معاون سیما در پشت صحنه سریال «چرخ گردون» حاضر شد و از رفتن سیما به سمت ساخت سیت‌کام خبر داد.

همشهری آنلاین: محسن برمهانی، معاون سیما، در پشت صحنه فصل دوم سریال «چرخ گردون» حاضر شد. سریالی که مراحل پایانی تولید را پشت سر گذاشته و به زودی از قاب شبکه دو سیما به روی آنتن خواهد رفت.

سریال «چرخ گردون»، از تولیدات مرکز سیمرغ سازمان صداوسیما، قرار است به زودی پخش سری جدید خود را از شبکه دو سیما آغاز کند. چندی پیش فصل اول این سریال روی آنتن شبکه دو سیما رفت و حضور علیرضا خمسه و حمید لولایی و دیگر بازیگران قدیمی طنز تلویزیون در آن واکنش‌های مثبتی را به همراه داشت.

محسن برمهانی در این بازدید پای صحبت های بازیگران این سریال نشست و درباره تولید این مجموعه نمایشی گفت: یکی از مزیت‌های «چرخ گردون» حضور اساتیدی نظیر علیرضا خمسه، حمید لولایی و کمند امیرسلیمانی است و سریال با این چهره شاخص اعتبار می‌گیرد. همچنین معاون سیما تاکید کرد: بنای سازمان صداوسیما این است که اتفاقات بهتری برای مخاطبان رخ بدهد. بسیاری از دوستان علاقه‌مند و پیگیر هستند که کار کنند و ساز و کارها برای رسیدن به طرح خوب، نیاز به زمان دارد.

وی با بیان اینکه که سازمان صدا و سیما همچون گذشته به سمت تله‌تئاتر می رود و آثاری در قالب سیت‌کام می‌سازد، اظهار داشت: وقتی استادانی چون شما که بازیگران قدیمی هستید، پای کارها می آیند کار اعتبار می‌گیرد و با قوت بیشتری جلو می‌رود و آثار تولیدی زمانی جذاب می‌شود که ارجاع روز داشته باشد. امیدواریم فصل سوم این کار به‌روزتر باشد و مورد توجه علاقمندان قرار گیرد.

اما سیت‌کام چیست؟ سیت‌کام یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ترین ژانرهای برنامه تلویزونی در جهان است که از معروف‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به سریال «فرندز/ دوستان»،‌ «چطور مادرتان را ملاقات کردم» و «بیگ‌بنگ تئوری» اشاره کرد. در ایران نیز، برخی از محبوب‌ترین و خاطره انگیزترین سریال‌های دهه‌های گذشته همچون «پاورچین»‌، «نقطه‌چین»، «شب‌های برره»،‌«مسافران» و «ساختمان پزشکان» در قالب این ژانر تولید شده‌اند.

سیت‌کام (Sitcom) مخفف situation comedy (کمدی موقعیت) است و در این ژانر چند شخصیت که در خانه یا محل کارشان به زندگی عادی و روزمره‌شان مشغول هستند، هر بار با ماجرایی تازه مواجه می‌شوند و به این ترتیب موقعیت‌هایی کمیک و خنده‌دار در سریال پیش می‌آید.

در چند سال اخیر، تلویزیون در تولید سریال‌های سیت‌کام اصلا موفق نبوده و نتوانسته سریالی به کیفیت نمونه‌های خوبی که از آنها نام بردیم بسازد.

مهران مدیری، پیمان و محراب قاسمخانی، رامبد جوان و سروش صحت از مهم‌ترین سازندگان سیت‌کام در ایران هستند که مدت‌هاست با تلویزیون همکاری ندارند و هرازگاهی شایعاتی درباره همکاری مجدد آنها با تلویزیون شنیده می‌شود، اما در نهایت این شایعات به واقعیت درنمی‌آید.

باید دید آیا بالاخره سیت‌کام‌سازان به تلویزیون برمی‌گردند و خاطرات خوش روزهای اوج خلاقیت‌شان را زنده می‌کنند یا نه.

منبع: همشهری آنلاین