شهردار تهران گفت: برای اینکه روح در کالبد شهر دمیده شود نیازمند به هویت ادبی و توجه به موضوع شعر و شعرسرایی هستیم.

همشهری آنلاین- در راستای برگزاری جشنواره جایزه جهانی شهر شعر، شامگاه دوشنبه - ۲۶ شهریور ۱۴۰۳- ضیافت شعری با حضور جمعی از شاعران، شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، رییس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و شهردار منطقه ۴ در عمارت عین الدوله برگزار شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این مراسم با تبریک هفته وحدت اظهار کرد: ۲۳۸ سال است که تهران پایتخت کشور است و ساختمان عین‌الدوله که در آن حضور داریم یادآوری، تنبه و بیداری برای ما دارد. روزی آمدند در این ساختمان نه برای ما بلکه برای جهان تصمیم گرفتند و نگذاشتند شاه این مملکت حتی از این تصمیم خبردار شود و پشیزی به او احترام نگذاشتند اما به برکت انقلاب اسلامی آزادی و آزادگی و ارزشمندی برای ما به ارمغان آمد.

وی افزود: تهران در ابعاد مختلف شرایطی دارد که نیاز به تحول دارد. تهران زیست بومی است که کالبد و روح آن نیاز به تغییر و تحول دارد. شهری که غیر از هویت پایتختی هویت ثانویه ای ندارد. تهرانی که باید برای جهانیان الگویی برای سیر به تمدن نوین اسلامی باشد نیاز به تحول در کالبد و روح دارد.

زاکانی ادامه داد: برای شهر، جسم و کالبدی مطلوب است که آرامش و آسایش را برای شهروندان به ارمغان بیاورد و برای آنها بتواند محلی برای درست زیستن باشد و روح شهر که در واقع مربوط به سبک زندگی است نیاز به تحول دارد و باید این تحول را بر مدار داشته های خودش بنیان بگذارد. لذا از این منظر برای اینکه روح در کالبد شهر دمیده شود نیازمند به هویت ادبی و توجه به موضوع شعر و شعرسرایی هستیم.

شهردار تهران با بیان اینکه از همه تشکر می‌کنم که همت گماشتند تا این محفل جهانی را برپا کنند، اضافه کرد: این محفل باعث می شود تا هم ما از داشته‌های دیگران استفاده کنیم و هم داشته های خودمان را به دیگران منتقل و آن را ماندگار کنیم و این برهه تاریخی را که متاثر از گذشته است درخشان کنیم که طلیعه آن با نسل جدیدی از شعرا رقم بخورد. ما در مدیریت شهری نیازمند به شما هستیم و شعر می‌تواند با محتوای خود نسل به نسل ما را صاحب پیام کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم این شهر که در سده های اخیر بزرگان شعر و ادب در آن زیستند و با سروده هایشان آثار ماندگاری را برای ما گذاشتند، همچنان برای آیندگان ما هم این ماندگاری رقم بخورد. به طوری که یکی از هویت های درخشان تهران که بر سر زبان‌ها می افتد هویت ادبی و به عبارتی شعر و شاعری آن در جهان باشد.

در این نشست صمیمانه که در عمارت عین الدوله برگزار شد، شعرایی چون علی انسانی، ناصر فیض، قادر طراوت پور، زهیر توکلی و علیرضا غزوه حضور داشتند و شعرا و اهالی ادب اشعاری با مضامین مختلف قرائت کردند.

انتهای پیام/