LiFi به‌عنوان جایگزینی برای WiFi، پیش‌بینی می‌شود که به نظر می‌رسد می‌تواند جایگزین اینترنت WiFi در دنیای فناوری ارتباطات شود. این موضوع نشان می‌دهد می‌توانیم انتظار کاهش اتکا به امواج رادیویی را داشته باشیم، زیرا سیگنال‌های فرکانس نور بازار ارتباطات را تسخیر می‌کنند.

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: LiFi یک فناوری جدید و منحصربه‌فرد است که امکان تغییر روش اتصال ما به اینترنت را دارد. مزایای متفاوتی هم نسبت به Wi-Fi سنتی دارد. اگرچه هنوز خیلی زود است که بگوییم این برای پهنای باند در خانه‌های ما چه معنایی دارد؛ اما می‌توانیم ببینیم این فناوری جدید چیست و چگونه کار می‌کند؟

Li-Fi چیست؟

Light Fidelity که با نام Li-Fi نیز شناخته می‌شود، از قدرت نور برای انتقال داده‌ها استفاده می‌کند. برخلاف Wi-Fi که از امواج رادیویی برای ایجاد یک اتصال بی‌سیم استفاده می‌کند، Li-Fi برای انتقال داده‌ها به نور متکی است. از طریق این فرآیند، Li-Fi سرعتی ۱۰۰ برابر سریع‌تر از Wi-Fi را نوید می‌دهد.

حمل پالس‌های نوری

به گزارش سایت cnet تحقیقات برای Li-Fi از اوایل دهه ۲۰۰۰ شروع شده است. در حال حاضر Li-Fi به عنوان یک سیستم ارتباطات نور مرئی عمل می کند. در هسته آن، داده ها از لامپ های LED منتقل می شوند.
این لامپ ها پالس های نوری را حمل می کنند که اطلاعاتی مشابه کد مورس تولید می کنند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

بیشتر بخوانید :

مزایای Li-Fi

با Li-Fi، داده‌ها در مقایسه با Wi-Fi با سرعت بیشتری منتقل می‌شوند و در نتیجه سرعت بیشتری دارند. سرعت تنها عامل مهم در اتصال بی‌سیم نیست.

گروه LiFi، پیشگام در تجاری‌سازی فناوری Li-Fi و محصولات آن در فضای دیجیتال، مزایای قابل‌توجه دیگری مانند افزایش امنیت را برجسته کرد.
یکی از سخنگویان گروه LiFi به CNET گفت: امنیت یکی دیگر از مزیت‌های کلیدی Li-Fi است؛ زیرا سیگنال‌ها به ناحیه‌ای که توسط منبع نور روشن می‌شود محدود می‌شود و نمی‌تواند به دیوارها نفوذ کند؛ بنابراین خطر دسترسی غیرمجاز به‌شدت کاهش می‌یابد.
سرعت Li-Fi می‌تواند تا ۲۲۴۰۰۰ مگابیت در ثانیه (در تئوری) برسد و می‌تواند به‌ویژه برای شهرهای هوشمند، واقعیت مجازی، و حتی بازی‌های آنلاین مفید باشد، جایی که تاخیر کمتر بسیار مهم است.
علاوه بر این، ازآنجاکه Li-Fi به فرکانس‌های رادیویی مانند Wi-Fi متکی نیست، اتصال شما عاری از تداخل الکترومغناطیسی خواهد بود. همچنین ممکن است گزینه ایمن‌تری برای خانه شما باشد؛ زیرا تابش کمتری تولید می‌کند.

البته این فناوری هنوز در مراحل ابتدایی است؛ بنابراین تا زمانی که به طور کامل در دنیای واقعی پیاده‌سازی نشود، تاثیر واقعی آن را نخواهیم دید.

محدودیت‌های Li-Fi

اتصال شما با Li-Fi به فضاهای بسته محدود می‌شود؛ زیرا این فناوری به منابع نور متکی است. به‌این‌ترتیب مؤسسات و مشاغل بزرگ ممکن است در استفاده از این فناوری کار سخت‌تری داشته باشند.

سازگاری محدود هم یکی دیگر از مشکلات آن به نظر می‌رسد. به این معنی که دستگاه‌های کمتری برای رمزگشایی داده‌های آن مجهز شده‌اند.

چگونگی دسترسی به Li-Fi

در حال حاضر، Li-Fi هنوز در مرحله تحقیقاتی خود در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان است. ممکن است مدتی طول بکشد تا ببینیم Li-Fi چگونه بر اینترنت تأثیر می‌گذارد. پیش‌بینی می‌شود که بتواند در چند سال آینده در بازار اصلی عرضه شود. Oldecomm پیش‌بینی می‌کند که Li-Fi در هر زمانی بین سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ در دسترس خواهد بود.


آینده Li-Fi

سخنگوی LiFi Group می‌گوید: ما با چندین شرکت پیشرو، نه‌تنها در بخش‌های Li-Fi و ارتباطات بی‌سیم، بلکه در صنایعی مانند لوازم الکترونیکی مصرفی، خودرو، مخابرات، لجستیک و موارد دیگر در حال مذاکره هستیم. تقاضا برای راه‌حل‌های اتصال نوآورانه، به‌ویژه در محیط‌هایی که فناوری‌های بی‌سیم سنتی با محدودیت‌هایی مواجه هستند، احتمالاً شرکت‌های بیشتری را به کاوش و سرمایه‌گذاری در Li-Fi در آینده نزدیک سوق خواهد داد.

نتیجه نهایی

به نظر می‌رسد فناوری Li-Fi جایگزین بسیار خوبی برای Wi-Fi باشد و در تئوری هم ممکن است برای بسیاری از صنایع مفید باشد. اما هنوز خیلی زود است که بگوییم این فناوری به‌طورکلی جایگزین Wi-Fi خواهد شد. ممکن است مدتی طول بکشد تا شواهد ملموسی از تأثیر آن را بر اتصال بی‌سیم ببینیم. اما Li-Fi امیدوارکننده است، زیرا شاهد افزایش استقبال در میان شرکت‌هایی هستیم که بودجه تحقیقاتی برای توسعه استاندارد را تأمین می‌کنند.