گزارش اقدامات مدیریت شهری برای بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی و کاهش بار ترافیک در معابر توسط معاونان شهردار تهران قرائت شد.

همشهری- زینب زینال زاده: چند روزی بیشتر تا مهر و آغاز سال تحصیلی باقی نمانده، اما ترافیک تهران همزمان با خرید دانش‌آموزان شروع شده است؛ ازاین‌رو مدیریت و کاهش ترافیک مهرماهی پایتخت یک ضرورت است که دیروز در دویست‌وشصت‌ودومین جلسه مورد تأکید اعضا و رئیس شورای شهر تهران هم قرار گرفت. طبق گفته‌های مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری، پیش‌بینی می‌شود همزمان با آغاز سال تحصیلی، افزایش ۲۰درصدی ترافیک در پایتخت رخ دهد؛ بنابراین مأموریت شهرداری تهران در برنامه‌های استقبال از مهر، کاهش ترافیک است؛ البته اقدامات دیگری هم برای بازگشایی مدارس انجام یا پیش‌بینی‌شده است که معاونان شهردار تهران با حضور در جلسه شورا، گزارش آنها را ارائه دادند.

از توزیع ۲۴هزار بسته نوشت‌افزار تا نواختن زنگ مهر

محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در جریان ارائه گزارش اقدامات حوزه معاونت اجتماعی گفت که به یاد ۲۴هزار شهید تهران، ۲۴هزار بسته نوشت‌افزار تهیه و در میان دانش‌آموزان بی‌بضاعت توزیع می‌شود. او درباره مهم‌ترین کارهای انجام شده در این حوزه چنین صحبت کرد.
برای ایران، برای مدرسه: این شعار ملی سال تحصیلی است که تبلیغات آن توسط سازمان زیباسازی در شهر انجام شده است.
جشن اهتزاز پرچم: امسال پرچم مدارس با نماد زیبایی و در قالب کار هویتی، توسط سازمان زیباسازی طراحی شده که در مهرماه با برگزاری جشن اهتزاز پرچم، برافراشته می‌شود.
کار فرهنگی با حضور عروسک‌ها: از طریق هماهنگی‌های صورت‌گرفته با پلیس راهور، عروسک‌هایی پیش‌بینی‌شده‌اند که با استقرار در نقاط پرتردد به روان‌سازی ترافیک کمک خواهند کرد.
نوشت‌افزار ایرانی: با حمایت شهرداری تهران از نمایشگاه نوشت‌افزار در مصلی، سعی شده تا نوشت‌افزارهای ایرانی در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.
زنگ مهر: امسال همچون سنوات گذشته زنگ مهر مدارس با شعار «سلام به آینده» و با حضور شهردار تهران، رئیس شورای شهر تهران و اعضای شورای شهر تهران نواخته می‌شود.

ترمیم چراغ‌های راهنمایی و حمل و نقل عمومی رایگان

گزارش اقدامات مربوط به حوزه ترافیک، توسط محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران ارائه شد. او درباره ترمیم چراغ‌های راهنمایی مقابل مدارس اعلام کرد که در راستای روان‌سازی ترافیک مهر با پیگیری‌های صورت‌گرفته، هیچ نمایشگاهی در این مدت برگزار نمی‌شود.
ممنوعیت حفاری از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر: دستورالعمل ممنوعیت صدور مجوز حفاری از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهرماه به مناطق، شرکت‌ها و سازمان‌ها ابلاغ شده است.
برخورد با موتورسیکلت‌ها: در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به کمک پلیس آمدیم و طرح برخورد با موتورسیکلت‌های متخلف توسط پلیس راهور در مهر اجرا می‌شود.
رایگان شدن حمل‌ونقل عمومی: مطابق سال گذشته شورا مجوز رایگان کردن حمل‌ونقل عمومی را داده و درخواست داریم این مجوز به‌مدت ۱۵روز کاری باشد.
ورود اتوبوس‌های جدید: ۱۰۲دستگاه اتوبوس داخلی تا پایان هفته و ۱۱۰دستگاه اتوبوس خارجی هم تا پایان مهر وارد ناوگان اتوبوسرانی می‌شود.
ممنوعیت ورود به طرح: بحث ممنوعیت ورود آزاد خودروها به محدوده طرح ترافیک در مهرماه در حال بررسی است که باید تصمیم‌گیری شود.

