دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر با حضور داوران برجسته کشوری و هنرمندان  استان‌های خراسان شمالی، رضوی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان به میزبانی شهر بیرجند در حال برگزاری است.

وحید دیانی - همشهری ‌آنلاین: ۴۱ گروه موسیقی با ۳۸۲ هنرمند در این جشنواره شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۲۰۰ هنرمند به مرحله نهایی این جشنواره راه یافته‌اند و امروز (۲۶ شهریور) نفرات و گروه‌های برتر معرفی می‌شوند.
نماینده هیئت داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور با اشاره به تحول در موسیقی نواحی در سال‌های اخیر گفت: «اکنون موسیقی به سمت سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که این اتفاق بزرگی است.»


احمد صدری، با بیان اینکه تعداد هنرمندان این جشنواره بسیار امیدوارکننده است، افزود: «موسیقی در واقع انتقال یک فرهنگ را به دوش می‌کشد و نحوه و منش زندگی را با خود به همراه دارد؛ خراسان جنوبی این همت را انجام داد تا این جشنواره را برگزار کند که در واقع این جشنواره بهانه‌ای برای جمع شدن هنرمندان و پژوهشگران برای تبادل اطلاعات هنری است.»
او با بیان اینکه این اتفاق باید از درون هنرمندان برای حفظ موسیقی مقامی رخ دهد تا تعامل و همکاری مسئولان نیز برانگیخته شود، تصریح کرد: «امیدوارم جشنواره‌های موسیقی نواحی سال به سال تخصصی‌تر شده و در کنار آن پژوهشگران این عرصه حضور یابند.»

موسیقی نواحی، صدای زندگی آدم‌هاست

پژوهشگر موسیقی نواحی، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری در خراسان جنوبی با بیان اینکه موسیقی نواحی ایران گنجینه‌ایست که قرن‌ها نسل به نسل منتقل شده و بسیار ارزشمند و غنی است، گفت: «واژه موسیقی سنتی که به موسیقی کلاسیک ایران اطلاق می‌شود بهتر است به موسیقی نواحی اطلاق شود؛ چراکه این نوع موسیقی ریشه در سنت‌های ما دارد».

فواد توحیدی


سیدفؤاد توحیدی، با بیان اینکه خراسان یکی از مهدهای موسیقی نواحی در ایران است، افزود: «در آثار بزرگانی چون فارابی حتی از موسیقی خراسان نام برده شده و این نشان از قدمت و اهمیت موسیقی این دیار دارد».
این پژوهشگر موسیقی نواحی، با بیان اینکه موسیقی، رفتار آدمی است و موسیقی نواحی، موسیقی زندگی آدم‌ها و حاصل برخورد انسان با اقلیم خود است، تصریح کرد: «موسیقی نواحی پژواک تاریخ، رویدادها، اقلیم، سنت، باورها و مذهب ماست».
توحیدی با بیان اینکه مخاطبی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کند از موسیقی دور می‌ماند، چراکه مدرنیته همیشه سنت را از بین می‌برد، افزود: «برگزاری جشنواره‌های موسیقی نیز ایراداتی دارد؛ یک ایراد این است که هنرمندان موسیقی نواحی جشنواره زده می‌شوند و این امر روی موسیقی تأثیر می‌گذارد».
توحیدی، با اشاره به حسن این جشنواره‌ها، جشنواره‌ها را محل تلاقی هنرمند با موسیقی دانست و تصریح کرد: «ح‍سن دیگر این است که در واقع با برگزاری این رویدادها به هنرمند موسیقی نواحی گفته می‌شود که شما برای ما ارزش دارید».
وی، با بیان اینکه هنرمندان موسیقی نواحی فرهیختگان اصلی مناطق هستند که موسیقی را به گوش مردم می‌رسانند، ادامه داد: «هدف اصلی این جشنواره آشتی مخاطب با موسیقی است؛ یکی از ایرادات ایجاد رقابت بین بخش‌های مختلف موسیقی‌های منطقه است».

موسیقی نواحی، آینه تمام نمای هویت قومیت‌ها

پژوهشگر موسیقی نواحی ایران و موسیقی خراسان، در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، با بیان اینکه از باستان مردم ایران به‌طور جدی به موسیقی می‌پرداختند، گفت: «مردم بخشی ازهویت تاریخی خود را در موسیقی مخصوصا موسیقی اقوام و نواحی می‌بینند؛ موسیقی نواحی آینه‌ تمام‌نمای قومیت‌های مردمی است.»

مجتبی قیطاقی


مجتبی قیطاقی، با بیان اینکه ایران از رنگ‌بندی قومیت‌ها با فرهنگ‌های منحصربه‌فرد خود برخوردار است، تصریح کرد: «فرهنگ و موسیقی در کنار هم و در زندگی فرهنگی به وحدتی رسیده‌اند که ستودنی است؛ فرهنگ و هنر شرق ایران نیز مورد توجه کل کشور است».
قیطاقی، با بیان اینکه معرفی لسانی هنر تأثیرگذاری چندانی ندارد و هنر باید به مردم ارائه شود، افزود: «اگر مردم زیبایی‌ها و ظرفیت‌های هنری قومیت و فرهنگ جامعه خود را بشناسند از منطقه خارج نخواهند شد و فرهنگ خوب همیشه جای خود را پیدا می‌کند».
قیطاقی، در خصوص نقاط قوت و ضعف جشنواره آوای کویر، یادآور شد: «برگزاری این جشنواره جای قدردانی داشته و بهتر می‌شود اگر تعداد جشنواره‌ها افزایش یابد و فواصل زمانی آن‌ها کاهش یابد و همچنین برای حضور حداکثری مردم برنامه‌ریزی شود».