ ساعته ایستگاه‌های شهر تهران در ساعت ۸ صبح برای آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» و «ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون» به ترتیب برابر با ۱۳۱ و ۱۱۹ ثبت شد.

منبع: ایسنا