براساس گزارش دیوان محاسبات،سال گذشته ۸۱میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت کردند. با توجه به جمعیت حدودا ۸۵میلیون نفری ایران طبق برآورد مرکز آمار، می‌توان گفت فقط ۴میلیون نفر یارانه نمی‌گیرند. این در حالی است که همه‌ساله در قوانین بودجه، حکمی می‌آید که طبق آن دولت مکلف به حذف یارانه پولدارها است.

به گزارش همشهری آنلاین، امسال هم همین حکم در قانون بودجه آمده است: «سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به تجدیدنظر در مورد افرادی که یارانه آنها حذف شده و همچنین نسبت به حذف یارانه خانوارهای غیرمشمول حمایت دولت به موجب آیین‌نامه‌ای که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ظرف یک‌ماه از لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدام کند.»
اکنون خبر می‌رسد که در دولت جدید قرار است به‌زودی دهک‌بندی خانوارها انجام شود. با این حال انتظار نمی‌رود که دولت چهاردهم نیز اقدام به حذف یارانه پولدارها کند.

دولت چقدر یارانه نقدی می‌دهد؟

طبق بودجه امسال، یارانه نقدی و معیشتی و کالابرگ الکترونیک که تقریبا به همه ملت ایران پرداخت می‌شود مجموعا ۳۱۵هزار میلیارد تومان در سال خرج در بردارد. یعنی ۸۱میلیون ایرانی به‌طور متوسط در طول سال ۳میلیون‌و۸۸۸هزار تومان یارانه نقدی و کالابرگ دریافت می‌کنند که میانگین ماهانه آن ۳۲۴هزار تومان می‌شود. لازم به ذکر است که یارانه نقدی ۳دهک کم‌درآمد ۴۰۰هزار تومان و مابقی افراد ۳۰۰هزار تومان است.

بیشتر بخوانید

فقط ۴میلیون ایرانی یارانه نمی‌گیرند

جزئیات نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار در دولت چهاردهم | عارف :راهبرد این دولت در چهار سال آینده ثبات اقتصادی است + ویدئو

ضمنا خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی علاوه بر یارانه نقدی، مجموعا ۶۵هزار میلیارد تومان مستمری از محل منابع هدفمندی یارانه‌ها دریافت خواهند کرد. اگر فرضا یارانه ۲۰میلیون نفر با درآمد بالاتر حذف شود، متوسط یارانه دریافتی ۶۱میلیون نفر باقیمانده سالانه ۵میلیون و ۱۶۳هزار تومان خواهد شد که میانگین ماهانه آن ۴۳۰هزار تومان می‌شود؛ یعنی با حذف یارانه ۲۰میلیون نفر، یارانه ۶۱میلیون نفر باقیمانده ۱۰۰هزار تومان حدودا بیشتر خواهد شد.

آغاز مرحله جدید دهک‌بندی خانوارها در مهرماه

علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان از اعمال سومین مرحله به‌روزرسانی اطلاعات اقتصادی خانوارها در مهرماه خبر داد و گفت: پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان با دریافت و پایش داده‌های اقتصادی جدید خانوارها، براساس شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی، میزان وسع خانوارها را به‌روزرسانی می‌کند.

منبع: روزنامه همشهری