عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با انتقاد از عدم تحقق سهم این استان از حقابه رودخانه هیرمند، گفت: در حال حاضر افغانستان در حال ساخت بخش آباد با حوضچه آبی با ظرفیت یک میلیون متر مکعب است که در صورت ساخت، آورده حقابه تالاب بین‌المللی هامون به صفر خواهد رسید.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، فرهاد شهرکی نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ صحن مجلس شورای اسلامی در تذکری گفت: مردم سیستان پس از دو دهه خشکسالی منطقه شاهدند که نظام قدرتمند جمهوری اسلامی ایران از همه توان خود برای گرفتن حقابه رودخانه هیرمند مطابق قرارداد ۱۳۵۱ بهره نمی‌برد و متاسفانه برای گرفتن حقابه تالاب بین‌المللی هامون هیچ اقدام مفیدی در ۲۰ سال گذشته انجام نشده است.

وی افزود: سال‌ها بی‌تفاوتی و نظاره‌گر بودن برای ساخت سد کمال‌خان را بر روی رودخانه هیرمند را شاهد بودیم در صورتی که کارگزاران متفاوت در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان مشغول به کار بودند؛ به طوری که در سال جاری از حدود ۵ میلیارد مترمکعب آورد رودخانه هیرمند فقط ۳۰۰ میلیون متر مکعب وارد سیستان و بلوچستان و شد و از حقابه هیرمند بر اساس قرارداد ۱۳۵۱، ۵۰۰ میلیون متر مکعب باقیمانده است در حالی‌که سد کمال خان بیش از ۵ میلیارد متر مکعب آب را به شوره‌زار گود زره هدایت کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر افغانستان در حال ساخت بخش آباد با حوضچه آبی با ظرفیت یک میلیون مترمکعب است که در صورت ساخت، آورده حقابه تالاب بین‌المللی هامون به صفر خواهد رسید؛ برای سیستان هیچ برنامه‌ای پیش از حقابه قابل قبول نیست چراکه این منطقه بدون حقابه قابل زیست نخواهد بود. برای چندمین بار متوالی از مسئولان درخواست دارم نسبت به حقابه مردم سیستان و بلوچستان نظارت جدی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی نایب رئیس مجلس که ریاست مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده مردم زابل، خطاب به او گفت: مطالب وارد بود، خیلی ممنون.

منبع: ایسنا