بازپیرایی فضای سبز و توزیع مخازن زباله

حوزه خدمات شهری هم در ستاد استقبال از مهر وظایفی دارد که حسین نظری، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران با حضور در صحن شورا گزارش اقدامات را تشریح کرد. به‌گفته او، فضاهای سبز مدارس بنا به ‌درخواست مسئولان مدارس بازپیرایی می‌شوند.
سازمان مدیریت پسماند: اجرای ویژه‌برنامه‌های سال تحصیلی با نواختن زنگ نوماند و بازیافت و توزیع مخزن کارتن در مدارس، توسط این سازمان پیش‌بینی‌شده است.
سازمان بوستان‌ها: بازسازی بوستان‌های مجاور مدارس، رفع نواقص زمین‌بازی کودکان در بوستان‌های اطراف مدارس، آموزش نگهداری از گل‌وگیاه به دانش‌آموزان از برنامه‌های سازمان بوستان‌هاست.
سازمان زیباسازی: اجرای ۶۶ دیوارنگاره تحت عنوان نقش مهر و انجام تبلیغات فرهنگی استقبال از مهر از اقدامات پیش‌بینی‌شده توسط این سازمان هستند.
سازمان بهشت‌زهرا: نواختن زنگ دانش‌آموز شهید، ویژه‌برنامه لشکر خوبان، اجرای برنامه سرسفره خدا، اهم برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در استقبال از مهر هستند.
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل: رفع مزاحمت صنوف مختلف، رفع مزاحمت کیوسک‌ها و صدور مجوز برگزاری بازارچه‌های مناسبتی ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده برای ایام مهر هستند.

حضور شهردار تهران در جلسه‌های آتی شورا

حضور شهردار تهران در صحن شورا مهم‌ترین سؤالی بود که روز گذشته در جمع خبرنگاران مطرح شد و مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به آن گفت: «ما هنوز از شهردار تهران دعوت نکرده‌ایم، اما این کار انجام می‌شود تا گزارش‌های مربوط به مسکن‌سازی‌ را ارائه دهد. پیش‌بینی کرده بودیم شهردار روز سه‌شنبه (۲۷ شهریور) به صحن شورا بیاید، اما سفر به مسکو برای شرکت در جلسه بریکس پیش آمد و قطعا در جلسات آتی در شورا حاضر می‌شوند.» او به سؤال‌های دیگری هم پاسخ داد.
ترافیک تهران در مهر: افزایش ترافیک در ‌ماه مهر اجتناب‌ناپذیر است و اگر برنامه‌ریزی شود می‌توان میزان ترافیک را کاهش داد؛ البته تا وقتی وسایل حمل‌ونقل عمومی را توسعه ندهیم، شاهد ترافیک در تهران خواهیم بود.
تحقیق و تفحص: موضوع تحقیق و تفحص از شهرداری تهران کمتر از ۴۸ساعت اعلام وصول شده و کارهای آن به اتمام رسیده است.
دیدار با رهبری: اوایل دوره نامه‌ای برای دیدار اعضای شورای شهر تهران با مقام معظم رهبری ارسال شد که به‌دلیل برنامه‌هایی که پیش آمد، این دیدار انجام نشد. بنده هم اخیرا نامه‌ای دراین‌خصوص ارسال نکرده‌ام.
۷ساله‌شدن شورای ششم: این موضوع به‌دلیل اینکه ۶‌ماه از مصوبه قبلی نگذشته مطرح نمی‌شود؛ البته اگر شورای‌عالی استان‌ها سریع‌تر اقدام کند شاید بتوان به جایی رسید؛ گرچه کار سختی است و مجلس باید رأی دهد. همه این موارد مصوبه مجلس، قانع‌ شدن شورای نگهبان و در نهایت تأیید مجمع تشخیص را نیاز دارد.

منبع: روزنامه همشهری