پرسپولیس و استقلال در حالی وارد تورنمنت نوظهور آسیایی می‌شوند که هر یک دغدغه‌های خاص خود را دارند.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

فرمت جدید و غریبه مسابقات باشگاهی در آسیا بالاخره از امشب وارد فاز اجرایی خواهد شد؛ مسابقاتی مشهور به لیگ نخبگان که قوانین خاص خودش را دارد. ۲۴‌تیم برتر قاره در ۲‌گروه ۱۲‌تیمی غرب و شرق تقسیم شده‌اند و هر تیم به قید قرعه با ۸‌رقیب مصاف می‌دهد؛ ۴‌تا خانگی و ۴‌تا خارج از خانه. در نهایت هم از هر گروه ۸‌تیم به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود می‌کنند. می‌دانید که قرعه پرسپولیس و استقلال هم در مرحله گروهی عینا یکی است. از بخت بد، مسابقات اول و دوم آنها هم دقیقا همزمان شده. به این ترتیب استقلال امشب از ساعت ۲۱:۳۰میزبان الغرافه قطر خواهد بود و پرسپولیس هم در عربستان به مصاف الاهلی می‌رود. آغاز عصر جدید مسابقات باشگاهی در آسیا در حالی است که سرخابی‌های تهرانی، هر کدام دغدغه‌ها و مشکلات خاص خودشان را دارند و شاید بیش از هر زمان دیگری وارد یک نبرد نابرابر می‌شوند.

مسئله زمان

انتظار می‌رود پرسپولیس در بازی نخست کار سخت‌تری داشته باشد. الاهلی در شروع فصل جدید لیگ عربستان از ۳‌بازی صاحب یک برد، یک‌مساوی و یک‌شکست شده و در رده نهم جدول قرار دارد، اما به هر حال آنها تیم خوبی هستند و در زمین خودشان هم بازی می‌کنند. الاهلی در آخرین بازی لیگی‌اش درحالی‌که تا دقیقه ۹۹از النصر جلو بود، با یک گل به‌خودی تن به تساوی داد. شاید مهم‌ترین مشکل پرسپولیس گاریدو برای این مسابقه، کمبود زمان باشد. سرمربی اسپانیایی تازه داشت روی تیمش مسلط می‌شد که وقفه بازی‌های ملی پیش آمد. حالا هم او در شرایطی وارد لیگ نخبگان می‌شود که نفراتی مثل لوکاس ژوآئو، سعید مهری و امید عالیشاه تازه به ترکیب اضافه شده‌اند و فرصتی برای هماهنگی بین بازیکنان وجود نداشته است. شاید گاریدو خوشحال‌تر می‌شد اگر سرخپوشان ابتدا یکی، دو بازی لیگی با ترکیب کامل برگزار می‌کردند و بعد وارد آسیا می‌شدند، اما فعلا اتفاق دیگری رخ داده و چه بسا پرسپولیس با یک ترکیب غافلگیرکننده برابر حریف عربستانی به میدان برود.

مسئله زمین

مشکلات استقلال یکی دو تا نیست. آبی‌ها فصل جدید را با نتایج چندان خوبی شروع نکرده‌اند. یک برد سخت، یک مساوی دقیقه نودی و یک شکست، استارت متزلزلی بود که جواد نکونام را حتی تا مرز برکناری هم پیش برد، اما به هر حال امروز او اینجاست و مسابقه بسیار حساسی در پیش دارد که می‌تواند در مورد ادامه کارش در باشگاه سرنوشت‌ساز باشد. در فصل جدید لیگ قطر، الغرافه از ۴‌بازی صاحب یک ‌برد، ۲‌تساوی و یک ‌شکست شده و در رده ششم جدول رده‌بندی قرار دارد. زردپوشان در پلی‌آف هم در حالی با یک گل شباب‌الاهلی امارات را شکست دادند و به مرحله گروهی رسیدند که کیفیت بازی‌شان چندان چنگی به دل نمی‌زد. با این همه، استقلال غیراز آغاز لرزان لیگ، با مشکل کیفیت زمین و شرایط استادیوم هم طرف است. بعد از کلی کشمکش، در نهایت استادیومی بهتر از شهر قدس برای میزبانی از حریف قطری پیدا نشد؛ ورزشگاهی با فقط ۸‌هزار نفر ظرفیت که از نظر سازه‌ای واقعا شرایط خوبی ندارد و بدتر اینکه تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد حتی چمن ورزشگاه هم در آستانه بازی فاقد شرایط مطلوب است. طبیعتا بازی در چنین زمینی، روی کیفیت نمایش هر دو تیم تأثیر خواهد گذاشت.

منبع: روزنامه همشهری