تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۵۴

سه ‌دهانه پل هوایی عابر‌پیاده برای عبور غیرهمسطح عابران پیاده در سیدخندان مکانیزه می‌شوند تا رفت‌و‌آمد شهروندان در عرض خیابان‌های رسالت‌(جنوب و شمال کنار گذر شرقی بزرگراه رسالت) و جنوب و شمال مسیر خیابان شهیدمطهری که زیر پل سیدخندان هستند، به آسانی و بدون ایجاد مشکل انجام‌شود.

مهندس فقیری، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌7 تهران با اعلام این خبر در مورد چگونگی تجهیز و پایان ساخت پروژه پل‌های مکانیزه عابرپیاده زیر پل سیدخندان به گفت‌و‌گو با همشهری‌مسافر پرداخت.این‌جا همیشه شلوغ است. جمعیت موج می‌زند، روز و شب نمی‌شناسد و همیشه همشهری‌ها در رفت‌و‌آمدند.

شاید چنین ازدحام و رفت‌‌وآمدی در مناطقی مثل بازار و مراکز تجاری پایتخت، چندان عجیب نباشد، اما آن‌چه اطراف پل سیدخندان را پررفت‌وآمد و همیشه شلوغ کرده، نقشی است که این پل به‌عنوان گلوگاه اتصال شرق تهران با مرکز پایتخت دارد.

شلوغی سیدخندان و ازدحام جمعیت در حال گذرش باعث ایجاد ترافیک و کُندی حرکت در این مسیر می‌شود، البته احتمال خطرات جانی و مالی را نیز برای عابران و راننده‌ها به‌وجود می‌آورد. به‌همین‌دلیل است که شهرداری منطقه‌7 تهران در‌نظر دارد با راه‌اندازی پل‌های مکانیزه عابرپیاده در سیدخندان، از معضلات این گلوگاه ارتباطی بکاهد.

 نقطه ترانسفر شهری
سفرهای شهری زیادی در محدوده پل سیدخندان انجام می‌شود و تراکم جمعیت تقریباً جزیی جدایی‌ناپذیر از خیابان و گذرگاه‌های کنار پل سیدخندان است. مهندس فقیری در این باره به همشهری‌ مسافر می‌گوید: وجود پایانه‌های تاکسی و اتوبوس‌. در قسمت‌های شرقی و غربی زیر پل سیدخندان از یک‌سو و کاربری‌های آموزشی و آموزشگاه‌های بسیاری که در این نقطه به‌وجود آمده و هم چنین‌ وجود واحد‌های تجاری متراکم از سوی دیگر، باعث شده تا سیدخندان یکی از پررفت‌و‌آمدترین مناطق تهران باشد.معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌7 تهران ادامه داد: در واقع جدا از ویژگی‌هایی که کاربری‌های آموزشی، تجاری و حمل‌‌و‌نقل در سیدخندان به وجود آورده، نقش این نقطه به‌عنوان محل ترانسفر شهری قابل‌توجه است و تبادل سفر بسیاری از شهروندان از سیدخندان انجام می‌شود.

مهندس فقیری با اشاره به موقعیت ویژه پل سیدخندان و نقشی که این تقاطع در مساله حمل‌و‌نقل شهری دارد، می‌گوید: در این منطقه تبادل سفر زیادی انجام می‌شود، چرا‌که سیدخندان منطقه دستیابی بخشی از ساکنان شرق و شمال‌‌شرقی تهران به مرکز شهر است.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری منطقه‌7 تهران ادامه می دهد: رفت‌و‌آمد بسیار مسافران در این نقطه‌ باعث بالا رفتن حجم عبوری عابران پیاده از معابر زیر پل می‌شود.

700عبور پیاده‌ در ساعت!

وی در مورد علت مکانیزه کردن پل‌های عابر‌پیاده در پل سیدخندان نیز  به همشهری‌مسافر می‌‌گوید: بر اساس مطالعات صورت‌گرفته توسط شرکت مطالعات جامع حمل‌و‌نقل و ترافیک، بین 500 تا 700نفر در ساعت از عرض معابر موجود در زیر پل سیدخندان‌(خیابان دکتر شریعتی و رسالت) عبور می‌کنند.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک منطقه‌7 شهرداری تهران با اشاره به خطرات و مشکلاتی که عبور عابران پیاده‌ای که از عرض خیابان‌ها‌ در محدوده پل سیدخندان می‌تواند داشته‌باشد، می‌گوید: عبور شهروندان از عرض خیابان با آن حجمی که در سیدخندان وجود دارد ه‌طور‌حتم بر افزایش حجم ترافیک و ایجاد خطر برای عابران و خودروهای عبوری  تاثیر زیادی دارد. با حذف عابران از عرض خیابان‌ها، مطمئناً ایمنی سفر افزایش می‌‌یابد، زمان تاخیر عبور کم می‌شود و شاهد کاهش ترافیک در این منطقه خواهیم بود.

 ادامه پروژه سامان‌دهی پل سیدخندان

مهندس فقیری، طرح مکانیزه کردن پل‌های عابر‌پیاده سیدخندان را ادامه پروژه سامان‌دهی پل سیدخندان می‌داند و می‌گوید: در ادامه پروژه سامان‌دهی پل سیدخندان که اصلاح هندسی، افزایش روشنایی و‌... از سال گذشته به اجرا در آمده ، عبور از پل غیرهمسطح عابر‌پیاده برای حذف تردد عابران از عرض خیابان هم قسمتی از طرح سامان‌دهی بود که در دستور‌کار قرار گرفته است.

بر اساس این طرح، 3‌پل هوایی عابرپیاده نصب کردیم، اما این حجم از عابران برای گذر از پل‌های هوایی به تسهیلات و امکاناتی نیاز دارند که مکانیزه کردن پل‌های عابر‌پیاده می‌تواند نقش به‌سزایی در استفاده عابران از این پل‌ها داشته‌باشد.

مکانیزه کردن پل‌ها تا آبان ماه


هم‌چنین معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک منطقه‌7 شهرداری تهران در مورد مکانیزه کردن پل‌های عابر‌پیاده پل سیدخندان می‌افزاید: برای مکانیزه کردن این سه‌پل که چهار‌ورودی و خروجی دارند، 8‌دستگاه پله‌برقی نصب می‌کنیم تا عبور عابران پیاده با توجه به تسهیل انجام‌گرفته، بیشتر مورد‌توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به شروع طرح مکانیزه کردن پل‌ها از دو هفته آینده می‌گوید: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده، امیدواریم طرح مکانیزه کردن پل‌های عابر‌پیاده محدوده سیدخندان تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری انجام شود و شهروندان بتوانند از این پل‌ها استفاده کنند.

هزینه 600میلیون‌ تومانی پل‌ها

معاون حمل‌‌و‌نقل و ترافیک منطقه‌7 شهرداری تهران در مورد هزینه مکانیزه کردن پل‌های عابرپیاده سیدخندان می‌گوید: این طرح قرار است به صورت مشارکتی با سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام شود.

مهندس فقیری ادامه داد: این طرح حدود 600میلیون تومان هزینه دارد که 300میلیون تومان آن توسط شهرداری منطقه‌‌7 و 300میلیون تومان دیگر توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران پرداخت خواهد‌شد.