عملیات اخیر انصارالله یمن علیه مواضع صهیونیستی در شهر تل‌آویو واجد چند موضوع مهم در حیطه‌های نظامی است. اول آنکه نشان داد قدرت نظامی و فناوری نیروهای مقاومت یمنی تا چه حد افزایش و ارتقا پیدا کرده است.

به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل منطقه و شمال افریقا: عملیات اخیر انصارالله یمن علیه مواضع صهیونیستی در شهر تل‌آویو واجد چند موضوع مهم در حیطه‌های نظامی است. اول آنکه نشان داد قدرت نظامی و فناوری نیروهای مقاومت یمنی تا چه حد افزایش و ارتقا پیدا کرده است که به جای پهباد، با هدایت موشک‌های پیشرفته توانایی آن را دارند که مرکزی‌ترین و حساس‌ترین نقاط اراضی اشغالی را هدف قرار دهند و ضربات قابل توجهی را به صهیونیست‌ها تحمیل نمایند. اساسا باید توجه داشت وجود احتمال و امکان ضربه وارد کردن به اسرائیل آنهم در این قامت و سبک تأثیر شگرفتی در تغییر معادلات نظامی در التهابات منطقه‌ای دارد. از دیگر سو، اسرائیل در دوماه گذشته فعالیت‌های قابل توجهی را مبذول ارتقای بازدارندگی و سیستم دفاعی خود کرد که تحقق عملیات موفقیت‌آمیز یمنی ها حکایت از ضربه‌پذیری اسرائیل با وجود صرف هزینه‌ها برای حفظ امنیت خود دارد.

بعد از عملیات اول انصارالله یمن علیه مواضع اسرائیلی با کمک پهبادهای هجومی، دنیای غرب و آمریکا سعی داشت که نواقص سامانه‌های دفاعی اسرائیلی را رفع نمایند تا در شرایط بعدی موفق‌تر عمل کنند. با این حال موشک های یمنی با گذر از این سد محکم پدافندی وقتی به مرکز اسرائیل اصابت می‌کند پیام مهمی را درباب ضعف صهیونیست‌ها مخابره کرده و این موضوع درخور توجهی است.

یمنی‌ها در این حمله به خوبی نشان دادند وقتی توانایی هدف قرار دادن خاک تل‌آویو را دارند می‌توان سایر مراکز مهم و حساس صهیونیستی از جمله تأسیسات مهم نظامی آن‌ها را هدف قرار دهند. ضربه یمن به اسرائیل در حقیقت ضربه آن‌ها به توانایی‌های نظامی و فناورانه غربی در منطقه است چرا که حامی اصلی اسرائیل در خاورمیانه غربی‌ها و آمریکایی‎ها هستند و این اقدام انصارالله در اصل خط و نشانی برای سایر قدرت های غربی است که تجهیزات و مراکز نظامی‌شان در منطقه وجود دارد. همین امر معادلات و تصمیمات اروپایی‌ها و آمریکایی ها در منطقه ما را دستخوش تغییراتی خواهد کرد.

ضمن اینکه باید بیان شود حمله به اسرائیل و اراضی اشغالی به معنای تشدید نارضایتی‌های صهیونیست‌ها از حکومت و دولت خودشان است و این شکاف اجتماعی اثرات و تبعات قابل توجهی را در بین شهرک نشین‌ها خواهد داشت. از دیگر اثرات مهم چنین قدرت‌نمایی‌هایی که از سوی یمنی‌ها شاهدش بودیم این است که بیش از پیش اقتصاد اسرائیل را به ورطه بحران می‌کشاند و شاهراه جریان حیات در این دولت اشغالی را زیر فشار می‌برد. اسرائیل در حال حاضر وضعیتی را تجربه می‌کند که در آن منتظر است تا هر آن حمله دیگری را به خاک خودش مشاهده نماید و این انتظار نه تنها بر روان اجتماعی صهیونیست‌ها اثرگذار است، بلکه اقتصاد آنان را نیز هر روز بیش از پیش با مشکل روبه رو خواهد ساخت.