تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۷

دونالد ترامپ در فاصله ۹ هفته برای بار دوم هدف یک ترور ناموفق قرار گرفته است.

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: ۹ هفته پس از اینکه فردی مسلح سعی کرد تا دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را در یک گردهمایی انتخاباتی در پنسیلوانیا ترور کند، اف‌بی‌آی اعلام کرده رئیس‌جمهور سابق هدف یک ترورو ناموفق دیگر ـ این بار در زمین گلف در فلوریدا ـ قرار گرفته است.

بنا بر اعلام پلیس، وسلی روث ضارب ترامپ که بازداشت شده چند شلیک ناموفق داشته است. این آمریکایی ۵۸ ساله در جنگ روسیه و اوکراین حضور داشته و کمک به اوکراین برای شکست دادن روس‌ها برایش مساله بسیار با اهمیتی بوده است، تا جایی که در واشنگتن و کی‎یف به‎دنبال بسیج افراد برای جنگیدن علیه روسیه بوده است.

طرح عامل خارجی برای فرار از واقعیت‌ها

در میانه هیاهوی خبری پس از دومین ترور ناموفق ترامپ، کیتلان کالینز مجری شبکه سی‌ان‌ان، انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته و گفته مقام‌های اطلاعاتی اخیراً به دست اندرکاران کازار انتخاباتی ترامپ درباره نشانه‌هایی دال بر برنامه‌ریزی ایران برای تشدید حملات علیه ترامپ و اطرافیانش اطلاع دادند. طرح اتهام ضمنی بی اساس علیه ایران در حالی است که در ترور نافرجام نخست نیز بارها نام ایران به میان آمد ولی پس از تحقیقات مشخص شد که توماس متیو کروکس ضارب ۲۰ ساله ساکن پنسلوانیا هیچ ارتباطی با ایران نداشته است. به نظر می‎رسد این اتهامات نوعی فرافکنی نسبت به مشکلات داخلی از جمله دوقطبی شدن شدید جامعه آمریکا و تشدید خشونت‌های سیاسی در این کشور است.

تشدید تردیدها درباره توانایی نیروهای امنیتی

سهل‌انگاری سرویس‌های امنیتی آمریکا در مورد ۲ ترور ناموفق ترامپ به فاصله کمتر از ۳ ماه به موضوعی جدی در فضای سیاسی آمریکا تبدیل شده است. عدم واکنش سریع و مؤثر نیروهای امنیتی در حادثه اخیر آنهم ۳ ماه پس از اینکه ترامپ در جریان یک گردهمایی انتخاباتی از حمله جدی جان سالم به در برد انتقادات زیادی را به همراه داشته و تردیدها درباره توانایی نیروهای امنیتی در حفاظت از شخصیت‌های مهم سیاسی را بیش از پیش تقویت کرده است.

ترامپ برنده ترور نافرجام

برخی ناظران، دونالد ترامپ را برنده اصلی واقعه ترور نافرجام اخیر می‌دانند چرا که احتمالا او به مانند مورد قبل تلاش خواهد کرد تا با استفاده از فضای احساسی و روانی جامعه آمریکا، از این بحران برای جلب توجه و حمایت عمومی استفاده ‌کند.

بازندگان

  • حزب دمکرات: ترور نافرجام ترامپ یک هفته پس از مناظره‌ای که امیدها به پیروزی کامالا هریس در انتخابات را تقویت کرده بود احتمالا اردوگاه دمکرات‌ها را تاحدی آشفته خواهد کرد به‌ویژه اینکه پس از ترور اول نیز شماری از حامیان تندروی ترامپ نظام سیاسی مستقر در آمریکا و دولت فعلی دمکرات را به‌طور ضمنی به دست داشتن یا نادیده گرفتن خطر ترور ترامپ متهم کرده بودند.
  • اوکراین: انتشار گسترده تصاویر ضارب ترامپ با پرچم‌ اوکراین، باعث شد تا کی‌یف در زمره بازندگان ترور نافرجام اخیر ترامپ قرار بگیرد. امیرعلی ابوالفتح در واکنش به این مساله در ایکس نوشته: اگر واقعا یک حامی اوکراین عامل ترور ناموفق دوم ترامپ باشد، می توان گفت ذی نفعان ادامه جنگ اوکراین، جنگی که سرنوشت نظم آمریکایی جهان را مشخص می کند، حاضر هستند نه فقط نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که حتی رییس جمهوری آمریکا را نیز ترور کنند.

ترور موفق روسای جمهور آمریکا

  • آبراهام لینکلن سال ۱۸۶۵
  • ۲جیمز گارفیلد سال ۱۸۸۱
  • ویلیام مک‌کینلی سال ۱۹۰۱
  • جان اف‌کندی سال ۱۹۶۳

ترورهای نافرجام